Revista 22 / decembrie 2004
Dreamers, The
Ediţia din 2004 a Zilelor filmului italian i-a fost dedicată unuia din regizorii ce au marcat istoria cinematografului - Bernardo Bertolucci, continuând astfel procesul de recuperare a filmului clasic[izat], început la ediţia precedentă, acum doi ani, şi oferirea lui publicului din Bucureşti, în copii bune, pe 35 mm, venite, din Italia, ca alternativă la cele existente în Arhiva română de filme.

The Dreamers/Visătorii e cea mai recentă peliculă a lui Bertolucci, de anul trecut, cu care s-a deschis evenimentul - o declaraţie de dragoste pentru cinema, pentru Franţa, pentru Paris, pentru acel Paris 1968 care a schimbat faţa Europei. E un film emoţionant, ameţitor, cu suflul specific perioadei despre care vorbeşte - amestec de inocenţă, nebunie, revoltă/revoluţie, atitudini de stânga, dorinţa de a schimba lumea, dorinţa de a evada din lume prin dragoste, dorinţa feroce de a cunoaşte tot, de a cuprinde tot. E filmul unui maestru ajuns la maturitate deplină, care nu renunţă la spargerea naraţiunii (Bertolucci s-a declarat întotdeauna un mare admirator al lui Godard), care stăpâneşte la perfecţie tehnica şi ştiinţa de a-şi doza emoţiile. Plin de citări cinematografice, de la Les Quatre cents coups, al lui Truffaut (plus apariţia lui Jean-Pierre Léaud în propriul rol), până la Bande à part, al lui Godard, The Dreamers are momente de extaz cinefilic, ca acela al suprapunerii întrecerii pe coridoarele muzeului Luvru, din filmul de faţă, peste aceeaşi întrecere din Bande à part, într-o dorinţă nebunească de re-facere/re-trăire/re-memorare/recuperare a istoriei cinematografului. E un film spumos, în care Bertolucci continuă să şocheze sexual, la fel ca-n Ultimul tango la Paris. Şi e un film subtil şi profund, care cu siguranţă va deveni un film cult.

The Dreamers e, pe de altă parte, primul film al lui Bertolucci distribuit în săli în România - va ieşi pe ecrane undeva în primăvara anului viitor şi în nici un caz nu trebuie ratat!

The Dreamers a fost doar deschiderea însă, a unui festival ce a făcut săli pline - cu atât mai suprinzător, cu cât filmele lui Bertolucci au putut fi văzute în România fie pe la televiziuni, fie (e adevărat că în copii de cele mai multe ori alb-negru, foarte proaste) la Cinematecă. Celelalte filme prezentate: Il Conformista/Conformistul (1970), unul din primele succese ale regizorului; La Strategia del ragno/Strategia păianjenului (1971), inedit în România; Ultimo tango a Parigi/Ultimul tangou la Paris (1972), marele boom al lui Bertolucci; epopeea Novecento/1900; şi trilogia orientală formată din The last Emperor/Ultimul împărat (1987), The Sheltering Sky/Ceaiul în deşert (1990) şi Little Buddha/Micul Buddha (1993).

Regia: Bernardo Bertolucci Cu: Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus