aprilie 2012
Festivalul Internaţional Shakespeare, 2012
A treia zi, 25 aprilie 2012

Se spune că e mai greu să scrii o cronică în care să lauzi, decât una în care să critici. Cred că şi mai greu e să priveşti din afară, stând pe un scaun în sală, o şcoală de teatru, care are propriul ei sistem de educaţie, şi să reuşeşti să vezi unde sunt problemele. Spectacol-studiu Richard III, prezentat de studenţii Departamentului de Teatru al Facultăţii de Litere din Craiova, ridică cel puţin o întrebare în legătură cu intenţia unui spectacol, fie el şi exerciţiu, odată ce începi să lucrezi la el. Când publicul intră în sală, tinerii studenţi se pregătesc, se machiază, îşi fac poze - totul pe muzică live. Energia tinerilor e debordantă şi se vede în cele mai mici gesturi. Apoi, se proiectează un video cu Ilie Gheorghe care le explică studenţilor textul. Întâlnirea cu actorul e, cu siguranţă, memorabilă pentru studenţii din anul întâi. Urmează diferite bucăţi, dar care nu urcă şi care nu par să aibă o miză. S-a aplaudat îndelung, pentru că sala era plină de părinţi emoţionaţi, de prieteni mândri. Atunci, ca pedagog, trebuie să te întrebi ce faci cu toată investiţia asta?

Cel de-al doilea spectacol aduce în faţa publicului câteva scene din textele lui Shakespeare (Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori), scene jucate de studenţi din diferiţi ani. E un spectacol la care s-a muncit mai mult, şi asta se vede şi din rezolvările scenografice. Prezenţa scenică a actorilor e importantă, şi e un lucru pe care poţi să construieşti mai departe. Relaţiile dintre personaje nu sunt, însă, foarte bine asumate. Vlad Popescu, actorie anul 3, e vizibil în scena lui, pentru că reuşeşte să fie prezent şi implicat.

Seara s-a proiectat Looking for Richard, în regia lui Al. Pacino, un film despre cercetare şi punerea în scenă a textului Richard III. Regizorul vrea să afle un lucru de bază - despre ce e vorba în piesă? Se pleacă şi de la premisa că actorii americani sunt complexaţi de Shakespeare. Avem un Pacino plin de entuziasm şi energie, cu o şapcă întoarsă, deschis discuţiilor cu profesori filmaţi în camere pline cu cărţi, profesori ce-l studiază pe Shakespeare, dar nu ezită să intervievezi scurt oamenii de pe stradă, surprinzându-i cu întrebări despre autor. Apoi trece informaţiile primite prin propriul filtru. Asistăm la discuţii îndelungi cu actorii, la masă, despre intenţii, despre contextul istoric al vremii, despre secretele textului. E o plăcere să priveşti filmul, atât pentru ce descoperi odată cu actorii care joacă, dar şi pentru că Pacino, magnetic, te conduce în text şi în punerea în scenă.

Între multele zile cu spectacole, o zi de cercetare e bine-venită. Dincolo de rezultatul final e important şi drumul până acolo, şi, de ce nu, poate ne-am fi bucurat ca, după prezentarea spectacolelor-studiu, să putem porni o discuţie.

Richard III
Spectacol-studiu prezentat de studenţii Departamentului de Teatru al Facultăţii de Litere din Craiova
Regia: Bogdan Cristian Drăgan

Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori
Spectacol-studiu prezentat de studenţii Departamentului de Teatru al Facultăţii de Litere din Craiova
Regia: Alina Rece
Coordonator: Alexandru Boureanu

Looking for Richard
Regia: Al Pacino

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus