noiembrie 2004
Balkan Boom Film Festival prezintă

Noul val de regizori de după 1990

Între 8 şi 14 noiembrie 2004, la Sala Elvira Popesco a Institutului Francez, Bd. Dacia 77



Intro: Majoritatea filmelor produse după schimbările din 1989 în ţările din sud-estul Europei abordau în special prelucrarea trecutului comunist şi efectul său asupra prezentului. În ultimii ani, mai ales tinerii regizori au tratat teme noi, reuşind să aducă un impuls nou în arta cinematografică est-europeană, unele din filmele lor având succes şi la festivaluri internaţionale. În Săptămâna Filmului Balcanic vă prezentăm o selecţie ce cuprinde filme recente din Macedonia, Serbia şi Muntenegru, Croaţia, Albania şi România.
Organizator: Institutul Goethe Bucureşti
Cu sprijinul: Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-est, promovat prin Germania; Institut für Auslandsbeziehungen Stuttgart.


Programul festivalului:

Luni 8 noiembrie:
Deschidere oficială
ora 19.00 Înainte de ploaie

Marţi 9 noiembrie
ora 18.00 Sută la sută
ora 20.00 Înainte de ploaie

Miercuri 10 noiembrie
ora 18.00 Sloganuri
ora 20.00 Fulgere!

Joi 11 noiembrie
ora 18.00 Scurtcircuit
ora 20.00 Fantoma mareşalului Tito

Vineri 12 noiembrie
ora 18.00 Examen
ora 20.00 Frumoasele fete moarte (în prezenţa regizorului Dalibor Matanic)

Sîmbătă 13 noiembrie
ora 18.00 Rănile
ora 20.00 Scurtcircuit

Duminică 14 noiembrie
ora 12.00 Sloganuri
ora 14.00 Fantoma mareşalului Tito
ora 16.00 Sută la sută
ora 18.00 Fulgere!
ora 20.00 Frumoasele fete moarte


Toate filmele străine vor fi subtitrate în limba română.


Prezentările filmelor din Festival:


ÎNAINTE DE PLOAIE
Pred Dozdot (Before the Rain)

Macedonia-UK-Franta 1994
Durata: 113'

Regia şi scenariul: Milcho Manchevski
Imaginea: Manuel Teran
Cu: Katrin Cartlidge, Rade Serbedzija, Gregoire Colin, Labina Mitevska, Jay Villiers, Phyllida Law

Sinopsis: Filmul explorează acest cerc vicios care este violenţa în Balcani şi felul în care ciocnirile interetnice şi revărsările de sînge din zonă se pot scurge în ţările aşa-zis civilizate. Construit din trei poveşti aparent disparate care se leagă în ultimul act, Before the Rain începe şi se termină în Macedonia, cu un intermezzo londonez. În prima dintre ele, "Words", un călugăr ia sub protecţia lui o tînără albaneză acuzată de crimă şi părăseşte mănăstirea alături de ea, dar relaţia lor sfîrşeşte tragic. În cea de-a doua, "Faces", o londoneză este prinsă între dragostea pentru soţul ei şi atracţia faţă de un fotoreporter de război şi e antrenată într-o serie de evenimente care culminează cu o ambuscadă oribilă. În fine, în cea de-a treia, "Pictures", fotograful se întoarce în Macedonia natală pentru a descoperi o ţară distrusă de explozia conflictelor etnice şi pentru a avea grijă de fiica fostei lui iubite albaneze. Manchevski se joacă ingenios cu palierele temporale, răsturnînd cronologia şi livrînd o fabulă viscerală despre fatalism şi absurditatea războiului, fie el din Bosnia sau de oriunde, într-o lume în care oamenii mai degrabă îşi ucid semenii decît să-şi abandoneze convingerile.

Despre regizor: Milcho Manchevski este decanul de vîrstă al cineaştilor incluşi în această selecţie de filme realizate în Balcani după 1990. S-a născut în 1959 la Skopje, astăzi Macedonia. A absolvit regia în 1982 la Southern Illinois University şi a regizat numeroase scurtmetraje şi videoclipuri înainte de a debuta în lungmetraj cu Before the Rain, care avea să-i aducă un prestigios Leu de Aur la Festivalul de la Veneţia în 1994, alte 30 de premii şi o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun film străin. În 2001, a recidivat cu Dust, un western balcanic coprodus, ca şi Before the Rain, cu Marea Britanie. Manchevski este totodată fotograf, scriitor, jurnalist şi performance artist.



SUTĂ LA SUTĂ
Apsolutnih Sto (Absolute 100)

Serbia şi Muntenegru 2001
Durata: 95'

Regia: Srdan Golubovic.
Scenariul: Djordje Milosavljevic, Biljana Maskic, Srdan Golubovic
Imaginea: Aleksandar Ilic
Cu: Vuk Kostic, Srdjan Todorovic, Paulina Manov, Sasa Ali, Bogdan Diklic, Miloric Mandic-Manda, Dragan Petrovic.

Sinopsis: Titlul acestui film trimite la un termen sportiv şi este rezultatul maxim al unei competiţii de trageri la ţintă: zece lovituri în centru, a cîte zece puncte fiecare. Inspirat de Ura lui Mathieu Kassovitz şi Jocuri, poturi şi focuri de armă al lui Guy Ritchie, debutul lui Srdan Golubovic îl are în centrul acţiunii pe Sasa, un tînăr idealist de 19 ani care nu mai rabdă umilinţele la care e supus fratele său mai mare, fost campion al tragerii la ţintă şi combatant în războiul din Bosnia, azi dependent de heroină şi la cheremul mafioţilor locali, şi decide să ia poziţie. Lupta lui împotriva corupţiei şi injustiţiei din jur, dublată de un soundtrack tehno-rock dinamită compus de cele mai în vogă trupe din Serbia, declanşează o furtună criminală incontrolabilă din care nimeni nu iese intact.

Despre regizor: Golubovic (32 de ani, Belgrad) a regizat mai multe scurtmetraje şi a contribuit la un film în scheciuri (The Package) care a devenit obiect de cult pentru tînăra generaţie. Compania lui de producţie, Bas Celik, a semnat reclame şi videoclipuri muzicale pentru cele mai populare trupe din Serbia, iar filmul lui de debut, Absolute 100 a fost prezentat în peste 30 de festivaluri internaţionale, obţinînd 29 de recompense, printre care Premiul Publicului şi Premiul pentru cel mai bun actor la Salonic.



SLOGANURI
Slogans

Albania-Franţa 2001
Durata: 90'

Regia: Gjergj Xhuvani
Scenariul: Ylljet Aliçka
Imaginea: Gerald Thiaville
Cu: Artur Gorishti, Luiza Xhuvani, Agim Qirjaqi, Birçe Hasko, Niko Kanxheri, Robert Ndrenika

Sinopsis: La sfîrşitul anilor '70, un tînăr profesor e repartizat la o şcoală generală dintr-un sătuc montan îndepărtat. Prima sarcină pe ordinea de zi este alegerea sloganului politic cel mai potrivit pentru fiecare clasă. Cu cît mai scurt, cu atît mai bine - şi pe bună dreptate: respectivele slogane trebuie scrise de profesori şi de elevi cu ditamai cataroaiele pe colinele din împrejurimi. Ochiul Partidului veghează pînă şi cea mai mică mişcare, iar zvonurile şi rivalităţile dintre săteni sînt răstălmăcite cu efecte dintre cele mai hilare. Pregătirile pentru sosirea unei coloane de demnitari politici nu face decît să accentueze realitatea absurdă a vieţii în Albania sub dictatura lui Enver Hoxha. Pendulînd undeva între un realism atît de familiar celor care au trăit sub totalitarism (deci şi nouă) şi sarcasmul generat de perspectiva actuală asupra acelor vremuri, acest prim film albanez inclus în selecţia Festivalului de la Cannes e o fabulă tragicomică în cea mai pură tradiţie a neorealismului italian.

Despre regizor: Gjergj Xhuvani (n. 1963) a debutat în 1995 cu Last Love, pînă atunci lucrînd ca asistent de regie şi scenarist pentru filme de animaţie, dar s-a impus cu un scurtmetraj (Funeral Business) prezentat în 1999 la Festivalul de la Veneţia. Xhuvani e, totodată, autorul unei cărţi pentru copii şi a unui roman.



FULGERE!
Munje! (Thunderbirds)

Serbia şi Muntenegru 2001
Durata: 90'

Regia: Radivoje Andric
Scenariul: Srdja Andjelic
Imaginea: Dusan Joksimovic
Cu: Boris Milivojevic, Sergej Trifunovic, Maja Mandzuka, Milija Vujovic

Sinopsis: Această comedie urbană este povestea unei generaţii care şi-a petrecut adolescenţa în timpul celor zece ani de guvernare ai lui Milosevic - cei mai răi din istoria Iugoslaviei. Doi prieteni din şcoala generală, Mare şi Pop, îşi pun în cap să dea lovitura pe scena muzicală şi să fondeze prima trupă de drum'n'bass din Serbia. Pentru a înregistra primul lor cîntec, fiecare vinde ceva din casă, dar proprietarul studioului "The Bottom" în care ei urmează să intre n-a uitat cum cei doi îşi băteau joc de el în generală şi vrea să-i fraierească. În drumul lor spre club, Mare şi Pop sînt "parazitaţi" de un Moş Crăciun fals, un poliţai cool, multe gagici şi un fotbalist legendar.

Despre regizor: Comedia lui Radivoje Andric (n. 1967) beneficiază de o distribuţie impecabilă şi un soundtrack de prima mînă, care au propulsat Munje! pe locul I în box-office-ul local, fiind văzută de peste 6ora 00.000 de spectatori. Înainte de Munje!, Andric a lucrat în televiziune şi a debutat cu Three Palms for Two Punks and a Babe (1998), alt succes de casă local şi premiat în festivaluri, iar în acest an a regizat cel de-al treilea film al său: When I Grow Up I'll Be Kangaroo.



SCURT CIRCUIT: CINCI SCURTE ROMÂNEŞTI, O NOUĂ GENERAŢIE
România 2004
Durata: 90'

Acest pachet de scurtmetraje cu o durată totală de 90' include cele două triumfuri ale scurtmetrajului românesc la festivalurile de la Berlin (Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea de Cristi Puiu) şi Cannes (Trafic de Cătălin Mitulescu) din acest an, plus alte două producţii premiate: Apartamentul (la Veneţia, în regia lui Titi Popescu) şi Stejarii verzi (la Locarno, în regia Ruxandrei Zenide). Piesa de rezistenţă a grupajului este însă mediu-metrajul Visul lui Liviu, al lui Corneliu Porumboiu - unul dintre puţinii autori tineri din peisajul actual care aduce în filmele lui un univers extrem de coerent şi de personal. De altfel, toate cele cinci scurtmetraje întregesc un portret fără anestezie al României în care trăim, o lume a noilor îmbogăţiţi, a copiilor adoptaţi, a conflictului dintre generaţii şi a băieţilor de cartier.

Despre regizori: Dintre cei cinci semnatari ai acestui film compozit, trei (Puiu, Mitulescu şi Zenide) se află deja în producţie cu un lungmetraj, unul (Popescu) - cu un scurtmetraj, iar Porumboiu (şi el premiat la Cannes în acest an, pentru Călătorie la oraş) are în proiect un lungmetraj.



FANTOMA MAREŞALULUI TITO
Marsal (Marshal Tito's Spirit)

Croaţia 1999
Durata: 97'

Regia: Vinko Bresan
Scenariul: Ivo Bresan, Vinko Bresan
Imaginea: Zivko Zalar
Cu: Drazen Kohn, Linda Begonja, Ilija Izevic, Ivo Gregurevic, Boris Buzanicic

Sinopsis: Un ofiţer de poliţie primeşte o slujbă aparent banală: investigarea unui fenomen paranormal care-i macină pe locuitorii unei insule de pe coasta croată. Aici, în timpul funeraliilor pentru un veteran comunist, îşi face apariţia fantoma mareşalului Iosif Broz Tito. Pentru primarul insulei, care e şi proprietarul unicului hotel din localitate, este ocazia ideală pentru a deschide un Titoland destinat turismului pe care el îl numeşte "social spiritual", în vreme ce foştii partizani supravieţuitori ai celui de-al doilea război mondial, care nu cred în fantome, sînt convinşi că apariţia e, de fapt, reîncarnarea fostului lor mareşal, care-i va conduce într-o nouă revoluţie.

Despre film şi regizor: Fără a se dori un manifest politic, comedia lui Vinko Bresan explorează cu lejeritate relaţia noastră cu trecutul de care nu ne putem despărţi (decît, poate, rîzînd). Autorul are 39 de ani, s-a născut la Zagreb şi, înainte de a urma facultatea de film, a studiat filozofia şi literatura comparată. Primul său film, How the War Started on My Island (1996), a fost un mare succes de casă în Croaţia. Marsal a avut premiera la Berlin, în 2000, şi a primit, în acelaşi an, Premiul pentru regie la Karlovy Vary.


EXAMEN
România 2003
Durata: 90'

Regia şi scenariul: Titus Muntean
Imaginea: Alexandru Solomon
Cu: Marius Stănescu, Gheorghe Dinică, Gheorghe Visu, Alexandra Dinu, Coca Bloos

În timp ce se bucură din plin de viaţa anilor '70, în România comunistă, un tânăr taximetrist este arestat şi acuzat de o crimă oribilă. Eliberat cîţiva ani mai târziu, cînd poliţia îl descoperă pe adevăratul asasin, şi marcat de sinistra experienţă, care l-a costat un divorţ şi moartea părinţilor, el incearcă să înţeleagă ce s-a întîmplat şi ajunge în faţa unei dileme: are dreptul să se răzbune? Marcat de severe probleme bugetare care au întîrziat cu ani buni terminarea turnajului, filmul recurge la o soluţie ingenioasă (povestea taximetristului este subiectul filmului de absolvenţă al unor studenţi la regie de azi) care îi dă o dimensiune suplimentară şi percutantă.

Despre regizor: Titus Muntean s-a născut în 1965 la Arad şi a absolvit Regia de film în 1995. Înainte să debuteze în lungmetraj, a regizat mai multe scurtmetraje, printre care Propatria (premiat la DaKINO în 1993), O să fie bine (Marele Premiu CineMAiubit şi DaKINO, 1995). Examen a fost prezentat la TIFF şi la Festivalurile de la Wiesbaden şi Varşovia şi a primit trei premii UCIN (regie, montaj şi rol principal masculin - Marius Stănescu).



FRUMOASELE FETE MOARTE
Fine Mertve Djevojke (Fine Dead Girls)

Croaţia 2002
Durata: 77'

Regia: Dalibor Matanic
Scenariul: Mate Matisic, Dalibor Matanic
Imaginea: Branko Linta
Cu: Olga Pakalovic, Nina Violic, Inge Appelt, Kresimir Mikic, Ivica Vidovic

Sinopsis: Două lesbiene închiriază un apartament împreună într-o clădire populată de tot soiul de figuri bizare: o prostituată, un fost soldat, un skinhead şi un bătrîn ciudat care încearcă să ascundă faptul că nevastă-sa a murit pentru a-i primi în continuare pensia. Nici proprietara nu sare din peisaj, întruchipînd toate coşmarele trăite de studenţii care au stat la viaţa lor cu chirie. Problemele cuplului încep în momentul în care locatarii devin conştienţi că cele două sînt lesbiene şi se înrăutăţesc atunci cînd una dintre fete îi cade cu tronc unui vecin siderat de orientarea ei sexuală. La Festivalul din Pula, această poveste universală despre toleranţă a luat crema premiilor la aproape toate categoriile: cel mai bun film croat, cea mai bună regie, Premiul criticii şi Premiul publicului.

Despre regizor: Dalibor Matanic are 29 de ani şi a terminat acest film în ultimul an de şcoală la Facultatea de film din Zagreb. Înainte de Fine Dead Girls, a mai regizat The Cashier Wants to Go to the Seaside (2000) şi a fost autorul mai multor videoclipuri, reclame şi documentare premiate în festivalurile internaţionale.



RĂNILE
Rane (The Wounds)

Serbia şi Muntenegru 1998
Durata: 110'

Regia şi scenariul: Srdjan Dragojevic
Imaginea: Dusan Joksimovic
Cu: Dusan Pekic, Milan Maric, Andreja Jovanovic, Predrag-Miki Manojlovic, Dragan Bjelogrlic, Branka Katic, Nikola Kojo

Sinopsis: Inspirat de povestea adevărată a doi infractori minori, filmul lui Srdjan Dragojevic radiografiază dezastrul material şi moral al Serbiei între 1991 şi 1996. Protagonişti sînt doi băieţi care, lipsiţi de un viitor viabil, alunecă într-o lume subterană a criminalităţii. Ambiţia lor este să apară într-un reality show intitulat "Street Pulse" (care a existat şi-n realitate la televiziunea sîrbă), unde sînt invitaţi cei mai duri gangsteri de pe străzile Belgradului. Deşi îşi văd visul cu ochii, ascensiunea celor doi în acest univers al crimei este întreruptă de un incident violent: unul dintre băieţi îl împuşcă pe celălalt de patru ori. Rănitul supravieţuieşte, iar pentru a se reconcilia cu prietenul lui, trebuie să-l împuşte la rîndul lui, conform unei legi nescrise, şi să-i provoace patru răni identice.

Despre regizor: Născut la Belgrad, în 1963, Dragojevic a absolvit psihologia înainte de a obţine o diplomă şi în regia de film. A scris trei cărţi de poezie şi a regizat trei filme (We Are Not Angels - 1993, Pretty Village, Pretty Flame - 1996 şi acest The Wounds), iar megasuccesul cu Pretty Village, Pretty Flame (prezentat la Festivalul DaKINO acum cîţiva ani) l-a adus în atenţia studiourilor Miramax care l-au invitat la Hollywood. Considerat prea temerar, scenariul american al lui Dragojevic nu s-a concretizat niciodată, iar în acest moment regizorul sîrb lucrează acasă la o continuare a primului său film, We Are Not Angels.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus