România Liberă / octombrie 2004
Promovarea filmului românesc a avut un trend ascendent în ultimii trei ani, participările cineaştilor români la marile festivaluri internaţionale fiind din ce în ce mai semnificative (şi cu rezultate din ce în ce mai prestigioase). Dacă în 2003 cineaştii români au fost prezenţi la 75 de festivaluri internaţionale, în acest an, până în noiembrie, numărul participărilor a trecut de 80. Cele mai importante premii de anul trecut au mers către filmele Occident, regia: Cristian Mungiu (Premiul special al juriului la Rennes, Marele Premiu la Annonay, Marele Premiu şi Premiul TITRA la Mons, Belgia, Premiul FIPRESCI, la Sofia), Maria de Călin Netzer, care a obţinut la Locarno patru distincţii, menţiune la Cottbus, Premiul pentru cel mai bun film la Tübingen, menţiuni la Paris şi Setubal, Premiul pentru debut la Zlin, Filantropica de Nae Caranfil, care a obţinut premii pentru scenariu la Newport Beach şi Premiul publicului la Bratislava, şi Binecuvîntată fii, închisoare de Nicolae Mărgineanu, care a obţinut două premii la Montreal.

Anul 2004 nu a fost atât de bogat în premii, dar valoarea acestora a urcat simţitor cota cinematografului românesc. Cristi Puiu obţine în februarie "Ursul de Aur" la Berlin pentru Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea, film laureat şi în Brazilia la Belo Horizonte, dar şi la Zagreb. Apartamentul lui Constantin Popescu obţine Marele Premiu la Veneţia (în festivalul filmelor de scurtmetraj), dar şi premiul la TIFF - Cluj, Trafic, semnat de Cătălin Mitulescu, obţine Palme d'Or la Cannes (pentru scurtmetraj), Călătorie în oraş, regia Corneliu Porumboiu, Premiul II la Cinéfondation, la Cannes, iar Nicolae Mărgineanu obţine Cavalerul de argint la Festivalul filmului religios de la Irkuţk, plus alte patru premii la Atlanta; în fine, Maria de Călin Netzer mai obţine Premiul publicului la Neisse.

La cele 13 premii internaţionale obţinute în 2004 se vor adăuga probabil şi altele, retrospectiva participărilor româneşti fiind sintetizată până la finele lunii noiembrie.

În acelaşi timp, prezenţa filmului românesc peste hotare, fără a fi remarcabil de bogată în gale, retrospective şi medalioane dedicate unor cineaşti români, s-a materializat în special în Europa. În 2004, Zilele filmului românesc au fost organizate la Lisabona, Varşovia şi Londra (în total cu 24 de filme), o importantă retrospectivă dedicată lui Lucian Pintilie având loc la Pesaro, unde s-a editat şi un volum de studii despre cele mai importante filme semnate de cineastul român şi despre poetica sa originală în contextul cinematografiilor est-europene. Acest volum este posibil să apară la începutul anului viitor şi într-o versiune românească editată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei. Tot o retrospectivă Lucian Pintilie a avut loc în acest an la Londra cu sprijinul Fundaţiei Raţiu şi al Ministerului Afacerilor Externe. Transylvania Film Festival de la Cluj, Alter-native de la Târgu Mureş, Anonimul de la Sfântu Gheorghe, Bi-Fest, Cinemaiubit, precum şi alte festivaluri de film documentar profilate pe anumite genuri au animat în 2004 viaţa cinematografică românească. Din păcate, nu toate s-au bucurat de un desăvârşit nivel organizatoric, ultimul festival amintit, cel al viitorilor cineaşti, fiind slab asistat de Ministerele Culturii şi cel al Educaţiei. De altfel, organizarea de festivaluri internaţionale ar trebui să fie în viitorul mandat al CNC-ului o prioritate, nu numai pentru diversificarea acestora, dar şi pentru un contact mai coerent cu publicul cinefil.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus