martie 2012
Trafic de epoci, trafic de stiluri, trafic de autori, trafic de timbruri, trafic de nuanţe, trafic de ritmuri, trafic de sunete... Traffic Strings, în Studioul de concerte "Mihail Jora"... Explorând, la început de primăvară, Anotimpurile, sursa comună de inspiraţie a unor compozitori atât de diferiţi: Antonio Vivaldi şi Astor Piazolla.

Intrând în "carnea" muzicii şi navigând cu lejeritate în timp şi spaţiu, cei opt "Traficanţi" (Liviu Ailincăi şi Viorel Bustean - vioară,  Lucian Moraru - violă, Florin Mitrea - violoncel, Săndel Smărăndescu - contrabas, Ştefan Negură - nai, Fernando Mihalache - acordeon, Iulian Neculache - pian) ne-au propus, de data aceasta, o punte ce leagă tărâmuri sonore într-o rostire instrumentală inedită, orchestrată de fondatorul grupului, Lucian Moraru: De ce inedită? Pentru că Seasons Rendezvous este, în fond, nu doar o banală reunire, pe afişul de concert, a celor mai preţuite opusuri aparţinând unor "monştri sacri" ai componisticii universale, ci chiar rezultatul unor căutări artistice pe cât de sintetice, pe atât de originale.


Am urmărit, în cadrul Festivalului Enescu, o parte din rafinaţii muzicieni care compun Traffic Strings alăturându-se unor personalităţi de renume internaţional precum Missa Johnouchi ori Gustavo Beytelmann, în recitalurile susţinute de aceştia; topindu-şi intervenţiile într-un creuzet multicultural, "Traficanţii" şi-au pus amprenta expresivă asupra rezultatului fonic (era vorba, în fond, de o "Muzică a Lumii" - ca rezultat al unei comuniuni spirituale ce punea într-o nouă lumină originalitatea grundului tradiţional). Seasons Rendezvous reprezintă, însă, o cu totul altfel de sinteză sonoră, bazată pe întrepătrunderea celor două cunoscute cicluri de Anotimpuri în aranjamentul instrumental particularizat al lui Lucian Moraru care oferă naiului un surprinzător şi privilegiat rol solistic (asumat cu stălucire de către Ştefan Negură).


Intercalarea componentelor celor două suite instrumentale a amplificat dimensiunea ciclică a fiecărei construcţii în parte, extinzând-o la nivelul unui arc multiplicat peste timpuri. Impresionantă apare, în acest sens, propria argumentare emoţională a palierelor  stilistice, Traffic Strings propunându-şi să se situeze, succesiv, în postura muzicianului baroc şi în cea a interpretului contemporan care-şi asumă convingător coordonatele sensibile ale epocii pe care o reprezintă. Dincolo de tentaţia subtilă a exprimării virtuoze, evoluţia ansamblului a impresionat prin omogenitatea empatică a intenţiilor, prin iradianta implicare afectivă, prin personalizarea ambianţelor stilistice.



Tangoul argentinian din Estaciones portenas în coperţile baroce ale Iernii vivaldiene a avut savoarea unei aventuri pasionale într-un castel de ev mediu; deschisă şi închisă într-o încadratură picturală la lumina intimă a lumânărilor, povestea acestei aventuri transcende simpla istorie a unor stiluri, graţie firescului celor care au spus-o.... Explorând, la început de primăvară, Anotimpurile....  Traffic Strings.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus