septembrie 2011
Melancholia
Lucrurile se echilibrau într-o oarecare măsură pentru Lars von Trier atunci când - imediat după momentul incomod de la Cannes 2011, când regizorul şoca lumea cinefilă cu câteva remarci stângace despre nazism - Kirsten Dunst, protagonista din Melancholia, câştiga premiul pentru cea mai bună actriţă în cadrul celei de-a 64-a ediţii a festivalului. Ca şi cum era nevoie de încă o confirmare a geniului unui regizor care nu a făcut niciodată filme pentru a distra pe cineva ci, mai curând, pentru a-şi incomoda audienţa.
 
"De fiecare dată când oamenii mă întreabă despre Cannes, am un moment în care mă întreb: stai puţin, care parte?", spune actriţa cu umor în deschiderea unui interviu acordat site-ului american de film "indieWIRE". În Melancholia, Kirsten Dunst interpretează rolul lui Justine, o fire melancolică şi depresivă ce observă în noaptea nunţii ei cum o nouă planetă planează apocaliptic pe cer, deasupra unei recepţii ultra-fastuoase ce trebuia să aducă un sens vieţii sale pustii. Nimic prea exagerat pentru stilul imprevizibil al lui Trier, care mărturiseşte că personajul principal feminin din ultimul său film este direct inspirat din propriile depresii şi temeri.
 
Succesul lui Dunst la Cannes pune în perspectivă o altă poveste legată de producţia filmului lui Trier. Primele ştiri despre naşterea proiectului anunţau participarea actriţei spaniole Penélope Cruz în rolul principal al filmului. Aşa cum obişnuieşte Trier, ale cărui filme plasează aproape exclusiv personaje feminine în centrul poveştii, Justine a fost creată pe măsura actriţei ce avea să o interpreteze. Se spune chiar că ideea iniţială a filmului a apărut în urma unor discuţii pe care Trier le-a purtat cu actriţa spaniolă. Penélope îi mărturisise regizorului că fusese foarte impresionată de piesa Maids a dramaturgului francez Jean Genet, în care două servitoare îşi omoară stăpâna. Trier a preluat duo-ul servitoarelor, le-a transformat în surori şi apoi, păstrând notele cenuşii ale poveştii, a adăugat ingredientele propriei sale viziuni apocaliptice despre lume, creând într-un final o reflexie extrem de sugestivă asupra sfîrşitului. Proiectul lui Trier reprezenta o promisiune şi pentru cariera lui Penélope Cruz, căreia îi lipsea din palmares un film art house de dimensiunea proiectului Melancholia.
 
În mod neaşteptat însă, înainte ca filmul să intre în producţie, Cruz îşi anunţa retragerea din proiect ca urmare a neconcordanţei cu programul său de filmare pentru o superproducţie destinată unui public mult mai larg decât orice film realizat vreodată de Trier. Făcând o schimbare de direcţie destul de abruptă, Trier o alegea pe Kirsten Dunst ca înlocuitoare a lui Cruz, după ce doi prieteni regizori ai său - Paul Thomas Anderson şi Susanne Bier - i-au sugerat-o pe actriţa din Marie Antoinette (2006, regia Sofia Coppola) şi Spider-Man (2002, regia Sam Reimi). Câteva zile mai târziu, Trier îi spunea simplu lui Kirsten: "Vreau ca tu să joci în acest film", la care actriţa răspundea afirmativ aproape în aceeaşi răsuflare.
 
Mai târziu, regizorul danez, în jurul căruia au existat multe controverse în legătură cu felul în care îşi tratează actriţele pe platoul de filmare (se spune că Björk a jurat să se lase de actorie după Dancer in the Dark) vorbea cu entuziasm despre evoluţia lui Kirsten Dunst: "Cred că este o actriţă dată naibii. Este mult mai nuanţată decât am crezut şi are avantajul de a fi avut o depresie. Toate persoanele sensibile au. M-a ajutat foarte mult. În primul rând, s-a fotografiat în timpul depresiei, aşa că am putut vedea cum arăta atunci. Era prezentă şi zâmbitoare, dar cu o privire total absentă. Şi putea face asta foarte bine."
 
În interviuri, Dunst este întrebată dacă este adevărat mitul conform căruia Trier îşi terorizează protagonistele pe platoul de filmare. Actriţa contracarează cu entuziasm acest fals portret al regizorului danez spunând că Lars este mai degrabă timid şi foarte deschis la a-şi descoperi vulnerabilitatea pentru ca actorii să poată empatiza cu el. Cât despre lucrul la rol în sine, Kirsten Dunst afirmă că filmările la Melancholia au reprezentat "în principiu cea mai bună şcoală de actorie" la care ar fi putut să participe vreodată.
 
Cu trofeul Cannes pentru cea mai bună actriţă în buzunar, Kirsten Dunst te poate face să te întrebi cum ar fi arătat filmul lui Trier dacă Penélope Cruz ar fi interpretat rolul lui Justine. În definitiv, cele două actriţe au tipologii radical opuse. Cu greu ne-o putem imagina pe Cruz cufundată în mod ireversibil într-o depresie finală. Dar cu Lars von Trier la cârmă, cine ştie cât de original ar fi arătat lucrurile?

__________________________
 
Melancholia, cel mai recent film al lui Lars von Trier, drama SF-apocaliptică lansată primăvara aceasta la Cannes într-un context mai mult decât controversat, va rula în cinematografele din România din 30 septembrie 2011. În rolurile principale, Kirsten Dunst (Marie Antoinette, Spider-Man 1, 2 & 3, The Virgin Suicides, Interview with the Vampire), Charlotte Gainsbourg (Antichrist, 21 Grams, The Tree) şi Kiefer Sutherland (serialul tv 24, A Few Good Men, Stand By Me).

Cinematografele în care lungmetrajul va rula în prima săptămână (30 septembrie - 6 octombrie 2011) sunt Hollywood Multiplex, cinema Studio, Cinema City Cotroceni, Cinema City Sun Plaza, Grand Cinema Digital, Light Cinema, din Bucureşti, şi Cinema City din Cluj. În săptămânile următoare, Melancholia va ajunge în toată ţara.
 
Lars von Trier este deopotrivă cunoscut ca fiind unul dintre întemeietorii curentului avangardist "Dogma '95", cât şi ca unul dintre cei mai originali şi controversaţi realizatori europeni de filme art house, printre care The Orchid Gardener (scurtmetraj, 1977), Befrielsesbilleder / Images of Liberation (film de licenţă, 1982), Idioterne / The Idiots (1998), Dancer in the Dark (2000), D-Day (2001), The Five Obstructions (2003), Dogville (2003), Manderlay (2005) şi Antichrist (2009). Este deţinătorul câtorva premii internaţionale de prestigiu, printre care Palme d'Or pentru Dancer in the Dark (2000), Marele Premiu al Juriului pentru Breaking the Waves (1996) şi Premiul pentru Cea mai bună actriţă pentru interpretarea lui Charlotte Gainsbourg din Antichrist, toate acordate de Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.
 
Melancholia este produs de Zentropa Entertainments, al cărei co-fondator e von Trier (zentropa.dk) şi distribuit internaţional de danezii de la Trustnordisk (trustnordisk.com). Scenariul îi aparţine lui Lars von Trier, iar director de imagine este Manuel Alberto Claro. În România, cea mai recentă producţie a lui Lars von Trier este adusă de Independenţa Film.
 
facebook.com/Melancholia - in Romania

contact:
anca romanescu | pr | 0751 224 222 | 0727 731 552 | [email protected]

Regia: Lars von Trier Cu: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård, Brady Corbet, Udo Kier

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus