Hotnews.ro / decembrie 2011
Premiile Academiei Europene de Film 2011
Două scurtmetraje româneşti ar putea fi premiate la Oscarurile europene, în 3 decembrie 2011. Va acoperi The King's Speech gafele de exprimare ale lui Lars von Trier sau concurenţa e falsă?

"Nu mă emoţionează deloc evenimentul, pentru că nu e prima oară când sunt nominalizat şi nici nu mă duc la ceremonie", spune Paul Negoescu pentru HotNews, pregătindu-se să filmeze din 15 decembrie 2011 primul său lungmetraj. Totuşi, gala berlineză se anunţă interesantă, printre filmele nominalizate figurând Melancholia, The King's Speech, The Artist, Le Havre şi Le gamin au vélo.


Va fi cea de-a 24-a ediţie a ceremoniei decernării premiilor Academiei Europene de Film (www.europeanfilmacademy.org), eveniment la care, în 2007, 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile a fost premiat pentru regie şi scenariu, şi la care a devenit o regulă să existe măcar un scurtmetraj românesc nominalizat.

În acest an sunt, ca o excepţie, două, deşi Apele tac are ca producător principal o companie nemţească, Filmallee. Coproducătorul român e Strada Film. Anca Miruna Lăzărescu a emigrat în Germania când avea 10 ani.

Apele tac e inspirat din două poveşti pe care timişoreanca stabilită în 1990 în Germania le-a auzit de la doi prieteni de familie care au fugit din România trecând Dunărea.

Un român (Andi Vasluianu) şi un şvab (Toma Cuzin) care are cunoştinţe în Iugoslavia, decid să treacă Dunărea împreună, dar când românul îşi aduce şi nevasta gravidă (Patricia Moga) pe care o ascunde sub bancheta din spate a maşinii, şvabul se supără şi îi avertizează că nu îi va ajuta dacă vor avea probleme.

Când românul se prinde într-o plasă de pescari, şvabul care promisese iniţial că nu-şi va purta decât lui de grijă îşi uită promisiunea. Deznodământul poveştii e simplu şi uman, făcându-l şi pe spectatorul străin să contextualizeze uşor povestea.


Cu un foarte bun simţ al ritmului, regizoarea creşte tensiunea până la a o face aproape imposibil de suportat şi reuşeşte cu mare economie de mijloace să te facă să empatizezi cu personajele.

Paul Negoescu:"Şansele mele sunt foarte mici spre zero"

Paul Negoescu a fost cu Derby (www.derbythemovie.ro) în Berlinale Shorts şi a concurat pentru Ursul de Aur, dar în 2010. Filmul exploatează filonul minimalist practicat de regizor în toate scurtmetrajele sale, urmărind o poveste foarte simplă care opune doi suporteri ai eternelor rivale, Steaua şi Dinamo, care sunt - nu întâmplător şi mai ales -, tatăl şi prietenul fiicei acestuia.


Confruntarea are loc la cină, după ce tatăl a făcut 13-14 cât timp şi-a auzit fiica făcând sex în camera ei şi a dat mai tare pe OTV. Dar OTV-ul nu l-a ajutat să conştientizeze că fiica lui creşte şi că nu o poate "ocroti" la nesfârşit.

Filmul care ia pulsul relaţiilor părinţi-copii în ziua de azi e tăiat la milimetru şi are interpretări oportune - Bogdan Vodă (tatăl), Clara Vodă (mama), Maria Mitu (care debuta în cinema, în rolul fiicei) şi Nicolas Teodorescu (prietenui fetei).

Paul Negoescu a declarat pentru HotNews.ro că şansele sale la Premiul EFA pentru scurtmetraj sunt "foarte mici spre zero": Filmele mele câştigă foarte rar premii, iar în situaţia asta, unde votează peste 2000 de membri ai Academiei, şansele sunt şi mai mici decât într-un festival unde aş putea avea un juriu favorabil.

În general, se premiază filme cu subiecte grele, mize mari, suspans etc. Eu nu urmăresc asta când fac un film. Mult mai multe şanse are celălalt film românesc (chiar dacă participă pentru Germania, tot românesc e
). Apele tac e mai pe gustul Academiei, ca să zic aşa.


Filmele preferate de Paul Negoescu dintre cele nominalizate sunt Incident by a Bank şi Dimanches. În schimb, nu-i place scurtmetrajul lui Terry Gilliam, The Wholly Family, deşi crede că acesta are la fel de multe şanse ca Frozen Stories, de Grzegorz Jaroszuk (mai ales că EFA are mulţi membri polonezi.).

15 filme sunt nominalizate la categoria Scurtmetraj şi toate au intrat în cursă după o nominalizare obţinută la unul din cele câteva festivaluri europene aflate în parteneriat cu EFA. Derby a primit această nominalizare la Bristol, unde a luat şi Marele Premiu, iar Apele tac la Tampere, unde a câştigat Premiul pentru scurtmetraj.

Cât de melancolici sunt membrii EFA?

Cel mai aşteptat moment al actualei ediţii care are loc pe 3 decembrie 2011 la Berlin va fi anunţarea învingătorului la categoriile Filmul european al anului şi Regizorul european al anului.

Au trecut cei peste 2000 de membri ai Academiei Europene de Film peste gafa lui Lars von Trier de la Cannes 2011? Au votat fără probleme The King's Speech, film produs de britanici şi promovat ulterior de americani până la a triumfa la Oscarurile 2011?


Melancholia (premiat la Cannes pentru interpretarea lui Kirsten Dunst şi bucurându-se de "popularitatea" gureşului Von Trier care mai nou a promis că nu mai face declaraţii publice) concurează la categoria Filmul european al anului alături de:
The Artist de Michel Hazanavicius - una dintre marile surprize ale Cannes-ului şi anului, film mut în alb-negru declarat recent Cel mai bun film din 2011 de către criticii newyorkezi
Le gamin au vélo, de Jean-Pierre şi Luc Dardenne - Marele Premiu ex-aequo la Cannes 2011, dar puţin probabil să câştige acum
Hævnen al danezei Susanne Bier - Oscar 2011 pentru film străin şi o inexplicabilă popularitate pentru un film atât de mediocru
The King's Speech - care are deja în bandulieră Oscarul 2011 pentru Cel mai bun film, regizor - Tom Hooper, actor în rol principal - Colin Firth şi scenariu original - David Seidler, şi care are mari şanse să câştige la Berlin şi cel mai important premiu de la Gala EFA
Le Havre - bijuteria lui Aki Kaurismäki a luat Premiul FIPRESCI la Cannes 2011, dar e mult prea delicat pentru a fi gustat de majoritate.


La categoria Regizorul european al anului, Lars von Trier are mai multe şanse, deşi simpla nominalizare a Susannei Bier îţi dă fiori. Lupta se dă aici între:
Susanne Bier (Hævnen)
Jean-Pierre şi Luc Dardenne (Le gamin au vélo)
Aki Kaurismäki (Le Havre)
Béla Tarr (A Torinói ló / The Turin Horse)
Lars von Trier (Melancholia)


Nominalizările la premiul Actriţa europeană a anului le alătură pe Kirsten Dunst (deşi e americancă) şi Charlotte Gainsburg (ambele pentru Melancholia), precum şi pe Cécile de France (Le gamin au vélo), Tilda Swinton (We Need to Talk about Kevin) şi Nadejda Markina (excelentă în Elena de Andrei Zviaghinţev). Mari şanse să ia premiul are, totuşi, Tilda Swinton, care are ratat Premiul de interpretare feminină la Cannes, în favoarea lui Kirsten Dunst.

Bătălia e mult mai intensă la categoria Actorul european al anului, unde concurează umăr la umăr Colin Firth (The King's Speech) şi Jean Dujardin, proaspăta vedetă internaţională propulsată de The Artist. Cel mai normal ar fi, totuşi, ca membrii academiei să-l fi votat pe Michel Piccoli pentru rolul din Habemus papam de Nanni Moretti, deşi interpretarea/rolul sunt mult prea "low key" pentru a fi gustate de majoritate. André Wilms are mici şanse pentru Le Havre, iar nominalizarea lui Mikael Persbrandt pentru Hævnen e, totuşi, exagerată.

Interesant va fi rezultatul voturilor la categoria Scenaristul european al anului, unde concurează:
Jean-Pierre & Luc Dardenne (Le gamin au vélo)
Anders Thomas Jensen (Hævnen)
Aki Kaurismäki (Le Havre)
Lars von Trier (Melancholia)
Faptul că David Seidler, scenaristul de la The King's Speech ("oscarizat" în 2011) nu mai e nominalizat şi la categoria similară de către EFA e cel puţin ciudat şi ar putea netezi drumul spre premiu pentru Anders Thomas Jensen, autorul unei poveşti cu teme mari şi rezultate mici.

Premiul de imagine "Carlo di Palma" va fi decis între:
Manuel Alberto Claro (Melancholia)
Fred Kelemen (A Torinói ló / The Turin Horse)
Guillaume Schiffman (The Artist)
Adam Sikora (Essential Killing).
Aici şi competiţia pentru nominalizări a fost strânsă, dat fiind că şi numărul de nominalizări e mai mic. E de aşteptat ca Manuel Alberto Claro să ia premiul, deşi ce au făcut adversarii lui în A Torinói ló / The Turin Horse şi The Artist nu e de ignorat.

Premiul Monteurul european al anului 2011 îi are ca nominalizaţi pe:
Tariq Anwar (The King's Speech)
Mathilde Bonnefoy (Drei / Three)
Molly Malene Stensgaard (Melancholia).
Posibil ca Tariq Anwar să ia premiul.

Premiul Scenograful european al anului 2011, nominalizaţi:
Paola Bizzari (Habemus papam)
Antxón Gómez (Le piel que habito)
Jette Lehmann (Melancholia).
Posibil să fie premiat Antxón Gómez nu doar pentru că e remarcabil ce a făcut în filmul lui Pedro Almodóvar, dar şi ca o compensaţie pentru lipsa filmului din lista de nominalizări.

La categoria Compozitorul European al anului sunt patru nominalizaţi:
Ludovic Bource (The Artist)
Alexandre Desplat (The King's Speech)
Alberto Iglesias (Le piel que habito)
Mihály Vig (A Torinói ló / The Turin Horse).
Cele mai mari şanse le are, ca de atâtea ori, Alexandre Desplat.

Premiul Descoperirea europeană a anului - Premiul FIPRESCI se va decide între:
Adem de Hans Van Nuffel (Belgia-Olanda)
Atmen de Karl Markovics (Austria)
Michael de Markus Schleinzer (Austria)
Nothing's All Bad de Mikkel Munch-Fals (Danemarca)
Tilva Roš / Muntele Roşu de Nikola Ležaić (Serbia).
Cel mai probabil, premiul se va duce la Markus Schleinzer. El tratează în filmul său a cărui premieră mondială a avut loc la Cannes cazul unui pedofil care sechestrează un copil de 10 ani.

La categoria Documentarul european al anului - Premiul ARTE concurează:
Pina de Wim Wenders (Germania)
Position Among the Stars de Leonard Retel Helmrich (Olanda)
Vivan las antipodas! de Victor Kossakovsky (Germania-Olanda-Argentina-Chile).
Premiul se va duce, probabil, la Pina din mai multe motive: e un film foarte bun, e primul "film de artă" realizat în 3D şi, mai ales, unul dintre puţinele filme europene în 3D. Nu în ultimul rând, Wim Wenders e onor prezidentul Academiei Europene de Film.


Animaţia europeană a anului se va decide între:
Le chat du rabin de Antoine Delesvaux & Joann Sfar (Franţa)
Une vie de chat de Jean-Loup Felicioli & Alain Gagnol (Franţa-Belgia)
Chico & Rita de Tono Errando, Javier Mariscal & Fernando Trueba (Spania- Insula Man).
Nevazând niciunul dintre aceste filme, nu ne dăm, miau, cu presupusul.

Nominalizările la lungmetraj ficţiune au fost alese dintr-un total de 45 de filme provenind din 32 de ţări. Printre acestea s-a numărat şi Loverboy, de Cătălin Mitulescu. Printre filmele care au mai rămas cu totul în afara nominalizărilor se mai numără Balada triste de trompeta de Alex de la Iglesia şi Prezít svuj zivot (teorie a praxe) / Surviving Life (Theory and Practice) de Jan Švankmajer.

În cadrul ceremoniei din 3 decembrie 2011 se va anunţa şi Premiul People's Choice Award, votat de spectatorii europeni. De asemenea, Premiul pentru întreaga carieră îi va fi acordat cineastului britanic Stephen Frears, iar actorul danez Mads Mikkelsen va fi distins cu European Achievement in World Cinema.

O ceremonie cu dichis

Anul trecut, gala EFA s-a desfăşurat la Tallinn, capitala Estoniei, pe ger şi cu multe curse aeriene anulate. Acum, organizatorii aflaţi la ei acasă (EFA e o iniţiativă germană, de aceea gala are loc la Berlin o dată la doi ani) promit o ceremonie mai cu moţ.

Ostilităţile au loc la Tempodrom, lângă Potsdamer Platz, iar prezentatoare va fi eterna Anke Engelke, care prezintă şi galele de deschidere & închidere de la Berlinală.

Ceremonia începe la ora locala 20 şi va fi transmisă live pe site-ul evenimentului: www.europeanfilmawards.eu, dar şi în peste 100 de teritorii din întreaga lume (mai puţin în România).

Tradiţionala petrecere de după ceremonie va avea loc la hotelul de cinci stele Concorde, care găzduieşte şi invitaţii. Spaţiul va fi organizat aici pe două niveluri, cu felurite bufete şi cu doi DJ speciali, Fatih Akin şi Adam Bousdoukos, precum şi cu muzică georgiană.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus