ianuarie 2005
Un film nominalizat la "Golden Palm" (Cannes, 2004) şi cu 4 nominalizări la "Globul de Aur" (2005)

Distribuţie: Geoffrey Rush, Charlize Theron, Emily Watson, Stanley Tucci, Heidi Klum, Peter Vaughan

Regie: Stephen Hopkins
Scenariu: Cristopher Markus şi Stephen Mcfeely
Imagine: Peter Levy
Montaj: John Smith
Muzica: Ray Davies, Richard Hartley


Sinopsis:

The Life And Death Of Peter Sellers rememorează aventurosul periplu al actorului britanic, care a debutat ca prezentator de radio la BBC pentru a se afirma în cele din urmă drept unul dintre cei mai înzestraţi cineaşti din lume. Împins de la spate de o mamă băgăcioasă, Sellers s-a luptat din greu pentru a stabili o relaţie armonioasă între personalitatea sa labilă, femei şi statutul de vedetă. Se poate spune că întotdeauna i-a lipsit încrederea în sine, în ciuda celor câtorva căsnicii, a laudelor din partea criticii de specialitate şi a succeselor profesionale.

The Life And Death Of Peter Sellers dezvăluie neliniştile secrete care l-au făcut pe acest actor talentat, de o carismă inegalabilă, să exclame "Urăsc tot ceea ce fac", dar în acelaşi timp ne face să ne-aducem aminte de geniul său comic, apreciat în întreaga lume, de faptul că poate fi definit drept un adevărat punct de reper al culturii mondiale.

The Life And Death Of Peter Sellers reprezintă o privire de ansamblu asupra vieţii unuia dintre cei mai prolifici şi mai dăruiţi actori de comedie, al cărui talent fascinant pentru mimă şi a cărui inventivitate l-au transformat într-o vedetă de prim rang. Stephen Hopkins regizează acest spectacol de excepţie în care rolul principal este deţinut de Geoffrey Rush, laureat al Premiilor Academiei; filmul fiind o călătorie caleidoscopică, o introspecţie inovatoare în viaţa lui Sellers, care evidenţiază geniul comic al actorului, dar şi neliniştile sale sufleteşti.

Filmul foloseşte drept motiv central excepţionala abilitate a lui Sellers de a adopta multiple personalităţi, încercând astfel să explice labilitatea psihică de care însuşi actorul dădea dovadă. Măştile comice pe care şi le asumă Sellers servesc drept ferestre către viaţa sa internă, iar neîncetatele transformări prin care trece nu fac decât să dezvăluie o neostoită sete de afecţiune, dar şi o fiinţă interiorizată, care nu reuşeşte mereu să-şi arate adevăratele sentimente.

Suntem în anul 1957, la Londra, iar publicul care ascultă mereu Radio BBC este fascinat de creaţiile trăznite ale celor de la "The Goons", o trupă care a reuşit să revoluţioneze genul comic, dovedind un extraordinar simţ al absurdului. Unul dintre geniile care se află în spatele succesului repurtat de grup este Peter Sellers (Geoffrey Rush), un actor frustrat care aşteaptă cu nerăbdare să se afirme în lumea filmului. Împins de la spate de Peg (Miriam Murgoyles) o mamă extrem de posesivă, care încearcă să-i manipuleze întreaga viaţă, Peter se implică trup şi suflet în cariera sa şi reuşeşte să obţină primul său rol într-un film, rol care-i aduce Premiul Academiei Britanice.

Sellers a reuşit, şi în cele din urmă este distribuit într-un film de succes alături de diva cinematografiei italiene, Sophia Loren (Sonia Aquino), de care se îndrăgosteşte cu disperare; din păcate, actriţa are o căsnicie fericită şi îl respinge pe Sellers. Dragostea sa neîmpărtăşită pentru Loren provoacă o ruptură în mariajul cu Anne (Emily Watson), iar când aceasta realizează că atât ea cât şi copiii ei nu sunt decât o cantitate dispensabilă, se aruncă în braţele altui bărbat.

Confruntându-se cu depresia şi cu singurătatea, Sellers îi cere sfatul lui Maurice Woodruff (Stephen Fry), astrologul vedetelor. Acesta nu numai că-i prezice o serie de aventuri cu femei superbe, dar îi mai şi atrage atenţia asupra unor proiecte cinematografice, fiind mituit în secret de către marile studiouri care şi-l disputau pe Sellers.

Celebrul regizor Blake Edwards (John Lithgow) vrea ca Sellers să joace un rol secundar în Pantera Roz, film a cărei vedetă este David Niven. Dar excepţionala interpretare a lui Sellers în rolul inspectorului Clouseau îl face pe regizor să se răzgândească. În ciuda succesului enorm de care se bucură pelicula şi a aprecierilor din partea criticilor, Sellers va urî toată viaţa acest rol.

Sellers este profund îndurerat atunci când află că tatăl său (Peter Vaughan) a fost internat într-un spital şi va muri în curând, dar adevărata dramă este că mama sa l-a anunţat în ultimul moment, presupunând că "este prea ocupat cu cariera sa".

Regizorul Stanley Kubrick (Stanley Tucci) îl convinge pe Sellers să accepte rolul principal din Dr. Strangelove, film care-i va aduce prima nominalizare la Premiile Academiei. Atunci când ratează Oscarul, apelează din nou la Maurice, care încearcă să-l determine să apară în cea de-a doua parte a Panterei Roz, motivând că nu-şi va găsi fericirea decât alături de cineva ale cărui iniţiale sunt "B.E." (regizorul Blake Edwards).

Când Sellers află că superba actriţă suedeză Britt Ekland (Charlize Theron) soseşte în Londra crede că asta e împlinirea profeţiilor lui Maurice şi încearcă cu disperare s-o cucerească. După doar trei săptămâni, cei doi se căsătoresc. La câteva săptămâni după nuntă, Sellers suferă un stop cardiac care-i este aproape fatal. Hotărât să-şi găsească fericirea alături de Britt şi să devină o vedetă în adevăratul sens al cuvântului, Sellers se decide să abandoneze personajele trăznite şi să devină un actor serios. Va juca un rol asemănător lui James Bond în Casino Royale, dar care se va dovedi un fiasco total.

Sellers fuge la spital cu Britt, care urmează să nască primul copil al cuplului, o trânteşte fără mari menajamente într-un scaun cu rotile şi o dă pe mâna asistentelor. Calităţile sale parentale vor fi puse din nou la încercare în timp ce filmează After the Fox, când o dă pe Britt afară din platou din cauza copilului care plângea.

La moartea lui Peg, Sellers îşi va vărsa nervii pe Britt, care în urma unei certe de proporţii va lua copilul şi va pleca, lăsându-l să se confrunte cu depresiile si neliniştile legate de viitorul carierei sale.

Blake Edwards îi oferă lui Sellers ocazia de a apărea în cea de-a doua parte a Panterei roz, iar el acceptă ca urmare a unei şedinţe de spiritism în care Maurice îl ajută să comunice cu Peg. Filmul este un succes, dar în stilu-i caracteristic, plin de sarcasm, Sellers îl umileşte pe Edwards chiar în timpul premierei. Se retrage la o cabană în Elveţia, unde va încerca să retrăiască amintiri legate de trecutul său personal şi profesional.

Încercând cu disperare să ia totul de la început, Sellers dă foc celor mai de preţ bunuri ale sale, într-un act purificator. Obsedat de cartea Being There, pe care vrea cu orice preţ s-o transforme într-un film, reuşeşte în cele din urmă să ducă la bun sfârşit acest proiect. Întreaga sa viaţă interioară se cristalizează în rolul lui Chance the Gardener, care-i va aduce încă o nominalizare la Oscar.

Blake Edwards îl convinge pe Sellers să se întâlnească cu el la un restaurant în Elveţia pentru a discuta o eventuală re-editare a succesului repurtat cu Pantera Roz. Când regizorul îl vede pe Sellers într-o stare aproape hipnotică, sprijinit de un felinar acoperit de zăpadă, îşi dă seama că proiectul său nu se va realiza niciodată.


Despre producţie si distribuţie:

Peter Sellers a fost recunoscut dintotdeauna drept unul dintre cei mai mari actori de comedie.

S-a născut în 1925 într-o familie britanică, părinţii săi fiind actori de vodevil; şi-a petrecut tinereţea mai mult singur, în timp ce ai săi erau în turnee. Încă din adolescenţă, Sellers a intrat în armată, luptând în cel de-al doilea Război Mondial. Cu această ocazie i-a întâlnit pe Spike Milligan, Harry Secombe şi Michael Bentine, viitorii săi parteneri la programul radiofonic BBC "The Goon Show", care l-a adus pe Sellers în atenţia marelui public. Sellers a jucat în peste 70 de filme, a fost de trei ori nominalizat la Premiile Academiei şi a fost numit CBE de către Regină. A murit în 1980, la vârsta de 54 de ani, ca urmare a unui stop cardiac.

Încercând să transpună viaţa acestui mare actor pe ecran, producătorii peliculei The Life And Death Of Peter Sellers s-au sprijinit pe numeroase surse, printre care se numără o serie de cărţi, interviuri, documentare şi casete puse la dispoziţie de familia lui Sellers. Toţi cei implicaţi în realizarea acestui proiect ştiau destul de multe despre Sellers în calitatea sa de persoană publică, despre filmele, mariajele şi personajele interpretate de el, dar s-a dovedit că erau puţini cei care aveau o imagine precisă despre viaţa personală a actorului, despre omul aflat în spatele măştilor.

Producătorul executiv Freddy DeMann a fost un fan al lui Sellers încă din adolescenţă, urmărind fiecare film al actorului şi simţindu-se fascinat de flerul comic al acestuia. După ce a citit recenzia unei cărţi despre Peter Sellers, scrisă de Roger Lewis, DeMann a avut revelaţia faptului că poate exista o latură complet necunoscută a acestui om, una întunecoasă, sumbră şi poate nebunească. Referinţele la accesele neaşteptate de cruzime ale lui Sellers, la ideile fixe, nevrozele şi comportamentul destructiv din punct de vedere profesional al actorului, prezentate însă cu un anumit simţ comic, i-au dat lui DeMann ideea pentru film, el cumpărând imediat drepturile pentru ecranizarea cărţii. Mulţumită aportului creativ al scenariştilor Christopher Markus şi Stephen McFeely, povestea a prins contur iar filmările erau pe punctul de a începe; mai lipsea doar ca producătorii să găsească actorul perfect pentru rolul principal, dar şi un regizor pe măsură.

Stephen Hopkins, un mare admirator al lui Sellers, se bucură de reputaţia unui regizor plin de imaginaţie, extrem de stilat, având toate calităţile pe care cei de la HBO le căutau pentru a transpune povestea într-un registru deosebit, aparte de toate încercările precedente.

"Am abordat întreaga poveste", explică Hopkins, "ca pe un film scris de Peter Sellers despre Peter Sellers... acesta prezentându-şi viaţa aşa cum a fost ea în realitate. Încercând să explice acest comportament bizar, distructiv, lipsa de orice preţuire personală, îi permitem lui Geoffrey nu numai să abordeze numeroasele personaje interpretate de Sellers de-a lungul carierei sale, ci şi să dea viaţă faţetelor multiple care caracterizează personalitatea acestui actor complex. Prin intermediul acestora, putem examina întregul ansamblu psihologic, putem găsi o explicaţie plauzibilă a acţiunilor sale... lucru pe care Sellers n-a reuşit să-l facă pentru sine."

Atunci când proiectul a fost anunţat, el s-a bucurat de un interes deosebit din partea actorilor americani şi britanici. Ca şi producătorii, Hopkins nu căuta doar o asemănare fotografică cu personajul autentic, ci mai degrabă actori de excepţie care să deţină esenţa rolurilor pe care urmau să le interpreteze.

"Geoffrey Rush a fost prima mea opţiune", spune Hopkins. Ştiind că actorul a refuzat iniţial acest rol atunci când i-a fost oferit de un alt regizor, Hopkins şi-a încercat totuşi norocul. I-a scris lui Rush un mesaj foarte lung, şi i-a trimis poze cu Sellers în diverse roluri şi în diverse momente ale existenţei sale, sperând să-i trezească interesul lui Geoffrey, ceea ce a şi reuşit!

Chiar dacă scenariul i s-a părut a fi genial şi extrem de original, Rush recunoaşte că a fost pus pe gânduri de complexitatea acestui rol, motiv pentru care a şi refuzat prima oară.

"Este vorba despre însăşi natura scenariului şi eforturile care i se cer unui actor aflat în ingrata situaţie de a-l interpreta pe însuşi Peter Sellers", explică Rush. "Prezint existenţa unui om, dar în acelaşi timp o reflecţie profundă despre Anglia anilor '50 şi felul în care aceasta a evoluat. A fost un om al vremurilor sale. Când a atins apogeul carierei sale, în anii '70, a fost cumva molipsit de întreaga nebunie a acelei perioade, iar filmul nostru sondează o minte creativă, dar în acelaşi timp extrem de chinuită."

"Geoffrey are talentul de a interpreta personaje excentrice, total atipice pentru viaţa de zi cu zi", continuă Hopkins, "care au în acelaşi timp o anumită notă malefică, periculoasă. Dar le interpretează cu un asemenea stil, farmec şi compasiune încât sfârşeşti prin a-i înţelege pe aceşti oameni. Are un fel aparte de a înţelege dramaturgia - ceea ce-l apropie mult de Sellers, au amândoi talentul de a putea alege direcţia pe care vor s-o imprime personajului".

A doua alegere care a funcţionat de minune a fost cea a lui Emily Watson, în rolul Annei, prima soţie a lui Sellers. Rush a rugat-o personal pe Watson să accepte acest rol, după ce au colaborat de minune la un proiect anterior. "Am cedat", spune Watson, "şi am fost fascinată de ideea de a lucra din nou cu Geoffrey, dar şi de scenariu, de aspectele sale sumbre şi josnice, dar în acelaşi timp profund umane."

Crescută în Africa de Sud, Theron era familiarizată cu numele lui Peter Sellers şi cu câteva dintre filmele acestuia, dar nu ştia nimic despre viaţa personală a actorului sau despre relaţia acestuia cu Britt Eckland, pe care o interpretează în film. "Nu prea primeam reviste mondene acolo unde am crescut eu, aşa că tot ceea ce am aflat despre ea şi despre cei cinci ani petrecui împreună a fost nou pentru mine". Theron a fost în mod special impresionat de interpretarea lui Sellers din Being There. "Era ca un magnet, pur şi simplu nu-ţi puteai lua ochii de la el, indiferent dacă era vorba despre o dramă sau o comedie. A fost cu adevărat un actor de excepţie".

După ce a regizat trei dintre filmele acestuia, ideea de a-l distribui pe Stanley Tucci în rolul lui Stanley Kubrick reprezenta opţiunea cea mai evidentă; Kubrick a lucrat cu Sellers la Dr. Strangelove şi Lolita "Indiscutabil, Stanley Kubrick este unul dintre cei mai mari regizori ai tuturor timpurilor", spune Tucci. "A avut două colaborări cu Sellers şi a fost unul dintre puţinii tipi de care acesta nu şi-a bătut joc, deoarece îl respecta cu adevărat şi în acelaşi timp se temea de intelectul excepţional al lui Kubrick".

"Nu pot să-mi aduc aminte de vreo perioadă în care să nu fi fost conştient de prezenţa lui Peter Sellers", spune Stephen Fry, care îl interpretează pe Maurice Woodruff, medium-ul la care apelează Sellers. "A fost dintotdeauna unul dintre eroii mei, un actor cu adevărat excepţional". În ciuda loialităţii lui Fry şi a reticenţei sale iniţiale de a se implica într-un proiect care explorează părţile întunecate ale actorului, în cele din urmă şi-a dat seama că filmul este "o relatare plină de compasiune, de simpatie, chiar dacă nu trece nimic sub tăcere".

Geoffrey Rush l-a descoperit pe Sellers la mijlocul anilor '70, când a văzut Întoarcerea Panterei Roz în timp ce studia la o şcoală franceză mima şi arta mişcării dramatice.

Rolul lui Peter Sellers i-a cerut lui Geoffrey Rush să treacă prin nişte schimbări destul de importante. Serioasele transformări fizice s-au bazat pe ore întregi de machiaj, care n-au fost egalate decât de alte ore de studiu al inflexiunilor vocii şi al dicţiei, care aveau ca scop nu doar reeditarea vocii lui Sellers, ci şi cele ale numeroaselor sale personaje. În ansamblu, Rush creează aproximativ 40 de voci diferite pe parcursul întregului film. Pentru a se pregăti în vederea acestei provocări de zile mari, s-a antrenat luni de zile cu logopedul Barbara Berkery, cu care a mai lucrat la Shakespeare in love şi Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Concentrându-se pe caracteristicile vocale necesare unui rol atât de complex precum cel al lui Peter Sellers, Berkery a împărţit vocile în 5 grupe: "Vocile Sellers" - influenţate de nenumăratele ore petrecute de actor în music-hall-uri sau teatre în aer liber, ascultându-şi părinţii sau alţi interpreţi care foloseau rezonanţele nazale şi o dicţie impecabilă pentru a propaga sunetul; "Vocile The Goons" - Rush a petrecut mult timp ascultând casete cu The Goons Show, subliniind prin transcriere fonetică zgomotele bizare produse de personajele lui Sellers; "Personajele din film" - majoritatea personajelor lui Sellers au fost create cu ajutorul unei palete uimitoare de accente, dialecte şi inflexiuni vocale; "Personajele din viaţa lui Sellers" - în secvenţe-cheie ale filmului personajul lui Geoffrey Rush împrumută ceva din caracteristicile celorlalte personaje, ele însăşi bazate pe oamenii care au influenţat într-un fel sau altul viaţa actorului. Sellers ar fi mândru să-l vadă pe Rush depunând un asemenea efort pentru un singur film.

Peter Sellers a mărturisit odată: "Transpunerea mea ca personaj pe marile ecrane ar fi probabil una dintre cele mai plictisitoare experienţe cu putinţă". The Life And Death Of Peter Sellers speră să dovedească că această afirmaţie este greşită.

Regia: Stephen Hopkins Cu: Geoffrey Rush, Charlize Theron, Stanley Tucci

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus