Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2011

Ursul de Aur, Berlin, 2011, în Competiţia Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti, BIEFF, 2011


Comunicat de presă

octombrie 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
La fel ca la prima ediţie, Competiţia Internaţională BIEFF 2011 reuneşte unele dintre cele mai interesante titluri din zona cinema-ului de avangardă şi a artelor vizuale, filme multipremiate printre care scurtmetrajele câştigătoare la festivalurile de film de la Berlin şi Rotterdam.

Night Fishing, creaţia surprinzător de rafinată a regizorului filmului Oldboy, Park Chan-wook şi a fratelui său, artistul vizual Park Chan-kyong (aflaţi la prima lor colaborare, sub acronimul PARKing CHANce). Filmat integral cu un iPhone4 şi laureat cu Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2011, Night Fishing reprezintă o impresionantă din punct de vedere vizual şi profund emoţionantă meditaţie despre viaţă, moarte şi dragoste. Motivaţia juriului nu a lăsat loc de interpretări în ceea ce privea favoritul: "Tânjim după filme care împletesc armonios visul cu realitatea, care nasc sentimente profunde, emoţii intense, care te transportă către ceva nou. Acest film e o mică minune. Povestea originală, desfăşurată pe mai multe planuri, despre un om obişnuit confruntat cu propria sa viaţă şi moarte şi care trece printr-o schimbare interioară profundă, vorbeşte despre transformare, judecată şi iertare".

Potrivit celebrei publicaţii Screen Daily: "Nu multe filme de 33 de minute reuşesc să aibă atâta presă şi să facă atâta vâlvă precum Night Fishing, (...) somptuos din punct de vedere vizual şi îndrăzneţ din punct de vedere artistic. Alternând alb/negru-ul cu colorul şi cu o coloană sonoră hipnotica aparţinând UhUhBoo Project (Sympathy for Mr. Vengeance), filmul atinge o tonalitate mai sobră şi mai dificilă decât multe din precedentele filme de gen marca Park."

În 2011, BIEFF continuă excelenta colaborare începută in 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducând din nou la Bucureşti câteva titluri de excepţie din programul Rotterdam 2011, printre care:
Stardust, un scurtmetraj al artistului vizual belgian Nicolas Provost (câştigătorul ediţiei din 2010 a BIEFF, cu Plot Point), filmat integral la Las Vegas, cu camera ascunsă, splendoarea ambiguă şi puterea de seducţie a capitalei jocurilor de noroc fiind folosită de autor pentru a transforma activităţi cotidiene banale în thriller. După lansarea in cadrul Festivalului de la Veneţia 2010, scurtmetrajul a fost laureat cu Marele Premiu la Rotterdam 2011 şi proiectat in festivaluri precum Clermont Ferrand, Sundance, Tampere, Cinemajove şi multe altele. Reflecţie asupra gramaticii filmice şi a relaţiei dintre arta vizuală şi experienţa cinematică, Stardust este partea a doua a unei trilogii în care Provost investighează graniţele dintre ficţiune şi realitate prin filmarea vieţii cotidiene cu o cameră ascunsă de înaltă rezoluţie şi montarea imaginilor sub formă de film de ficţiune prin folosirea clişeelor narative şi cinematografice hollywoodiene.

Un alt titlu sosit direct de la Rotterdam e Maska, cel mai recent film de animaţie experimentală a doi dintre cei mai influenţi autori contemporani de gen, fraţii Quay. Un basm de o frumuseţe întunecată, înfricoşător şi poetic totodată, despre dezvoltarea conştiinţei, despre putere, feminitate şi forţă, Maska se desfăşoară într-un univers suprearealist unde, suspendată între viitor şi trecut, între vis şi coşmar, o maşinărie diabolică deghizată într-o femeie superbă, Duenna, e trimisă în misiune într-un regat unde trebuie să-l identifice şi să-l ucidă fără milă pe un prinţ rebel. Deşi programată să ucidă, ceva asemănător cu conştiinţa pare să iasă la suprafaţă în caracterul său lipsit de scrupule, şi-i pune la îndoială programul care îi dirijează acţiunile. Acest conflict suflet - maşinărie generează o serie întreagă de reflecţii tulburătoare în jurul conceptelor de "iubire", "identitate", "putere". Filmul, are la bază romanul omonim al lui Stanislaw Lem şi a fost premiat la Annency 2011 şi Uruguay IFF 2011, şi a participat la festivaluri precum Tampere, Edinburgh, Curtas Vila do Conde, Melbourne, Seattle, Sitges, etc.

1989 (When I Was Five Years Old), al danezului Thor Ochsner, este un documentar animat profund emoţionant care, cu ajutorul desenelor din copilărie, reconstituie amintirea traumatizantă a accidentului de maşină trăit de autor pe când avea 5 ani. Filmul a primit premiul Silver Dragon la Cracovia 2011, a fost difuzat în cadrul festivalurilor de la Rotterdam, Oberhausen, Edinburgh, Los Angeles, Premiers Plans d'Angers si Uppsala, şi va fi difuzat în premieră în România.

Tot în acest an, BIEFF inaugurează parteneriatul cu celebrul Studio de Artă Contemporană Le Fresnoy din Franţa, unul dintre cele mai interesante laboratoare internaţionale de film experimental şi artă vizuală, loc de întâlnire şi formare a unor artişti celebri precum Chantal Akerman, Bruno Dumont, Tsai Ming Liang, Jean Luc Godard, Jean-Marie Straub, Danielle Huillet, Raoul Ruiz sau Eugene Green, dar şi a unor foarte tineri artişti vizuali extrem de talentaţi, printre care Neil Beloufa sau românul Mihai Grecu ale căror inedite lucrări au fost selectate în competiţia BIEFF 2010.

Dintre filmele recent realizate la Le Fresnoy, BIEFF aduce la Bucureşti două premiere internaţionale, French Version şi The Second Office şi o premieră românească, Red Road. Autoarea filmului French Version, artista vizuala Maya Da-Rin, spune despre filmul său că "are ca punct de pornire replici din câteva filme-cult ale cinematografiei franceze, care stabilesc o relaţie specială între cuvânt şi imagine (Hiroshima, dragostea mea, Anul trecut la Marienbad). Situaţia e banală, întâlnită adesea în cinema: un bărbat şi o femeie, de naţionalităţi diferite, petrec împreună o seară într-o cameră de hotel. Cele două personaje, cărora le vedem doar imaginea reflectată în fereastră, se rătăcesc în codurile unei limbi pe care nu o stăpânesc. French Version e un scurtmetraj de ficţiune bazat pe experienţa mea personală de a sosi într-o ţară străină şi a intra în contact cu o nouă limbă. Filmul explorează limitele comunicării, atunci când suntem nevoiţi să ne traducem emoţiile şi percepţiile într-o limbă străină."

În fine, Red Road, prezentat la festivaluri precum Interfilm Berlin, FIDEC International Film Schools Festival Belgium, Amiens, Split, Temps d'Images, Lille, Molodist, etc., amintind de estetica lui David Lynch, este un film care, cum spune însuşi regizorul Jero Yun, "vorbeşte despre teamă şi moarte, prin intermediul unui vis personal. Mai presus de toate, am dorit să vorbesc despre senzaţia trecerii către o lume necunoscută, care ne aşteaptă, probabil, pe toţi..."

Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de rezistenţă ale Competiţiei Internaţionale BIEFF 2011. Vom reveni în curând cu noi surprize. Cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti va avea loc în perioada 16 - 20 noiembrie 2011, la Cinema Scala.



Night Fishing



Maska



Stardust

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultura si Imagine şi susţinut de UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, ARCUB, Romania Film, Institutul Cultural Roman, British Council, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundatia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegaţia Wallonie-Bruxelles, Design Forge

Sponsori: JTI, Abis Studio, DHL, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs România, ALLTUR, Hotel Moxa

BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi si pe multe alte canale social media
https://www.facebook.com/bucharest.expiff
http://www.youtube.com/user/bieffromania
http://vimeo.com/bieffromania
https://twitter.com/bieff_romania
http://bieff.tumblr.com/



 Toate articolele despre Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2011


0 comentarii

Spacer Spacer