Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Alien vs. Predator

Un eseu hollywoodian - Alien vs. Predator


Alex. Leo Şerban

Ziarul de duminică, decembrie 2004
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Alien vs. Predator este o ciudăţenie. Paul W.S. Anderson (nici o legătură cu Paul Thomas (P.T.) Anderson, regizorul Magnoliei!) a avut ideea de a combina, într-un singur film, personajele a două serii celebre: Alien (X 4) şi Predator (X 2) - ambele, produse de 20th Century Fox. P.W.S. Anderson mai făcuse Mortal Kombat, Event Horizon, Soldier şi - ultimul, totodată cel mai bun dintre ele - Resident Evil, cu Milla Jovovich. Lucrul cel mai interesant din Alien vs. Predator este tocmai acest hibrid hi tech, în care imaginarul unei serii întîlneşte imaginarul alteia. Este o zonă deja explorată, cu mai mult sau mai puţin succes, în filme precum Liga (The League of Extraordinary Gentlemen) sau Hellboy, semn că "hibridizarea" este la modă. Reuşeşte ea - dincolo de marketing - să spună ceva despre Lume şi felul în care este oglindită de Cinema? Eu cred că da.

Înainte de a aborda un film ca acesta, trebuie lăsate deoparte orice prejudecăţi legate de genul respectiv ("aventură") şi de valoarea lui cinematografică: A vs. P. nu este un film "bun", dacă prin "bun" înţelegem exclusiv "film de artă"; este, însă, un film semnificativ, revelator pentru mutaţiile imaginaro-tehnologice care se petrec, de mai mulţi ani încoace, în zona filmului comercial (hollywoodian). Mai mult decît atît, el atinge - chit că, probabil, involuntar - cîteva chestiuni destul de subtile precum cele legate de spaţiu, poziţionare a publicului, interferenţa film-joc video, etc.

Povestea, în sine, pare un "copy & paste" după alte duzini de pelicule în care Pămîntul devine teatru de confruntare al unor civilizaţii extraterestre, cu Apocalipsa pîndind după colţ. Este - dacă vreţi - "modelul The 5th Element" (el însuşi un "copy & paste" meseriaş după imaginarul hollywoodian): Trecutul (readus la suprafaţă) interferează cu Viitorul, Spaţiul Extraterestru cu Pămîntul, "alien"-ii buni cu "alien"-ii răi - cu pămîntenii, mai mult sau mai puţin neputincioşi, la mijloc... În cazul lui A. vs. P., această confruntare capătă o dimensiune în plus prin felul în care este vizualizat conflictul: printr-o zoomare continuă, sus/jos, înăuntru/înafară, solid/impalpabil. Descinderea echipei de cercetători reunite de un miliardar, Charles Bishop Weyland, într-o piramidă ascunsă în adîncurile Antarcticii, este prilejul unei confruntări de alt ordin - mult mai pasionante - cu Spaţiul şi aproximările noastre empirice despre el. Cu Materia (în toate ipostazele sale) şi I-materia. Cu limitele reprezentărilor noastre. Şi, poate, cu Timpul însuşi.

Este simptomatic că, într-un film ca acesta, interpretările "oamenilor" sînt palide: de la Sanaa Lathan la Lance Henriksen, actorii "joacă" precum în benzile desenate. Psihologii-standard. Replici-deja-auzite. Rutină. Şi este încă şi mai semnificativ că acest lucru nu contează: ei nu sînt decît pioni pe o tablă de şah. Miza filmului e în altă parte: în felul în care putem vizualiza, astăzi, Imaginarul pe un ecran (mare) care a văzut multe... Anderson îşi duce filmul la bun sfîrşit cu mînă sigură - lăsînd loc, ca-n orice serie care se respectă, unui "va urma" -, dar reuşeşte să inducă totodată, ici şi colo, senzaţia unui proiect paralel care vizează mai mult decît simpla aritmetică scenaristică. Acest proiect este comparabil unui eseu, ei da, "filozofic": A. vs. P. poate fi "citit" - dacă există suficientă disponibilitate - (şi) ca un tratat în imagini despre metamorfozele solidului (de la metalic - "Predatorii" - la vîscos - "Alien"-ii), despre metamorfozele Spaţiului (structura de puzzle în mişcare a piramidei, balansul constant între o scenă şi holograma ei) şi, cum spuneam, chiar despre Timp (de la relicvele unui trecut imemorial la semnalele unui viitor ireprezentabil). Un eseu hollywoodian.



 Toate articolele despre Alien vs. Predator

Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer