Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul de film de animaţie anim'est 2011

Ladislas Starevich şi Vlasov's Best Friend: eveniment unic în închiderea Anim'est 2011


Comunicat de presă

septembrie 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Sâmbătă, 15 octombrie 2011, de la ora 19:00, Gala de închidere a celei de-a şasea ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim'est aduce la Cinema Patria un spectacol pe care iubitorii de film şi muzică nu au voie să îl rateze: scurtmetrajele-cult ale pionierului filmului de animaţie, animatorul rus Ladislas Starevich, vor putea fi urmărite, pentru prima dată în România, pe marele ecran, acompaniate live de trupa slovenă Vlasov's Best Friend.
 
Titluri de referinţă pentru istoria filmului de animaţie mut, The Cameraman's Revenge (1912), Frogland (1922), The Voice of the Nightingale (1923), The Town Rat and the Country Rat (1926) vor rula în închiderea oficială Anim'est, coloana sonoră fiind asigurată, pe scena Cinema Patria, de cvartetul sloveni Vlasov's Best Friend, cei care au compus partituri originale pentru opera legendarului cineast.
 
Unul dintre cei mai importanţi realizatori din istoria filmului de animaţie, Ladislas Starevich s-a născut în 1882 la Kaunas (actualmente în Lituania), în Imperiul Rus. În 1910, ca director al Muzeului de Istorie Naturală din Kovno, Lituania, a realizat câteva documentare despre viaţa insectelor. Transformând insecte expuse în muzeu în păpuşi-actori, a creat Lucanus Cervus (1910), primul film narativ cu păpuşi şi pelicula care marchează naşterea filmului rus de animaţie. Din 1911, Starevich avea să se mute la Moscova, unde a realizat acolo 24 de filme, majoritatea dintre ele - pelicule de animaţie cu insecte care  îi vor aduce faima în ţară şi peste hotare. The Cameraman's Revenge (1912), o fabulă despre gelozie şi invidie în lumea insectelor, este cel mai cunoscut şi mai apreciat titlu din perioada rusă a lui Starevich.

 

Odată cu venirea Primului Război Mondial (în timpul căruia a realizat nu mai puţin de 60 de lungmetraje documentare) şi, apoi, a Revoluţiei din Octombrie, Starevich, susţinător al taberei ţariste, este nevoit să se refugieze la Yalta, în Crimeea, apoi în Italia şi, în cele din urmă, la Paris, unde, alături de alţi emigranţi din comunitatea cinematografică rusă. După ce colegii săi emigrează, succesiv, către Hollywood şi Berlin, animatorul se mută în provincie, la Fontenay-sous-Bois şi începe să producă, pe cont propriu filme de animaţie cu păpuşi. Primul dintre acestea, Les Grenouilles qui demandent un roi  / Frogland (1922), o adaptare a fabulei lui Esop despre broaştele care cer regelui Jupiter un rege şi sunt, apoi, nemulţumite de "darul" primit, este cel în care Starevich se apropie cel mai mult de o poziţie politică, exprimându-şi  preferinţa clară pentru monarhia constituţională, în defavoarea sistemului republican adoptat în Franţa sau Statele Unite.
 
Printre cele mai cunoscute filme realizate de Starevich în Franţa se numără şi La Voix du Rossignol / The Voice of the Nightingale (1923), un scurtmetraj colorat integral manual, în care apare şi fiica cea mică a regizorului, "Nina Starr" (Janina Starevich), răsplătit cu medalia Hugo Riesenfeld pentru Cel mai Bun Scurtmetraj de Ficţiune difuzat în anul 1925 în Statele Unite. Starevich a produs la  Fontenay-sous-Bois peste 20 de scurtmetraje animate, multe dintre ele - fabule cu substrat social sau politic. The Town Rat and the Country Rat (1926), cel de-al patrulea film pe care publicul Anim'est va putea să îl urmărească la Bucureşti, este unul dintre ultimele scurtmetraje mute semnate de Starevich, pionierul rus numărându-se printre primii cineaşti europeni care au experimentat introducerea culorii şi a sunetului în filmele lor.
 
Ladislas Starevich a murit în 1965, în timp ce lucra la Comme chien et chat, filmul care avea să fie lăsat neterminat din respect pentru stilul şi personalitatea cineastului. A fost unul dintre foarte puţinii animatori europeni de dinaintea anilor '60 cunoscuţi peste Ocean. Filmele sale se remarcă prin umorul negru şi ironia acidă, în special în perioada rusă, datorită folosirii insectelor. The Bug Trainer / Vabzdziu dresuotojas (r. Linas Augutis, Rasa Mishkinyte, Marek Skrobecki, Donatas Ulvydas, Lituania-Polonia, 2008), documentarul co-produs de Se-ma-for, Studioul Invitat la cea de-a şasea ediţie Anim'est, spune, pentru prima dată, povestea vieţii şi operei lui Ladislas Starevich, folosindu-se de reconstituiri, imagini de arhivă, mărturii oferite de cunoscuţi, de artişti contemporani sau critici de film din lumea întreagă. Un film care promite să captiveze şi să emoţioneze, deopotrivă, cinefilii, acesta va putea fi urmărit, de asemenea, în programul Anim'est 2011.

 

Vlasov's Best Friend este un cvartet sloven alcătuit din Peter Kus (clarinet), Klemen Bračko (vioară), Anže Palka (chitară) şi  Luka Jerončič (acordeon). Creat de Peter Kus, acesta este legat, prin nume şi profil, de Pavel Vlasov Sextet, ansamblul înfiinţat de compozitor la finalul anilor '90, care a compus muzică originală pentru capodopere ale filmului mut precum Mama (r. Vsevolod Pudovkin, URSS, 1926) şi Fericire (r. A Medvedkin, URSS, 1934). Pe lângă compoziţii create pentru spectacole de teatru, dans sau teatru de păpuşi, Peter Kus a compus, de asemenea, o nouă coloană sonoră pentru documentarul-cult al epocii filmului mut, Nanook of the North (r. A Flaherty, SUA, 1922).
 
Cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Anim'est va avea loc în perioada 7-16 octombrie 2011 la Cinema Patria, Sala ArCuB, Cinema Union şi Club Control din Bucureşti. Pentru prima dată pentru un eveniment major de film din România, Anim'est va organiza o ediţie specială, la Chişinău, Republica Moldova, în perioada 3-6 noiembrie 2011. Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, membru al reţelei pan-europene Cartoon, este organizat de Asociaţia Este'n'est, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ogilvy.

Parteneri instituţionali: ArCuB, AFCN, ICR, Centrul Cultural American, Japan Foundation, Institutul Polonez din Bucuresti, Institutul Francez din Bucureşti, Centrul Ceh
Parteneri: AXN, Mindshare, Canon, Adobe, Noumax, F64, Canyon, Senior Interactive
Transportator oficial: Tarom
Maşina oficială: Opel
Clubul festivalului: Ctrl-Shift
Susţinut de: The ONE, Business Magazin, Mediafax.ro, gandul.info, Apropo.ro
Parteneri media: 24FUN, Evenimentul Zilei, Cocor Media Channel, Ring, Kamikaze, Decât o Revistă, YachtExpert, Carpatair, OOPS Media, Revista Arte şi Meserii
Parteneri media online: Cinemagia.ro, Port.ro, Hipmag.ro, ArtActMagazine, Metropotam.ro, Feeder.ro, Filmetari.com, Filmreporter.ro, Cinefan.ro, 121.ro, b365.ro, Veiozaarte.ro, Daazo.com

Descarcă programul Anim'est, 2011 aici..




 Toate articolele despre Festivalul de film de animaţie anim'est 2011


0 comentarii

Spacer Spacer