Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu

Colajele lui Ion B., expuse pe biroul lui Nicolae Ceauşescu, cu ocazia premierei filmului lui Andrei Ujică


Comunicat de presă

octombrie 2010
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În deschiderea premierei de gală a filmului Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, joi, 28 octombrie 2010, de la ora 18.00, la Sala Palatului, artistul Ion Bârlădeanu îşi va expune colajele cu dictatorul român.


În jur de 20 de lucrări ironice şi subversive despre Epoca de Aur vor fi expuse în holul Sălii Palatului, chiar pe biroul din cabinetul pe care Nicolae Ceauşescu îl deţinea în incinta clădirii. Ion Bârlădeanu îşi va prezenta personal lucrările; o parte dintre ele fac parte din expoziţia Realpolitik, vernisată în 2008 la Galeria H'Art. Artistul a selectat timp de mai bine de 30 de ani imagini din reviste şi a realizat o serie de colaje unice, creând o lume imaginară proto-pop simultană cu mişcarea din Occident, însă fără să aibă ştiinţă de ea. În această lume, Ceauşescu ocupă un loc aparte.

Toţi membrii parlamentului actual, precum şi cei trei preşedinţi ai României postdecembriste, au fost invitaţi la proiecţia-eveniment a filmului lui Andrei Ujică, joi, 28 octombrie 2010, de la ora 18.00, la Sala Palatului.

Politicienii români sunt aşteptaţi la premiera celui dintâi film despre dictatorul român de după 1989, care demonstrează cum imaginile de propagandă se pot transforma în cea mai acerbă critică la adresa regimului comunist. Proiecţia are loc într-un loc simbolic pentru Republica Socialistă România - Sala Palatului, cea în care Nicolae Ceauşescu îşi susţinea congresele, în aplauzele şi ovaţiile membrilor Partidului Comunist.

Conceput ca un eseu, fără voice-over sau comentarii din off, din peste 1000 de ore de imagini de la Arhiva Naţională de Filme şi Televiziunea Română, filmul acoperă 25 de ani din viaţa lui Nicolae Ceauşescu.

Cele 127 de personaje care apar pe marele ecran pot fi regăsite într-o broşură bilingvă - în română şi engleză - creată special pentru proiecţia de la Sala Palatului şi care va fi distribuită gratuit. Ghidul "who's who" în Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu conţine microbiografii realizate de către cercetători de la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc despre foşti demnitari comunişti, generali de securitate şi membri importanţi ai PCR.

Proiecţia de la Sala Palatului este subtitrată în limba engleză; între 29 octombrie şi 4 noiembrie 2010, filmul poate fi vizionat cu subtitrare în engleză şi la Cinema Studio din Capitală.

Pe lângă biletele obişnuite, românii care mai păstrează în colecţiile personale bancnote de 5 lei din perioada comunistă le pot folosi pentru a intra la premiera de gală a filmului regizat de Andrei Ujică. Bancnotele vechi rămân în posesia spectatorilor, după ce au fost prezentate la intrare.

Din 29 octombrie 2010, filmul va fi proiectat în Bucureşti la Hollywood Multiplex, AFI Cotroceni, Cinema Studio şi Noul Cinematograf al Regizorului Român. În ţară, va fi proiectat la Cinema Studio din Timişoara şi Cinema Victoria din Cluj.

Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu a fost realizată de Icon Production, în asociere cu Televiziunea Română, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi cu participarea The Media Partnership, Fundaţia ARTE VIZUALE şi HFG / ZKM Filminstitut. Filmul este distribuit în România de Voodoo Films.


Cine ar fi crezut că trei ore de film editat din materialele de propagandă ale statului român din ruinanta epocă Ceauşescu, dintre 1965 şi 1989, ar putea fi atât de transfigurante, iluminante şi obsedante? (Time Out London)

Construind această impresionantă, profund înfricoşătoare naraţiune din nenumărate ore de film de arhivă, Ujică a optat pentru o abordare teribil de benignă. Acesta e probabil documentarul cel mai încărcat de zâmbete din toate timpurile - lăsând deoparte faptul că vorbeşte despre unul dintre cei mai perfizi şi mai cruzi lideri ai secolului XX. (...) Mai există un personaj în centrul filmului lui Ujică - poporul român. Într-o mişcare extrem de inteligentă, cineastul ne permite rareori să vedem publicul ca pe altceva decât ca pe o masă de oameni, ceea ce intensifică ruptura dramatică ce defineşte istoria lumii: liderul şi adepţii săi, voluntari sau ignoranţi. (Michael Koresky, Reverse Shot)

Ceea ce era la origine imagine de propagandă se transformă azi în critica cea mai acerbă posibilă la adresa epocii Ceauşescu. (Les Inrockuptibles)

Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu ar putea fi cel mai important film al anului 2010. Este, fără îndoială, un film care schimbă tendinţe prezentând o nouă specie de non-ficţiune istorică, în care regizorul lasă imaginile de arhivă să vorbească de la sine, evitând ficţionalizarea sau subiectivitatea. (Cinespect)

De la prima vizită a lui Ceauşescu în China, cu o desfăşurare festivă orchestrată intenţionat de Mao pentru a-i induce oaspetelui său un sentiment de inferioritate, şi până la ultimele discursuri ale Conducătorului român, imaginile de propagandă primesc un alt sens. Acela că asemenea lucruri n-ar trebui să se mai întâmple niciodată. (Le Temps)

Nici un comentariu, în schimb asurzitoarea idee că imaginea unei persoane ar putea constitui întregul imaginar al unei ţări. (Libération)

Cum "iese" Ceauşescu par lui-même? Neaşteptat de complex! Ascensiunea lui politică fulminantă, de la băiatul necioplit de la ţară, aciuat pe lîngă Gheorghiu-Dej şi făcîndu-şi "ieşirea" la înmormîntarea acestuia, şi pînă la liderul autoritar şi autarhic invitat peste tot, din China şi Coreea de Nord la Casa Albă şi Buckingham Palace, este subîntinsă de stîngăcii private în aceeaşi măsură în care este întărită de abilităţi publice. Ceauşescu se dezvăluie rînd pe rînd ingenios şi ingenuu, inspirat şi expirat, aberant şi tuşant (Alex Leo. Şerban)




 Toate articolele despre Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu


0 comentarii

Spacer Spacer