mai 2012
Festivalul filmului european, 2012
Ora 19:30, Cinema Pro
Le Havre
Finlanda / Franţa / Germania, 2011, 93', comedie dramatică
 
Regia şi scenariul: Aki Kaurismäki
Imaginea: Timo Salminen
Montajul: Timo Linnasalo
Cu: Jean-Pierre Léaud, Jean-Pierre Darroussin, Kati Outinen, André Wilms, Elina Salo, Evelyne Didi, Blondin Miguel
Distribuit de: Independenţa Film
 
Marcel Marx, fost scriitor binecunoscut pentru viaţa boemă pe care o duce, se mută împreună cu soţia sa în oraşul-port Le Havre. Aici se bucură de o relaţie mai apropiată cu oamenii pe care îi întâlneşte profesând meseria onorabilă, dar puţin profitabilă, de lustragiu. Marcel a renunţat la visurile literare şi trăieşte fericit în lumea lui compusă din barul preferat, noua slujbă şi soţia lui, Arletty. Asta până când soarta face ca un băiat african să îi iasă în cale şi Marcel trebuie să lupte cu birocraţia pentru a putea să aibă grijă de copil, dar şi de soţia lui, internată în spital.
 
Aki Kaurismäki s-a născut în 1957 în Finlanda şi şi-a început cariera cinematografică realizând filme împreună cu fratele său mai mare, Mika Kaurismäki. Filmul lui de debut (ca regizor independent) a fost Crimă şi pedeapsă (1983), o adaptare a romanului lui Dostoievski. Şi-a câştigat recunoaşterea internaţională cu filmul Leningrad Cowboys Go to America (1989), selecţionat în numeroase festivaluri, şi care va avea şi o continuare - Les Leningrad Cowboys rencontrent Moïse (1994).

Acţiunea din majoritatea filmelor sale se desfăşoară în Helsinki: Calamari Union (1985), Shadows in Paradise (1986), Ariel (1988) şi The Match Factory Girl (1990) (ultimele trei alcătuiesc trilogia proletariatului). Viziunea lui Aki Kaurismäki asupra oraşului Helsinki este una critică şi cu totul ne-romantică. De multe ori, personajele vorbesc despre dorinţa lor de a părăsi oraşul: unele personaje ajung în Mexic (Ariel), altele în Estonia (Calamari Union şi Take Care of Your Scarf, Tatjana - 1994). Decorul este din anii '80, chiar şi în filmele mai recente, şi se fac mereu referiri la Helsinki-ul anilor '70 şi '80.

Realizează ulterior J'ai engagé un tueur (1990) cu Jean-Pierre Léaud, La Vie de bohème (1992) (o adaptare a operei La Bohème) şi un remake mut după clasicul film finlandez Juha (1998).

Următoarele filme pe care le realizează - Drifting clouds / Nori trecători (1996), The Man Without a Past / Bărbatul fără trecut (2002) şi Lights in the Dusk / Luminile periferiei (2006) alcătuiesc o nouă trilogie, a recesiunii. Bărbatul fără trecut a primit Marele Premiu şi Premiul pentru cea mai bună interpretare la Festivalul de Film de la Cannes, 2002 şi a fost nominalizat la Premiile Oscar, categoria Cel mai bun film străin, în 2003. Şi următorul său film a fost ales să reprezinte Finlanda la categoria Cel mai bun film străin, dar în ambele situaţii Kaurismäki a decis să boicoteze premiile Oscar şi a refuzat nominalizarea ca protest împotriva politicii externe a Statelor Unite.

Kaurismäki vede Le Havre ca primă parte dintr-o trilogie despre viaţa în porturi.
 
Premii:
Premiul FIPRESCI - Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, 2011; Cel mai bun film - Festivalul Internaţional de Film de la Chicago, 2011; Premiul Arri-Zeiss - Festivalul de Film de la München, 2011; Premiul NBR la categoria film străin - National Board of Review, S.U.A., 2011; Cel mai bun film străin - Premiile Societăţii Naţionale a Criticilor de Film, S.U.A., 2012; Cel mai bun film, cea mai bună imagine, cel mai bun regizor, cel mai bun montaj, cel mai bun scenariu, cea mai bună actriţă în rol secundar - Premiile Jussi, 2012; Cel mai bun film - Premiile Louis Delluc, 2010.
 
Website: http://janusfilms.com/lehavre




0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus