Libertatea / ianuarie 2005
Lucrurile cu care-am rămas

2004 a fost un an bun.

Literar, a fost anul boom-ului Editurii Polirom, care a inaugurat colecţia Ego-proză, cuprinzînd cele mai interesante experimente "autoficţionale" venind din zona tinerei generaţii de autori (una din cărţile cele mai controversate - RealK de Dragoş Bucurenci - a fost salutată, în avanpremieră, chiar în această coloană). Noua colecţie În oglindă a Editurii Humanitas (mari creatori despre mari creatori) a adus un plus de exigenţă şi de inspiraţie editorială. Băgău, foarte zgomotosul debut al Ioanei Bradea (de asemenea, comentat aici), a apărut la Editura EST. Traducerile de calitate (de la Septuaginta la Don Quijote şi de la Ada la Platforma) au asigurat normalitatea climatului literar, a apărut un nou lunar cultural - Idei în dialog, condus de H.-R. Patapievici -, iar revista Dilema a devenit Dilema Veche şi şi-a mărit tirajul.

Cinematografic, a fost anul celei de-a treia ediţii a TIFF-ului: mai multe proiecţii, mai mulţi invitaţi, mai mult public - şi un succes categoric. Nu numai Clujul a fost, însă, în vizorul cinefililor: Festivalul Anonimul a-ncercat Delta cu degetul şi, deşi deocamdată la prima ediţie, se pare că a reuşit. Festivalul filmului european, apoi cel al filmului francez, finlandez, britanic, balcanic, olandez, ungar, italian... (am uitat ceva?) au tras amatorii de cinema de toate mînecile. Şi, dacă filmele româneşti (şi acelea puţine!) au dezamăgit în mare parte (nu şi scurtmetrajele însă, care au cucerit premii la marile festivaluri), peliculele străine au mulţumit - cu vîrf şi îndesat - toate gusturile, de la Harry Potter 3 (cel mai bun de pînă acum) la La Mala Educacion (cel mai slab Almodovar de pînă acum!)...

Cu muzica (şi dansul) s-a stat binişor - numai că s-a stat binişor mai mult pe afară decît în ţară. A fost, indiscutabil, anul O-Zone (care au cucerit topurile din mai toată lumea civilizată) şi a fost anul diverselor concursuri, întîlniri şi platforme de dans internaţional la care au participat cu succes cei mai buni coregrafi români (Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea etc.) - ca o compensaţie, probabil, pentru climatul de animozitate şi beţe-n roate din România.

Arta contemporană a cunoscut şi ea un an fast - cu cele două evenimente definitorii: marea expoziţie transeuropeană Re: Location/Shake the Limits (Bucureştiul a fost una dintre gazde) şi, desigur, inaugurarea Muzeului Naţional de Artă Contemporană.
În teatru, s-a făcut mult (cel mai mult!) şi bine. Oamenii pe care am mizat (Radu Afrim) au fost recunoscuţi, în fine, la adevărata lor valoare. Unul dintre cele mai bune spectacole văzute în 2004 - The Shape of Things de Neil LaBute, în regia lui Vlad Massaci la Teatrul Act - aşteaptă, în 2005, confirmarea unui premiu binemeritat. Dacă nu l-aţi văzut încă, grăbiţi-vă: textul este genial, interpreţii (Mihaela Sîrbu, Vlad Zamfirescu, Andreea Bibiri, Şerban Pavlu), excelenţi, decorul şi luminile (Andu Dumitrescu), perfecte, iar regia - şi traducerea - lui Vlad Massaci, impecabile!

(Elle, ianuarie 2005)

****
Ce-aţi văzut sau aţi pierdut

2004 a fost unul din cei mai buni ani. (Nu, nu mă refer la filmele româneşti.) Am avut parte de ultima (în fine!) parte a trilogiei "Stăpînul inelelor, de al treilea Harry Potter 3 (cel mai bun de pînă acum), de cîteva din cele mai reuşite producţii de animaţie Disney sau DreamWorks (Shrek 2, Shark tale, The Incredibles...), de "filme de autor" (Dogville al lui von Trier, Elephant al lui Van Sant, Kill Bill 1 & 2 al lui Tarantino, La mala educacion al lui Almodovar, Viaţa e un miracol al lui Kusturica), de debuturi remarcabile (Reconstruction al danezului Christoffer Boe) şi - fireşte - de cine-plevuşca inevitabilă care umple balta. Pe scurt: rechini, caracatiţe, căluţi de mare & garizi.

Ce (n-)aţi văzut din oferta 2004? Păi, n-ar fi stricat să bifaţi următoarele: Eternal Sunshine of the Spotless Mind, al doilea film al lui Michel Gondry pe scenariul lui Charlie Kauffman, cu Jim Carrey şi Kate Winslet - unul din cele mai frumoase şi mai originale filme ale anului; Collateral al lui Michael Mann, cu un Tom Cruise cărunt - unul din cele mai pasionante şi mai stilate thrillere din ultimul timp; 21 grams al mexicanului Gonzalez Inarritu, cu Naomi Watts, Sean Penn, Benicio del Toro - unul din cele mai profunde şi mai emoţionante; American splendor al tandemului Springer Berman-Pulcini, cu genialul Paul Giamatti - o "splendoare în iarba" unui gen abia-încolţit (docu-animaţia); It's all about love al danezului Thomas Vinterberg, cu Clare Danes şi Joaquin Phoenix - un love story apocaliptic; Taking sides / Le cas Furtwangler al lui Istvan Szabo, cu Stellan Skarsgard şi Harvey Keitel - reconstituirea complexă a dramei unui fals-nazist; In America al lui Jim Sheridan, cu Paddy Considine şi Samantha Morton, şi Pieces of April al lui Peter Hedges, cu Katie Holmes şi minunata Patricia Clarkson - două drame de familie cu final feeric; Terminal al lui Spielberg, cu un Tom Hanks (încă o dată) surprinzător, şi Cold Mountain al lui Minghella, cu Nicole Kidman şi Jude Law... Căutaţi-le pe DVD!

(Libertatea, ianuarie 2005)

****
Topul filmelor 2004

1. Dogville
2. Kill Bill 1 & 2
3. Collateral
4. Elephant
5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
6. Reconstruction
7. American splendor
8. 21 grams
9. Confessions of a Dangerous Mind
10. Pieces of April

P.S. Cel mai penibil non-eveniment cinematografic al anului: Festivalul BiFEST.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus