România Liberă / noiembrie 2004
Dreamers, The
The Dreamers, cel mai recent film semnat de marele cineast italian Bernardo Bertolucci, a deschis Zilele filmului italian, de fapt o retrospectivă cu cele mai importante opere ale regizorului, organizată de Fundaţia Itaro Arte condusă de doamna Veronica Lazăr. Sala Elvira Popescu a fost neîncăpătoare şi numeroşi spectatori au savurat filmul în picioare. Cine sunt "visătorii"? Trei tineri, unul american venit să înveţe franceza în Paris în momentul tulburărilor de stradă din mai 1968, al căror început este generat de actul abuziv al ministrului Culturii André Malraux de a-l da afară de la direcţia Cinematecii franceze pe Henri Langlois, şi doi tineri studenţi francezi, frate şi soră, care-l vor găzdui un timp pe vizitatorul de peste ocean, în virtutea pasiunii comune pentru cinema. Traseele unor complicate sentimente de dragoste ce-i unesc pe cei trei tineri se interferează permanent cu citate din filme mai mult sau mai puţin celebre, obiecte de competiţie, dar şi generatoare de acte extreme în perimetrul unui erotism, niciodată vulgar, cu trimiteri abil ascunse la originile filozofiei iubirii (mitul androginului, teme mitologice etc.).

Utopia libertăţii şi a revoluţiei, idealismul schimbării, conflictul evident între generaţii şi culturi (cea europeană şi cea americană), complicata şi rafinata autosondare psihologică a celor trei personaje, balansul între viaţă şi moarte, reiterat ca în operele fictive ale cineaştilor, sunt doar cîteva dintre axele epice ale unui film plin de prospeţime, cu o arhitectonică aproape de perfecţiune, cu tabuuri şi nostalgii învăluite în referinţe filmice perfect încastrate în operă (un montaj care poate fi studiat la fotogramă).

Provocator şi nonconformist Bernardo Bertolucci îşi demonstrează aici forţa de seducţie cinematografică prin discreţie, dragoste faţă de arta a şaptea, prin absenţa oricărei tendinţe ideologizante.

Fiindcă dacă The Dreamers evocă momentele de referinţă ce au zguduit Franţa în mai 1968, cineastul italian sugerează şi imensitatea minciunilor care au stat la baza fie a "revoluţiei culturale", fie a bătăliilor pentru pace orchestrate abil în lume pentru manipularea a zeci de milioane de ignoranţi. În ciuda enormului volum de citate din operele cinematografice, Bertolucci nu crede că filmul influenţează în asemenea măsură spectatorii încît să uite viaţa. De altfel, eroii săi sunt salvaţi de întîmplare şi posibilul lor sfîrşit vine dintr-o acţiune, care mai degrabă face obiectul unui documentar.

Filmul lui Bernardo Bertolucci nu se poate dezvălui dintr-o singură vizionare a spectatorului, mai ales dacă acesta nu are antrenamentul unui cinefil înrăit de cinematecă. Deschizînd cu cea mai recentă producţie Bertolucci Zilele filmului italian, doamna Veronica Lazăr ne invită implicit şi anul viitor, cînd filmul va intra din februarie pe marile ecrane. Ar mai fi de adăugat că The Dreamers, unul dintre cele mai importante filme ale anului 2003, concurează la cel puţin 12 importante premii internaţionale.

Regia: Bernardo Bertolucci Cu: Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus