noiembrie 2011
In Time
Anul 2011 nu a stat deloc rău la capitolul filme science fiction, chiar dacă în majoritatea din acestea părţile sf au rămas doar elemente secundare care le-au permis autorilor să aşeze trăirile şi experienţele nu întocmai universale ale personajelor în situaţiile necesare pentru a vorbi despre teme foarte diverse: generaţia geek (Paul), depresie (Melancholia), nostalgia copilăriei (Super 8), panicile trăite de intelectuali (Contagion) şi aventurile diferiţilor eroi de benzi desenate (sau nu), printre altele. In Time face parte din cea de-a doua categorie, cea a filmelor sf cu premise prea bune transformate în thrillere uşurele, dar deloc greu de vizionat, listă unde se găsesc Limitless, The Adjustment Bureau şi Rise of the Planet of the Apes. Partea cea mai bună pentru In Time, cea care ar trebui să nu îl lipsească pe acesta de pasiunea viitoare a fanilor genului, este că de departe vine cu cea mai interesantă premisă.

Acţiunea filmului lui Andrew Niccol (Gattaca) se petrece într-un viitor în care timpul a înlocuit ca mijloc de schimb banii, iar oamenii nu mai îmbătrânesc fizic după vârsta de 25 de ani, moment în care pe braţul fiecăruia apare un ceas reîncărcabil ce arată cât mai are acea persoană de trăit. Mai pe scurt, asta înseamnă că această societate fictivă face posibilă nemurirea, însă doar pentru cei destul de bogaţi şi destul de precauţi (înceţi) în trăirea infinităţii lor.

Până în acest punct Andrew Niccol a produs o intrigă demnă de Phillip K. Dick ce permite numeroase posibilităţi de continuare, unele mai puţin întâlnite, altele mai tradiţionale. Alegerea lui a fost convenţionalul, alegere prin care clişeele pun stăpânire pe poveste, iar părţile cu un potenţial diferit rămân în fundal, pentru a ieşi din când în când în faţă. Astfel, conflictul dintre clase şi cel între nemurire şi "Trăieşte clipa" sunt cele mai curtate teme, în timp ce implicaţiile unei lumi în care bunica, mama şi fiica arată de aceeaşi vârstă rămân un instrument de surprindere al spectatorului şi cam atât.

Eroul principal (Justin Timberlake) este, în consecinţă, un băiat sărac ce trăieşte de pe o zi pe alta până ce mama sa moare, iar el primeşte cadou un secol, timp cu ajutorul căruia plăteşte transportul până în cartierul celor nemuritori, New Greenwich. Aici o întâlneşte pe eroina principală (Amanda Seyfried), o săracă fată bogată, cu care bineînţeles formează cuplul filmului. Când în scenă intră din păcate şi un cronometrator cinstit până la moarte (Cilian Murphy) care îl suspectează pe erou de o crimă pe care nu a făcut-o, cei doi pornesc într-o întrecere care îi va duce într-o zonă unde sunt lipsiţi de şansă la ce au de oferit, aceea unde Bonnie şi Clyde rămân invincibili şi unde ei nu pot să fie altceva decât nişte imitatori de mâna a doua.

Dar din când în când în acest film altfel lipsit de surprize, în care pentru a înţelege cine este, de unde vine şi unde merge fiecare personaj nu este nevoie decât de câteva secunde, reapare premisa care găseşte în acţiunile personajelor un cu totul alt interes. De exemplu, urmăririle care altfel au nemulţumit destul de multă lume au o altă intensitate fiindcă la volan se află personaje care abia descoperă condusul la viteze nepermise. Parierea întregii vieţi la un joc de poker, descoperirea unui averi de un milion de ani, existenţa de bănci care oferă timp pe credit sau de donatori în această lume sunt doar alte câteva din nu puţinele elemente familiare integrate cu inventivitate în universul imaginat, elemente care funcţionează nu doar ca o critică a lumii din film, ci şi a celei reale.

În mod paradoxal, genul acesta de momente reuşite pot crea nemulţumiri, fiindcă prin ele devine din ce în ce mai clar că deşi In Time a avut ideea, actorii şi scenele, a fost lipsit de poveste. De aceea nu va deveni un clasic, dar sunt sigur că nu va muri nici foarte curând. Pe termen lung totul depinde de încă promiţătorul său regizor.

Regia: Andrew Niccol Cu: Justin Timberlake, Amanda Seyfried, Cillian Murphy, Shyloh Oostwald, Johnny Galecki, Olivia Wilde

1 comentariu

  • A wannabe film
    Gaga Ionut, 25.11.2011, 01:20

    Una din cele doua probleme e bine expusa in articolul de fata. Cealalta se refera la lipsa scenaristului (Andrew Niccol) de a duce la capat toate detaliile secundare premisei (de altfel foarte buna). Si sunt multe. Si din pacate absenta povestii si numarul mare de clisee nici macar nu incearca sa treaca peste aceste lipsuri. E un film care daca va dainui, va dainui doar datorita intrigii a la Phillip K. Dick (dupa cum spune domnul Florin Neagu).

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus