septembrie 2004
Orient Express
Orient Express spune povestea prinţului Andrei Morudzi. Scenariul inspirat din romanul Prinţul al lui Tudor Teodorescu Branişte, a fost scris de Sergiu Nicolaescu, Ion Carmazan şi Corneliu Dragomirescu. Subiectul este unul special, romantic şi tratează dispariţia nobilimii din România. Este despre VIAŢĂ, RATARE, NOSTALGIE, VÂRSTE, IUBIRE, DESTIN

1919. În zori zilei, silueta unui călăreţ în galop se profilează pe cerul roşu al răsăritului. Călăreţul descalecă, se aşează pe o cale ferată şi aşteaptă zâmbind monstrul de oţel, Orient Express-ul, care se apropie cu viteză mare.

1935, undeva în România. Prinţul Andrei Morudzi, ultimul descendent al unei vechi familii aristocratice, trăieşte de 16 ani, după ce a pierdut o mare parte din avere, într-o izolare totală, retras la castelul său de la Moruzeni. Singurătatea sa, vegheată de omul de încredere Costache, nu este populată decât de fantomele trecutului, de imaginea tinereţii sale şi de dorinţa de a merge zilnic călare până la linia ferată din apropiere pentru a întâmpina Orient Express-ul, pe care îl lua odinioară frecvent spre Paris, locul unde îşi petrecuse cea mai frumoasa parte din viaţă.

O dată pe săptămână însă, prinţul invită la castel câţiva prieteni, cum îi numeşte el, adică notabilităţile micii comunităţi locale, oameni de condiţie foarte diferită de a sa: familia şefului de gara Take Criveanu, familia preotului Anton, pe silvicultorul Vasile Gărdescu, bun confident de idei, moralist şi filosof de ocazie. Pe prinţ îl vizitează, din când în când, şi Carmen Ionescu, o femeie tânără, cochetă, fostă balerină într-un cabaret bucureştean, acum proprietara unui atelier de croitorie.

Ana Criveanu, fiica şefului de gară, o tânăra de 21 de ani, tocmai întoarsă dintr-un pension bucureştean, cunoaşte pe prinţ şi este fascinată de acesta, de castel şi de biblioteca sa. La sugestia prinţului, Ana vine des la castel pentru a împrumuta cărţi. Întâlnirile şi plimbările lor prin pădure sunt surprinse într-o zi de Amalia Frunzetti, bogata vecină a prinţului, care avusese o legătură cu el, în urmă cu 20 de ani. Baroana, acum văduvă, aştepta la fiecare întâlnire cu prinţul să fie cerută în căsătorie. Amalia o cunoştea pe Ana pentru că tânăra era logodită cu nepotul ei, Bob.

Când se sărbătoreşte venirea lui Bob de la studii, între acesta şi Andrei Morudzi se declanşează un lung schimb de replici, care se va continua şi în zilele următoare la castel, replici care pun în evidenţă viziunile total diferite despre viaţă şi lume ale celor doi.

Bob, care pledează pentru natural şi firesc, îi reproşează prinţului că este rupt de lume, că nu înţelege nimic din viaţă, că trăieşte fals, că tot ce face este artificial. Distincţia lui e o mască, o mască inumană.

Până şi imaginea sa din tinereţe îi reproşează prinţului ratarea. Nu are familie, nu are copii, trăieşte cu o croitorească cu aere de burgheză, o văduvă bogată îl vrea de soţ, iar o tânăr de 20 de ani s-a îndrăgostit de el.

Conflictul e ca un jar mereu mocnit, stins de prinţ doar cu plonjările sale sufleteşti în trecut. Flash-back-uri din tinereţea tumultoasă şi strălucitoare a prinţului (1911-1916) petrecută la Paris şi Monte Carlo, ilustrează stilul de viaţă de care se simte privat acum, dar şi cinismul, superficialitate cu care îşi petrecuse tinereţea. Numeroasele petreceri, jocurile de noroc, femeile, călătoriile duseseră la pierderea întregii sale averi, dar şi a femeii care-l iubea cu adevărat, Isabelle Benny. Muncitoare săracă, Isabelle îl urmase la Paris şi avusese forţa să-i rămână alături, tolerându-i infidelităţile, plecările, până când războiul i-a despărţit definitiv. Imaginea ei plină de feminitate a rămas în mintea prinţului, iar acum îi revine obsesiv; o caută, îi vorbeşte, o compară cu alte femei.

În acest moment, precum deseori în tinereţe, Andrei Morudzi este acuzat de declanşarea unei drame...Finalul acesteia şi identitatea călăreţului de la începutul filmului, rămâne să le descoperiţi singuri, vizionând Orient Express.

În regia lui Sergiu Nicolaescu, cu un scenariu inspirat din romanul Prinţul al lui Tudor Teodorescu-Branişte şi cu o distribuţie de excepţie - Sergiu Nicolaescu, Maia Morgenstern, Gheorghe Dinică, Imola Kezdi, Dan Bittman, Valentin Teodosiu, Ioana Moldovan, Vlad Zamfirescu, Marina Procopie, Florin Zamfirescu, Daniela Nane, Alina Chivulescu, Cristian Sofron şi Diana Dumbravă - filmul Orient Express este unul romantic, despre viaţă, ratare, nostalgie, iubire şi destin.
Regia: Sergiu Nicolaescu Cu: Dan Bittman, Sergiu Nicolaescu, Maia Morgenstern, Imola Kezdi

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus