Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Les Films de Cannes à Bucarest, 2011

The Tree of Life, Andrei Ujică şi Kim Ki-duk, în a doua zi la Les Films de Cannes à Bucarest, 2011


Comunicat de presă

octombrie 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
O dezbatere inedită şi un film mult-aşteptat, premiat cu Palme d'Or, sunt capetele de afiş ale celei de-a doua zile a Les Films de Cannes à Bucarest.

De la 13.00, la Cinema Studio, The Tree of Life al lui Terrence Malick, laureat cu Palme d'Or, ne poartă în sânul unei familii din Texas, în anii '50. În flashback-uri, Sean Penn rememorează fragmente din copilăria sa, marcată de moartea unuia dintre fraţii săi. Copilul de atunci oscila între cele două căi pe care le poate lua un om în viaţă, întruchipate de mama şi de tatăl său: calea graţiei şi calea naturii. Graţia (mama) înseamnă generozitate, iubire, armonie, natura (tatăl) e dominare, supravieţuire, egoism. Întregit cu imagini care ilustrează naşterea constelaţiilor, apariţia vieţii pe Pământ şi evoluţia ei, filmul este o interogaţie despre locul fiinţei umane în Univers. Un alt film de Terrence Malick, celebrul The Thin Red Line (1998), va rula în paralel la Noul Cinematograf al Regizorului Român.

După proiecţie, de la ora 15.00, tot la Cinema Studio, o dezbatere inedită îi aduce faţă în faţă pe critici şi psihanalişti. Georgiana Dobrescu, Alfred Dumitrescu şi Bogdan Sebastian Cuc, membri ai International Psychoanalytic Association (IPA) şi ai Societăţii Române de Psihanaliză (SRP), vor analiza filmul lui Terrence Malick alături de regizorul Andrei Ujică şi de criticul de film Anca Grădinariu. De 12 ani, la Londra se organizează un Festival European de Film şi Psihanaliză, sub preşedinţia onorifică a regizorului Bernardo Bertolucci, manifestare care a inspirat şi evenimentul de la Bucureşti.

Ce ne spune un film despre autorul lui, mai precis The Tree of Life despre Terrence Malick? Ce chei de lectură a unui film au psihanaliştii? Există filme folosite în terapie? În ce fel se identifică spectatorul cu personajele de pe ecran? Trei psihanalişti, un critic şi un cineast vor comenta pelicula premiată cu Palme d\'Or, fiecare din perspectiva specializării sale, spectatorii fiind invitaţi să pună întrebări şi să intre în discuţie, într-o atmosferă relaxată.

Teoria psihanalitică a filmului a prins contur în anii '70, în Occident, şi vizează modul în care cinema-ul, în general, şi elementele specifice ale unui film sunt influenţate de inconştient. Cele patru instanţe la care se raportează această analiză sunt regizorul, personajele filmului, publicul şi discursul cinematografic. Trei dintre cei mai importanţi teoreticieni au fost Jean-Louis Baudry, Christian Metz şi Laura Mulvey. Les Films de Cannes à Bucarest este primul eveniment deschis publicului care aduce în discuţie, în România, această legătură dintre cinema şi psihanaliză.


Despre The Tree of Life va vorbi, în introducere, regizorul român căruia îi este dedicată a doua zi de festival - Andrei Ujică. Acesta se va întâlni cu publicul seara, la Noul Cinematograf al Regizorului Român, după proiecţia scurtmetrajului 2Pasolini (2000) şi a filmului artistic de montaj Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu (selecţia oficială Cannes 2010, în afara competiţiei).

Seara, la Cinema Studio - două filme în premieră, ambele proiectate în 2011 pe Croazetă. De la 18.00 va rula Michael, de Markus Schleinzer, unul dintre cele mai controversate filme din competiţia Cannes 2011. Subiectul: pedofilia. Personajul central este un bărbat de 35 de ani, care pare să ducă o viaţă absolut normală. Are un serviciu, prieteni şi merge în vacanţe la schi. Însă în subsolul casei sale se află închis Wolfgang, un băiat de 10 ani pe care Michael îl ţine captiv pentru plăcerile proprii.


De la 20.30, fanii lui Kim Ki-duk vor putea viziona, în premieră, Arirang. Cineastul sud-coreean întoarce camera înspre sine şi îşi chestionează alegerile, trecutul, succesul, pornind de la o întrebare pe care şi-o adresează singur: "De ce nu mai poţi face filme acum?" Filmul-confesiune trece prin toate cele 15 filme anterioare ale regizorului. O experienţă-limită trăită la filmul de dinainte, Dream, ar putea fi sursa blocajului său artistic: în timp ce juca scena unei sinucideri, o actriţă a fost pe punctul de a se spânzura de-a binelea. Arirang a obţinut Marele Premiu al secţiunii Un Certain Regard.


Intrarea este liberă la filmele româneşti.

Program sâmbătă, 15 octombrie 2011

Cinema Studio

11.00 - Ea (1994, 7') şi Marţi, după Crăciun, regia Radu Muntean (2010)
13.00 - The Tree of Life, regia Terrence Malick (2011)
15.00 - Film şi psihanaliză. The Tree of Life, analizat de critici şi psihologi
16.00 - La vie de Jésus, regia Bruno Dumont (1997)
18.00 - Michael, regia Markus Schleinzer (2011)
20.30 - Arirang, regia Kim Ki-duk (2011)

Noul Cinematograf al Regizorului Român
11.00 - Drive, regia Nicolas Winding Refn (2011)
13.00 - The Thin Red Line, regia Terrence Malick (1998)
16.30 - Hors Satan, regia Bruno Dumont (2011)
19.00 - 2Pasolini (2000, 12') şi Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, regia Andrei Ujică (2010) Invitat: Andrei Ujică

Biletele pot fi achiziţionate de la casa de bilete a Cinema Studio, la preţul de 12 lei, şi de la NCRR, la 10 lei.
Evenimentul este organizat, între 14 şi 20 octombrie 2011, de către compania de distribuţie Voodoo Films.



 Toate articolele despre Les Films de Cannes à Bucarest, 2011


0 comentarii

Spacer Spacer