Hotnews.ro / decembrie 2010
Nunta de piatră
Revenit în ţară pentru o scurtă perioadă din Australia (unde locuieşte din anii '80), directorul de imagine al filmului Nunta de piatră, realizat în urmă cu 40 de ani de către Mircea Veroiu şi Dan Piţa, a descoperit întâmplător că negativul acestuia e degradat şi că ar putea dispărea în 10 ani.

Iosif Demian a povestit pentru HotNews.ro cum a descoperit că Nunta de piatră, filmul la care a lucrat acum 40 de ani, unul dintre cele mai valoroase filme româneşti din toate timpurile, are probleme:

"Întâmplarea a făcut să fiu chemat de curând să particip la etalonajul unei copii a filmului Nunta de piatră, respectiv a unei copii a filmului Duhul aurului. Întrucât Laboratoarele Kodak din Bucureşti nu aveau o procesare alb-negru, s-a făcut o înţelegere cu Kodak-ul din Bulgaria şi cele două negative au fost trimise acolo în vederea realizării copiilor.
 
Trebuia să mă duc să etalonez copia astfel încât să corespundă cât mai bine intenţiilor mele de început. Din păcate, n-am putut participa şi până la urmă am făcut etalonarea la telefon cu etaloneuza de la Sofia. M-a surprins faptul că de câteva ori a spus că starea negativului filmului Nunta de piatră e precară şi că ea crede că acest negativ n-o să reziste mai mult de 10 ani.

Mi s-a părut că exagerează dar, când copiile au revenit, le-am văzut în condiţiile cele mai bune şi a trebuit să recunosc că avea dreptate. Negativul e zgâriat pe toată lungimea pentru că unele copii care au fost făcute la un moment dat au fost făcute în condiţii precare.

Apar şi nişte fluctuaţii pe emulsie, ca şi cum s-ar fi turnat cafea peste negativ, ceea ce înseamnă că emulsia a fost deja atacată. În plus, sunt câteva locuri, mai ales la sfârşit de bobină, unde filmul s-a rupt şi a fost foarte brutal lipit, deci lipsesc fotograme."
 
Această descoperire întâmplătoare l-a făcut pe cineast să sune alarma. A vorbit cu Dan Piţa şi cu Eugen Şerbănescu (directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei), a revăzut filmul împreună cu Dan Piţa şi au fost de acord că ceva trebuie făcut.
 
Ideea unei echipe care să se apuce imediat de treabă, beneficiind de fonduri speciale (poate chiar şi de fonduri europene) pare pentru Iosif Demian necesară şi imperioasă.
 
Arhiva Naţională de Filme din România se străduieşte să păstreze filmele în condiţii cât mai bune de umiditate şi temperatură dar, din păcate, ea nu a făcut copii pentru negative, astfel încât să fie sigură că ele se vor păstra. Negativele ANF sunt, astfel, unice.
 
"În SUA se fac după un negativ câteva negative de siguranţă, care sunt trimise în diferite localităţi. Primul lucru pe care îl fac americanii e să se asigure că există un negativ care e păstrat intact şi de care nu se atinge nimeni", spune Iosif Demian, adăugând că la noi, dacă se face o restaurare urgentă, după acea copie digitală s-ar putea trage mai multe copii.
 
Când sunt restaurate, filmele sunt transpuse în digital, corectarea având loc pe acest suport. La sfârşit, din această copie digitală se poate reface negativul, care nu e cel original dar care, din punct de vedere calitativ, îl depăşeşte pe acesta.
 
Există programe speciale de restaurare. De pildă, cu un singur program se pot şterge zgârieturile de pe un întreg film, cum e cazul filmului Nunta de piatră, ale cărui zgârieturi pe lungime provin din aparatul de copiat. Se pare că s-au tras doar nouă copii după acest film, de la realizarea lui şi până acum.

O restaurare amânată din lipsă de fonduri

Vestea bună este că restaurarea se poate face chiar în România, pentru că Laboratoarele Kodak au tehnologia necesară. Dacă autorii filmului Nunta de piatră consideră că trebuie luate măsuri urgente, oficialităţile spun că tot ce se face e condiţionat de lipsa fondurilor, restaurarea fiind scumpă.
 
Contactat de HotNews.ro, directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Eugen Şerbănescu, a refuzat să facă o declaraţie tranşantă, dând de înţeles că CNC ar fi cerut nişte bani de la buget, iar bugetul nu e încă aprobat.
 
"Încă studiem problema şi sperăm ca la anul să fim mai clari", e tot ce a spus Eugen Şerbănescu. El a fost de acord că Nunta de piatră aparţine patrimoniului cinematografic naţional, dar a mai spus că restaurarea e o procedură mult mai costisitoare decât refrişarea (care se face în permanenţă la Arhiva Naţională de Filme).
 
Cât priveşte eventualele fonduri europene care ar putea fi accesate, directorul general al CNC a mai declarat că, din câte ştie, Uniunea Europeană nu dă bani pentru restaurarea filmelor.
 
Până acum, singurul film care ar fi trebuit să beneficiezede o restaurare completă a fost Pădurea spânzuraţilor de Liviu Ciulei, prezentat în 2007 la Cannes, în spectacol de gală, fundaţia iniţiată de Martin Scorsese, World Cinema Foundation (lansată cu acea ocazie) punând filmul lui Liviu Ciulei pe o primă listă de filme a căror restaurare intenţiona să o susţină.
 
Surse din CNC sunt de părere că după Nunta de piatră s-ar putea face un internegativ în primele şase luni ale lui 2011, dacă vor fi bani, dar că despre restaurare nu se poate vorbi deocamdată din lipsa fondurilor, mai ales într-un nou an de criză.
 
În 2010 s-a reuşit, totuşi, realizarea unui alt internegativ, pentru De ce trag clopotele, Mitică?, operaţie şi ea costisitoare - circa 8.000 de euro. Internegativul e un pas spre un negativ nou, dacă ar exista şi banii necesari. (Tehnic vorbind, un internegativ e un negativ realizat după o copie pozitivă de mai bună calitate.).
 
Aceleaşi surse din CNC spun că în urmă cu câteva luni a fost făcută, după multă vreme, o copie nouă la Nunta de piatră. Este exact copia despre care vorbeşte Iosif Demian. Când acesta a revăzut împreună cu Dan Piţa o copie şi mai veche a filmului, ea avea aceleaşi semne de degradare, semn că negativul a fost zgâriat cu mult timp în urmă.
 
Dacă Arhiva Naţională de Filme şi Centrul Naţional al Cinematografiei fac tot ceea ce pot face, în limita bugetului, pentru buna conservare a patrimoniului cinematografic, poate că e nevoie de un program naţional care să fie finanţat separat şi susţinut prin toate pârghiile posibile.
Regia: Dan Piţa, Mircea Veroiu Cu: Leopoldina Bălănuţă, Radu Boruzescu, Mircea Diaconu, Petre Gheorghiu, George Calboreanu jr., Ursula Nussbacher, Ferencz Bencze, Elisabeta Jar, Nina Domiga

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus