Este titlul cu tâlc al expoziţiei de la Galeria Mora semnată de artista Liliana Basarab. Deschisă până la 6 mai 2010, expoziţia cuprinde un grup de lucrări de ceramică: sandale, sticle, fotbalişti, care au suferit o modificare, o mutaţie.

La intrarea în sala de expunere dai cu ochii de trei perechi de sandale portocalii, legate între ele, care aparţin membrilor unei familii - mamă, tată, copil. Deasupra lor sunt sticlele de un verde deschis, care prezintă o umflătură. Puţin mai la dreapta, trei perechi de fotbalişti. Anomalia se observă la fiecare pereche, unde cei doi fotbalişti sunt legaţi unul de celălalt.


Sticlele însărcinate

Cine intră pe uşa acestei galerii să nu se aştepte să vadă o expoziţie amplă, printre obiectele căreia să se piardă. Într-un minut cuprinzi cu privirea cam tot ce se află în încăpere. Însă e vorba de mult mai mult. În spatele acestui proiect este o poveste fascinantă. Ne-a spus-o chiar artista Liliana Basarab:

"Se poate vorbi de un parcurs al lucrărilor care începe cu sticla «însărcinată», ea dând «naştere» fotbaliştilor. În acelaşi timp, relaţionează cu sandalele portocalii care prezintă o familie interconectată. Membrii familiei nu se pot îndepărta unii de ceilalţi. Fotbaliştii prezintă o mutaţie. Au acelaşi picior, dar şi-ar dori, în mod ipotetic, să facă parte din echipe diferite de fotbal".


Stigmatizarea socială

Mai întâi a fost ideea, care a luat naştere într-un orăşel din Germania, Bad Ems, înrudit cu Tuşnadul. Pe vremuri, aici veneau să se recreeze ţarul şi nobilimea rusească. "Acum şi-a pierdut puţin din tot fastul de odinioară, e un pic alienat. Ideea de alienare m-a determinat să lucrez cu nişte obiecte care sunt aparent banale. De exemplu: o sticlă. Dar ceva s-a întâmplat. A apărut un mic defect", a apreciat Liliana Basarab. După idee, au fost schiţele, apoi mulajele. Tot acest proces s-a încheiat cu prelucrarea obiectelor ceramice, care a avut loc într-o fabrică din Germania, în anul 2008.

Mihaela Varzari de la Galeria Mora a declarat: "În grupul de lucrări de ceramică, artista vizuală Liliana Basarab prezintă o instalaţie care examinează cu inteligenţă şi agerime impotenţa şi frustrarea cauzate de conexiunile imposibil de evitat. Această serie de lucrări descrie obiecte familiare, cum ar fi sandale, sticle, fotbalişti care au suferit o modificare ca rezultat al unor accidente, mutaţii şi greşeli (...) Artista se poziţionează critic în relaţie cu stigmatizarea socială prin crearea unei meta-realităţi care funcţionează după diferite standarde, care, odată articulate, atrag după sine o serie de repercusiuni".


Reciclarea simbolurilor

Liliana Basarab s-a născut în 1979, la Galaţi, însă locuieşte în Iaşi. Activitatea sa ca artist cuprinde mai multe expoziţii personale şi de grup în România, Germania, Franţa, Argentina şi Serbia. Interesant a fost proiectul Monumente pentru concepte, alcătuit din trei părţi. În septembrie 2009 a fotografiat mai mulţi oameni, iar imaginile rezultate au fost puse pe un site. În urma unui vot a fost aleasă persoana care să se potrivească conceptului de "Normalitate". Bustul în ciment alb se află în Piaţa Rahova din Bucureşti. Alte busturi se găsesc în Sinaia - "Neutralitate", "Obiectivitate", "Susţinere" - şi într-un orăşel din Germania (sculptura poartă titlul "Individualism"). Liliana Basarab a dezvăluit cum a ajuns la ideea proiectului său:

"Aria mea de interes implică cercetarea reciclării permanente a simbolurilor, modul în care concepte abstracte sunt transpuse vizual, precum şi mecanismele care contribuie la transformarea acestora. Ca punct de plecare al acestui proiect este reprezentarea simbolică a Franţei, Marianne. Începând cu 1969, Marianne îşi schimba înfăţişarea o dată la câţiva ani. Primarii oraşelor franceze sunt invitaţi să voteze personalităţi care pot întruchipa esenţa statului francez - actriţe, top-modele faimoase sau cântăreţe - Catherine Deneuve, Mireille Mathieu, Brigitte Bardot, Laetitia Casta".


Poveste de la bunica

La cabanne (Palais de Tokyo, Paris, curator Pascal Beausse) este un video scurt despre o poveste pe care artista o ştie de la bunica ei. Un text alb curge pe un fond negru. Pe fundal, o voce povesteşte. Apoi apare cerul. "Bunica îmi spunea că, pe vremuri, cerul era foarte aproape de pământ, puteai să-l atingi cu mâna. Apoi, oamenii s-au urcat pe scară şi au murdărit cerul cu excremente. Atunci, cerul s-a ridicat".


Info
Expoziţie Accidente, mutaţii şi greşeli
Unde: Galeria Mora, Bucureşti, str. Grigore Mora nr. 39
Când: Până la 6 mai 2010

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus