Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Stagiunea concertistică 2011

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Solaritatea interpretării concertului Imperial - Pianista Elisso Virsaladze la Ateneu


Marcel Frandeş

mai 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis


 
Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu din Bucureşti, care a avut loc la 6 mai 2011, la sala Ateneului Român, a fost dirijat de Jin Wang şi a avut în program Uvertura Coriolan, op. 62, Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră în Mib major, op. 73 «Imperialul» de Ludwig van Beethoven - solistă Elisso Virsaladze şi Simfonia nr. 1 în do minor, op. 68 de Johannes Brahms.
 
Uvertura Coriolan a fost interpretată într-un stil sobru, opoziţiile ideilor muzicale din forma de sonată a lucrării fiind realizate cu măiestrie. Vedeai parcă în faţa ochilor tragedia generalului roman Coriolan, care - întors victorios de la luptă - cade în dizgraţia Romei. La rugămintea mamei sale, eroul renunţă să atace capitala imperiului şi, constrâns de sentimente contradictorii, îşi curmă viaţa. Jin Wang a reuşit să redea cu mare artă acele turnuri armonice imprevizibile şi mai ales confruntările dintre masele orchestrale. Gesturile sale dirijorale sunt foarte diverse şi precise. Mâinile sale au o mobilitate ieşită din comun. Mereu dăruieşte, mişcarea pleacă dinspre corp către orchestră, contrar unui percuţionist ce ar bate doar vertical. Pentru a sugera tensiunea care mocneşte, artistul uzează de gesturi circulare ample. În unele momente îmi închipuiam că îmbrăţişează un arbore sacru al abundenţei sonore. Atunci când ansamblul orchestral cântă un anumit ritm, iar sensul muzical prefigurat de el a fost obţinut în totalitate, Jin Wang se bucură, faţa i se luminează într-un zâmbet de fericire.


Pianista Elisso Virsaladze a interpretat Concertul nr. 5 «Imperialul» de Beethoven magnific. Este o pianistă de mare calibru, are un stil pianistic inimitabil, o tehnică fantastică, velocitate, însă atuul artistei este expresivitatea. Aparent, cântă foarte simplu, dar câtă cizelare a frazării, cât discernământ muzical, ce dozare a planurilor dinamice mari! Constanţa de ceas atomic a tempo-ului artistei contrastează cu linia melodică foarte vie. O virtuozitate supusă în totalitate muzicii lui Beethoven. Nimic pentru strălucirea sinelui. Generozitate, naturaleţe, ştiinţă muzicală şi talent, mult talent. Toate s-au reunit într-o personalitate de prim rang a pianisticii mondiale. Pasajele de legătură între ideile primei mişcări a concertului erau interpretate perlat, fluent, veloce, iar cele câteva sublinieri ferme aveau o calitate sonoră impecabilă. Ascultând-o pe Elisso Virsaladze în partea a doua, Adagio un poco mosso, aproape că uitai să mai respiri. O muzică olimpiană îţi pătrundea în suflet. Dirijorul Jin Wang avea o comunicare telepatică cu ansamblul orchestral. Dădea atacurile cu o secundă înainte, iar instrumentiştii simţeau exact momentul de recul sonor. Conducea tutti-urile spre zona culminantă, uneori doar prin ridicare sprâncenelor.
 

Trecerea realizată spre final, Rondo. Allegro, cu acele repetări ce prefigurează ideea Refrenului, a constituit un moment splendid: pianista a făcut o infimă ezitare agogică la ultima repetare a motivului, pentru ca apoi, să pornească Allegro-ul propriu-zis. Totul cu un simţ estetic uluitor. Catifelarea sonoră obţinută cu mâna stângă avea ceva din timbrul corzilor, parcă dispăruseră ciocănelele pianului şi cântau arcuşe pe coardele instrumentului solist. Elisso Virsaladze posedă o viteză a gândirii şi o calitate mentală fantastică în a-şi proiecta voinţa interpretativă în sunet. Un înger muzical pare a-i coordona plutirea pe clape. Acompaniamentul orchestral a fost realizat cu mare fineţe şi eleganţă.
 
Pianista Elisso Virsaladze s-a născut la Tbilisi, în Georgia. Primele lecţii de pian le primeşte de la bunica ei, profesoara Anastasia Virsaladze. După absolvirea Conservatorului din oraşul natal, pleacă la Moscova, unde studiază cu Henrich Neuhaus şi Yakov Zak. La vârsta de douăzeci de ani, ea a câştigat premiul al III-lea la Concursul Ceaikovski. Pianista este de asemenea, laureată a concursului internaţional Robert Schumann - Zwickau. Artista concertează adesea la Londra, Milano, Roma, Paris, Lisabona, Berlin, Barcelona, Viena, Bruxelles, Madrid, München, Geneva, Lausanne, Montreal, Taipei, Moscova, Bilbao şi Taiwan. A întreprins turnee în Europa, SUA, Canada şi Japonia, alături de Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg precum şi împreună cu London Royal Philharmonic. A colaborat cu dirijori de renume ca : Rudolf Barschai, Kondraschin Kiril, Riccardo Muti, Kurt Sanderling, Wolfgang Sawallisch, Evgeny Svetlanov, Temirkanov Yuri şi Wit Antoni. Pianista desfăşoară şi o activitate didactică cu rezultate excepţionale la Conservatorul din Moscova şi la Musikhochschule din München. Este invitată în juriile unor concursuri internaţionale precum : Santander - Spania, Géza Anda - Zürich, Rubinstein - Tel Aviv, Ceaikovski şi Richter - Moscova. A înregistrat pentru Casa de discuri Lives Classics. Artista a fost onorată cu cele mai înalte distincţii ale autorităţilor de stat din fosta Uniune Sovietică.




 Toate articolele despre Stagiunea concertistică 2011


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Marcel Frandeş


Alte articole

 Clarinetistul Aurelian-Octav Popa - 50 de stagiuni la Filarmonica George Enescu, Marcel Frandeş
 Daruri muzicale de Crăciun - Philarmonia, Loredana Baltazar
 Concertul de Anul Nou al Filarmonicii George Enescu, Marcel Frandeş
 Între tradiţie şi exotism - muzica lui Dimitrie Cantemir, Cleopatra David
 Recitalul violonistului Vegard Nilsen, Marcel Frandeş
 Toate articolele despre Stagiunea concertistică 2011


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer