Hotnews.ro / decembrie 2009
Cu puţine excepţii, criticii români de film chestionaţi de HotNews.ro consideră filmul lui Corneliu Porumboiu drept cel mai bun film românesc din 2009, pe când Inglourious Basterds depăşeşte Gomorra şi Frost/Nixon la capitolul cele mai bune filme străine care au rulat în 2009 în România. Pe de altă parte, în 2009 a crescut numărul de spectatori plătitori de bilet, Ice Age 3, hitul anului, fiind văzut de de două ori mai mulţi spectatori decât Journey to the Center of the Earth în 2008. Va fi acest scor deturnat de Avatar?

Nu prea e posibil până la sfârşitul anului, pentru că filmul lui James Cameron, care dispune de o solidă campanie internaţională de marketing, intră pe ecranele româneşti în 18 decembrie 2009. În opinia lui Constantin Fugaşin de la Agenţia Champions, Avatar ar putea depăşi pe termen lung Ice Age 3: "Are şanse să îl depăşească dacă distribuitorul (n.red. - Odeon Cineplex) va reuşi să-l plaseze încă din prima săptămână în foarte multe cinematografe, depăşind numărul de cópii - în 3D şi 2D -, pe care l-a avut Ice Age 3, şi beneficiind şi de noul multiplex de la AFI Palace, care merge foarte bine."

În acest an, Ice Age 3 a vândut 246.921 bilete în doar patru săptămâni, în timp ce liderul box-office-ului din 2008, Journey to the Center of the Earth, a vândut 117.314 în 10 săptămâni. Partea a treia a francizei Ice Age 3 a marcat în România şi un alt record: a depăşit bariera de 1.100.000 de euro, fiind al doilea mare succes de casă după Titanic.

Numărul mare de bilete vândute se datorează multiplexurilor şi 3D-ului. Ice Age 3 a avut un atât de mare succes doar pentru că a intrat în două variante - 3D şi 2D -, ci mai ales pentru că a avut multe cópii - 21. Aceasta e cea mai bună modalitate de a te poziţiona bine la box-office. 2012 a intrat cu 26 de copii şi după doar 3 săptămâni a fost văzut de 218.514 spectatori, faţă de 335.182 spectatori înregistraţi de Ice Age 3 după 22 de săptămâni (potrivit site-ului cinemagia.ro). Este, deci, posibil ca la începutul anului 2010 bătălia să se dea între Avatar şi 2012, deşi succesul unui film depinde de primele două săptămâni de la intrarea pe ecrane.

Tendinţa de creştere a veniturilor obţinute din vânzarea biletelor va continua în 2010, spune Constantin Fugaşin, atât datorită faptului că mai multe multiplexuri se vor deschide în ţară, dar şi pentru că cinematografe vechi vor fi renovate şi redeschise.


Ficţiunea bate realitatea

HotNews.ro a stat de vorbă şi cu mai mulţi critici români de film: Laurenţiu Brătan, Andreea Chiriac, Andrei Creţulescu, Codruţa Creţulescu, Ştefan Dobroiu, Mihai Fulger, Andrei Gorzo, Anca Grădinariu, Magda Mihăilescu, Valerian Sava. Cu două excepţii - Anca Grădinariu şi Laurenţiu Brătan, aceştia consideră Poliţist, adjectiv drept Filmul românesc al anului 2009 (în timp ce Anca Grădinariu optează pentru Pescuit sportiv, de Adrian Sitaru, iar Laurenţiu Brătan pentru filmul-omnibus Amintiri din Epoca de Aur, "pentru că ne readuce cu mult umor pe ecran poveşti care odinioară ne încrâncenau.").

Motivele pentru care filmul lui Corneliu Porumboiu a prins atât de bine la critici sunt diverse. Dacă Magda Mihăilescu a găsit în Poliţist, adjectiv "nu numai profunzimea şi originalitatea talentului lui Corneliu Porumboiu, ci şi întinderea acestui talent", Valerian Sava remarcă "profunda tristeţe a tînărului cineast cel mai dotat întru umorul intelectual contagios", iar Mihai Fulger "curajul, coerenţa, siguranţa şi subtilitatea filmului".

Andreea Chiriac a ales Poliţist, adjectiv "pentru echilibrul său, pentru că ridică discret, dar stăruitor, o problemă morală esenţială pentru fiinţa umană, pentru că nu-şi pierde umorul nici în cele mai serioase zone şi îşi păstrează prospeţimea în cele mai profunde momente." Ştefan Dobroiu apreciază filmul "pentru modul în care face timpul din vorbe şi pentru cele mai pline de miez conversaţii văzute anul acesta la cinema." Pentru Codruţa Creţulescu, filmul lui Porumboiu răstoarnă părerea că "imaginea a ucis cuvântul".

În privinţa filmului străin al anului, opiniile criticilor români sunt mai nuanţate. Andrei Gorzo, Valerian Sava, Magda Mihăilescu, Laurenţiu Brătan şi Codruţa Creţulescu indică spre Inglorius Basterds ca Cel mai bun film străin al anului 2009, numindu-l "un film demenţial despre demenţă, cu distilări geniale, care e tot ce poate fi mai izbutit" (Valerian Sava), remarcând "surprinzătoarea înnoire a provocărilor lui Tarantino" (Magda Mihăilescu), "infinita ironie şi extraordinara fineţe cu care Tarantino reuşeşte (încă o dată) să facă mişto de absolut orice - teme grave, mai puţin grave sau deloc grave" (Laurenţiu Brătan), sau "combinaţia fascinantă de film isteţ şi entertainment pur, demonstrând că, tratat în cheie post-modernă, cinemaul clasic trăieşte o a doua tinereţe". (Codruţa Creţulescu, care a revăzut filmul, la cinema, de încă două ori.).

Alţi critici au fost cuceriţi de Gomorra şi de felul în care Matteo Garrone reconstruieşte mecanismul de funcţionare al Mafiei italiene a zilelor noastre. Mihai Fulger îl consideră cel mai bun film european despre mafioţi pe care l-a văzut, Anca Grădinariu îl consideră şi ea cel mai bun film străin care a rulat în cinematografele româneşti în 2009, în vreme ce Andrei Creţulescu îl vede ca pe "un exposé necruţător al corupţiei, asasinatelor şi mizeriei din miezul peninsulei. Amestecul sec de realism şi grozăvenie, articulat perfect de o imagine şi un montaj care ar trebui să facă şcoală, funcţionează asemenea unui pumn în stomac."

Şi Frost/Nixon, de Ron Howard, e bine văzut de critici. Ştefan Dobroiu îl remarcă pentru "senzaţia de totală imersiune într-o epocă şi în două mentalităţi cu totul diferite." "Howard câştigă pariul cu istoria, reuşind un film mai intens decât un thriller, chiar dacă deznodământul este cunoscut din start", spune criticul de la cinemagia.ro, în timp ce Andreea Chiriac admiră la filmul lui Ron Howard faptul că "e impecabil ca ritm şi desfăşurare, tensionat asemenea unui thriller de primă mână, surprinzător în fiecare moment, electrizant şi de neuitat."

Per ansamblu, însă, criticii români sunt de părere că anul 2009 n-a fost unul extraordinar şi că nu a adus foarte multe filme de neuitat. Totuşi 2009 e anul în care au ajuns pe ecranele româneşti câteva filme remarcabile: The Wrestler (pe care personal îl consider cel mai bun film străin al anului), Un conte de Noël, Up, Gran Torino, Cea mai fericită fată din lume.

2 comentarii

  • Un nimic profund
    [membru], 10.12.2009, 13:06

    E adevarat, Inglourious Basterds este de departe filmul anului, insa referitor la Politist Adjectiv nu stiu ce sa zic, in afara de Dragos Bucur nu prea m-a impresionat nimic. E foarte interesant totusi dialogul sau cu sotia, cea mai reusita scena din film, momentele sunt mult prea lungite fara sens, chiar nu m-a impresionat acest film, rau nu e dar nici cel mai bun...

  • RE: Un nimic profund
    [membru], 10.12.2009, 16:58

    ...si se reia discutia despre ce-a vrut Porumboiu. Chiar aici pe liternet sunt postate niste analize extrem de pertinente (Andrei Gorzo imi vine in minte acum). Ideea e simpla: ai prins ideea cu limbajul, semnificatia si importanta lui in viata de zi cu zi, ai inteles filmul, o imensa metafora in sine. E singura modalitate prin care se poate interpreta filmul.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus