noiembrie 2009
Cântă în blugi, cântă în pădure, între ruine, la metrou si bineînţeles la Sala Radio. Cel mai apreciat violonist român al momentului, Alexandru Tomescu, concertează vineri, 6 noiembrie 2009, ora 19.00, la Sala Radio, alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta lui Radu Popa. Programul concertului va cuprinde Rain-Music, pentru taragot şi orchestră (p.a.a.) de Dan Dediu, Concertul nr. 3 pentru vioară şi orchestră de Saint-Säens, Poemul simfonic Don Juan de R. Strauss şi Uvertura operei Tannhäuser de R. Wagner.

Alexandru Tomescu, Radu Popa, Dan Dediu erau fiecare în urmă cu 20 de ani pionier, student la Conservator şi respectiv tânăr absolvent de studii universitare. Acum, Alexandru Tomescu, Radu Popa, Dan Dediu sunt trei nume ale generaţiei de artişti afirmate în România şi în lume în ultimele două decenii care, deşi au avut ocazia de a se perfecţiona şi a-şi desăvârşi studiile în întreaga lume, au optat pentru a reveni în ţară şi a contribui la dezvoltarea unei vieţi muzicale care avea nevoie de nume marcante şi din rândul tinerilor. Adunându-i sub genericul imaginar După 20 de ani, de mare actualitate în toamna anului 2009, încercăm să aducem aminte celor care sunt tentaţi să uite (sau celor care erau prea mici în 1989) că punctul istoric de cotitură reprezentat pentru întreaga Europă de momente precum căderea Zidului Berlinului (9 noiembrie 1989) a generat într-un fel sau altul şi evoluţiile actuale ale vieţii culturale.

Violonistul Alexandru Tomescu, cu peste 20 de premii internaţionale obţinute, şi cu o carieră prestigioasă pe toate scenele lumii, este din anul 2002 solistul permanent al Orchestrei Naţionale Radio, ansamblu alături de care a realizat diverse înregistrari şi concerte. Preocuparea sa pentru muzica de cameră îl determină ca în 2003, împreună cu pianistul Horia Mihail şi violoncelistul Răzvan Suma să formeze "Romanian Piano Trio". În septembrie 2007 Alexandru Tomescu a câştigat dreptul de a cânta la faimoasa vioară Stradivarius Elder-Voicu 1702 pentru o perioadă de cinci ani.

Remarcat ca dirijor prin talentul, maniera energică şi elocventă, meticuloasă, soliditatea cunoştinţelor, Radu Popa este astăzi un nume cunoscut, artist care a parcurs într-un timp record o carieră ascendentă. Concertul de debut (1993) la pupitrul Orchestrei Filarmonicii "Oltenia" din Craiova, avea să fie urmat în curând de apariţii cu Orchestra de Cameră Radio şi numeroase alte invitaţii de concerte în toată ţara. Din 2007 activează ca dirijor permanent al Filarmonicii "Banatul"din Timişoara. Momente marcante în evoluţia carierei sale au fost concertele din Festivalul Internaţional "George Enescu" cu orchestrele filarmonicilor "Transilvania" din Cluj-Napoca (ediţia din 2007) şi Banatul Timişoara (ediţia din 2009).

Lucrările compozitorului Dan Dediu sunt cântate în toată lumea şi acoperă spaţiul divers al tuturor genurilor muzicale, într-un număr de 107 opusuri. Despre lucrarea prezentă în concertul de vineri, compozitorul declară: Rain Music - Haendel în Macondo a fost scrisă la solicitarea Radiodifuziunii Române pentru anul Haendel 2009. Am scris această piesă pentru taragot şi orchestră mare, plus sunete pre-înregistrate. Am pornit de la un fragment din Muzica apelor de Haendel, un menuet la trei voci, care a constituit tema propriu-zisă a omagiului. Am imaginat, pornind de la "muzica apelor", un fel de alteritate, de "muzică a ploii", inspirat fiind de două cărţi pe care le asociasem brusc: Gabriel Garcia Marquez şi a sa "Un veac de singurătate", în care există un orăşel numit Macondo, urbe în care plouă tot timpul, şi Martin Page, un tânăr scriitor francez care a făcut o consideraţie asupra ploii pe care am reţinut-o şi care mi-a plăcut. Page spune aşa: "Muzica a fost inventată pentru a compensa absenţa ploii."

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus