octombrie 2011
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2011
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF 2011 continuă colaborarea de succes începută în 2010 cu cei mai importanţi distribuitori olandezi de film experimental şi artă vizuală, EYE Film Institute Netherlands şi Netherlands Media Art Institute, lansând în premieră în România programul special Dutch Experimental Film and Visual Art, care prezintă publicului român cele mai recente producţii ale unor extrem de interesanţi tineri artişti vizuali olandezi, lucrări inedite, accesibile cu precădere în muzee şi galerii de artă şi arareori în cinema.

EYE Experimental este departamentul EYE Film Institute menit să ofere vizibilitate filmului experimental olandez. "Experimental" este interpretat în cel mai extins sens al termenului, incluzând atât lucrări inspirate de avangarda clasică cât şi lucrări care explorează relaţia dintre film şi alte arte. EYE Experimental prezintă în BIEFF 2011 filme unice prin problematica neconvenţională, prin metoda de lucru sau formă, filme atât de tulburătoare, speciale, intransigente, încât sunt imposibil de uitat:
 
După prezenţa în competiţia BIEFF 2010 cu impresionantul NASHI, artista vizuală olandeza Daya Cahen îşi continuă cercetările asupra patriotismului în creştere în rândurile tineretului rus cu BIRTH OF A NATION. Proiectat la IDFA Amsterdam, Centre Pompidou sau Rotterdam, filmul tratează problematica psihologiei de masă şi a îndoctrinării dintr-o perspectivă mai puţin obişnuită: 'Cahen pătrunde în Şcoala Militară Nr. 9 din Moscova, o şcoală-unicat, unde fete între 11 şi 17 ani învaţă să devină patriote ideale şi femei desăvârşite pentru Rusia. Autoarea nu recurge la interviuri, preferând să spună povestea prin combinarea pe ecran a şase imagini diferite cu desfăşurare concomitentă. Ele le surprind pe fete în timp ce îşi aranjează părul, gătesc, calcă rufe, bat pas de defilare sau învaţă să tragă cu arma. Filmările dezvăluie faţete diverse ale personalităţilor lor, şi pune întrebarea: cum se poate ca toate aceste aspecte să fie privite complet separat? În timp ce fetele cântă imnuri de slavă închinate Marii naţiuni ruse, nu putem să nu observăm contrastul dintre îndoctrinarea militară şi inocenţa tinereţii. Oare patriotismul trebuie să însemne renunţarea la orice formă de gândire independentă şi acţiune liberă? Oare fetele înţeleg ce li se întâmplă? Oare pot ele înţelege, la o asemenea vârstă?" (Paradocs, IDFA 2010)

 

FIVE WALKS. HERCYNIA SILVA, prezentat la Rotterdam, Oberhausen, Hamburg, Gent, Zagreb şi multe alte festivaluri prestigioase, este una dintre cele mai recente creaţii ale artistei olandeze Anna Abrahams şi prima dintr-o serie dedicată semnificaţiilor culturale ale peisajului. Pădurea în sine nu e nici ameninţătoare, nici misterioasă, nici minunată ori idilică. Noi suntem cei care adaugă semnificaţii, cu ajutorul poveştilor şi al imaginilor, spune curatorul Eye Film Institute Netherlands, şi continuă: Cultura îşi alătură natura, atribuindu-i acesteia din urmă un suflet. Cu minime diferenţe, poveştile pădurii sunt cam aceleaşi, indiferent de ţara sau epoca în care se petrec. Ele sunt întotdeauna despre rătăciri, despre vânătoare, întâlniri cu fiinţe supranaturale, ritualuri de fertilitate sau adoraţia pentru vreun copac sacru, a cărui desacralizare poate fi reparată doar printr-un ritual de sacrificiu. Cel care cunoaşte legile naturii va găsi în mijlocul pădurii locuri pline de farmec. Pentru ignoranţi, pădurea e un spaţiu în care se vor rătăci iremediabil. Flexibilitatea miturilor peisajului e remarcabilă. Chiar dacă pădurile primordiale sunt pe cale de dispariţie - cele care au rămas mai ocupă doar câteva zeci de kilometri pătraţi din suprafaţa Europei, totuşi, mitul pădurii virgine continuă să existe, adaptat noilor condiţii. În ziua de azi, noile noastre poteci prin pădure sunt autostrăzile, cu semne de neon în chip de oracole şi şoferi neglijenţi în rol de fauni. Viteza şi puterea maşinilor au luat locul slăbiciunilor. Haosul pădurii primordiale şi cel al ordinii sociale sunt faţete ale aceleiaşi monede."

 
EVERYONE HAS TO GET OVER HIS BIOGRAPHY sau "o călătorie poetică pluri-disciplinară", după cum îşi numeşte artista Yael Assaf filmul, e construit pe multe niveluri, din fragmente ce se întreţes într-un colaj care dă imaginea de ansamblu. E ca o cuvertură făcută din petece: fiecare petec îşi are propria identitate, dar împreună creează o entitate nouă. Pentru fiecare fragment sunt folosite alte stiluri şi tehnici de filmare: documentar, home movie pe Super8, animaţie stop-motion, animaţie-colaj. Filmul analizează structurile vizuale subiective care compun trăirile personale. Câştigător al TENT Academy Awards şi prezentat la Netherlands Film Festival, Filmmuseum Amsterdam, Rotterdam, Breda, Varşovia, etc, EVERYONE HAS TO GET OVER HIS BIOGRAPHY a atras laudele specialiştilor, dintre care îl amintim pe Harry Heynik, artist vizual şi profesor la Gerrit Rietveld Art Academy Amsterdam: "Subiectele filmelor ei sunt propriile experienţe, emoţiile şi căutările personale. Artista se deschide privirilor spectatorului, devenind prin aceasta foarte vulnerabilă. Ceea ce o înconjoară se transformă în scenariu."


Viaţa de noapte gay, prezentată sub forma unui triptic în care, cu precizie de chirurg, regizorul Tim Leyendekker face disecţia unui mediu social bazat pe iluzii. THE HEALERS, prezentat la Rotterdam, Breda, Split sau Nashville, e o reconstituire deconstruită a unei amintiri din viaţa de noapte a anilor 1990. Straturi care în mod normal se contopesc într-o entitate cinematică ne sunt servite, în cazul acestui film, separat, în forma lor frustă, forţând graniţele construcţiei narative. Procesul premergător realizării filmului devine, într-un mod neobişnuit, filmul însuşi.


La rândul său, Netherlands Media Art Institute aduce, alături de titlurile din competiţie, câteva lucrări extrem de speciale.
 
Prezentat, de obicei ca un video color dual-channel însoţit de o serie fotografică, în muzee prestigioase precum Centre Pompidou, Reina Sofia Madrid, Haus der Kultur der Welt Berlin, Hermitage Amsterdam, Beirut Art Center şi multe altele, DUSK & DAWN al controversatului artist vizual olandez Erwin Olaf (prezent şi în competiţia BIEFF cu omagiul stilizat adus lui Luchino Visconti, THE EVOCATION OF SADNESS) e o investigaţie în acelaşi timp conceptuală, emoţională şi estetică. Dusk prezintă un interior intim de la începutul sec. XX, în care tragedia pare să plutească în aer. Universul negru din jurul unei familii afro-americane din Dusk contrastează cu spaţiul foarte alb din Dawn. Secvenţele sunt cuplate şi sincronizate perfect. Ca în toate creaţiile lui Erwin Olaf, există o tensiune ascunsă sub firul narativ, ce face ca imaginile să devină neliniştitoare. Ce se întâmplă de fapt sub suprafaţa strălucitoare a imaginilor lui Olaf, rămâne ca spectatorul să descopere.
 
Erwin Olaf şi-a făcut un renume din a adresa controverse sociale, tabu-uri şi convenţii burgheze într-un stil vizual rafinat şi inteligent. În compoziţiile sale regizate şi luminate cu grijă, perfect construite, şi scenariile fără fisuri, Olaf pune sub semnul întrebării ideile preconcepute confruntându-ne fără menajamente cu absurditatea normelor şi valorilor acceptate de societate. Lucrările lui extrem de controversate au obţinut numeroase premii şi au fost expuse în galerii şi muzee din toată lumea: Maison Européenne de la Photographie, Paris; Museum of the City of New York; Modern Art Gallery Bologna, Italia; Muzeul de Artă Modernă, Moscova; The Hague Museum of Photography; Institut Néerlandais, Paris; Hermitage, Amsterdam; Rijksmuseum, Amsterdam etc
 
În descendenţă existenţialistă, instalaţia video BRIDGE, semnată de Martijn Veldhoen, difuzată în cadrul Wroclaw Media Art Binennal sau al Arti et Amicitiae Exhibition Amsterdam, ridică întrebări tulburătoare despre condiţia umană. Potrivit curatorului Media Art Institute Netherlands: "Cu pas energic şi hotărât, un bărbat păşeşte pe un pod, prin traficul aglomerat. La un moment dat, şuvoiul de oameni şi maşini se opreşte. Totul se cufundă în linişte. Se mai aude doar respiraţia bărbatului. A ajuns la capătul podului, bărbatul păşeşte cu grijă către marginea lui. La un capăt al piedestalului se cască neantul. Bărbatul priveşte cu disperare în gol, apoi intră în panică şi porneşte grăbit în direcţia opusă. După o vreme revine la ritmul normal de mers - până când, ajuns la celălalt capăt al podului, în faţa ochilor lui se casă din nou golul. Aşa că, bărbatul fuge înapoi, captiv al unei mişcări perpetue."
 

FOREVER FOR A WHILE, al Sarei Rajaei, prezentat la Rotterdam sau la Cairo Video Art and Experimental Film Festival, este filmat dintr-un singur cadru şi vorbeşte despre mersul timpului şi al memoriei. Protagonista îmbătrâneşte şi întinereşte în acelaşi cadru, rătăcită între trecut, prezent şi viitor, mişcându-se permanent în timp, plutind de la o etapă a vieţii la alta, înainte şi înapoi, între amintiri şi proiecţii în viitor. Transformările spaţiului îl ajuta pe spectator să urmărească povestea prin limbajul tăcut al obiectelor. Vise şi amintiri spun o poveste abstractă, în care timpul nu trece... Sara Rajaei mărturiseşte: "Timpul e subiectul meu principal: deconstruirea şi reconstruirea timpului prin naraţiune. O simplă situaţie cotidiană poate deveni magică prin simplul fapt că o rememorezi, o uiţi şi apoi ţi-o aminteşti, adăugându-i propria ta imaginaţie şi creând astfel o poveste cu totul nouă, fără început şi fără sfârşit. (...)În creaţia mea, caut modalităţi de a mă juca cu aceste două feluri de timp, caut noi soluţii de a povesti vizual."


Cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti va avea loc în perioada 17 - 20 noiembrie 2011, la Cinema Scala.
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, ARCUB, Romania Film, Institutul Cultural Roman, British Council, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundaţia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegatia Wallonie-Bruxelles, Design Forge, Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, Finnish Film Foundation, Institutul Cervantes.
Sponsori: JTI, Abis Studio, Jameson, ILLY, DHL, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs Romania, ALLTUR, Hotel Moxa, Spice Club
 
Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro, Veiozaarte.ro, Art Act Magazine, Liternet.ro, tilllate.com, hipmag.ro, 121.ro, Tataia, Zoom.
 
BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi şi pe multe alte canale social media: https://www.facebook.com/bucharest.expiff, http://www.youtube.com/user/bieffromania, http://vimeo.com/bieffromania, https://twitter.com/bieff_romania, http://bieff.tumblr.com/, http://mubi.com/users/426525

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus