mai 2012
Festivalul Internaţional al Filmului Politic Cinepolitica, 2012
Prezentat în premieră mondială în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2011, unde a câştigat Premiul Alfred Bauer şi Premiul Sindicatului cinematografelor germane de artă, Cine, dacă nu noi? / Wer wenn nicht wir / If Not Us, Who? de Andres Veiel, spune o poveste din Germania de Vest, de la începutul anilor '60: Bernward Vesper (August Diehl) studiază la Tübingen şi participă la seminarul de retorică al lui Walter Jens. Bernward vrea să devină scriitor şi-şi petrece nopţile la maşina de scris. În acelaşi timp, ţine cu tot dinadinsul să-şi apere tatăl, poetul Will Vesper, admirat pe vremuri de nazişti pentru modul în care a promovat ideologia "Sângele şi pământul". Într-o zi, Bernward o cunoaşte pe Gudrun Ensslin şi între cei doi se înfiripă o relaţie extremă excesivă şi totală, o poveste de dragoste ce transcende suferinţa, familia şi politica...


Un alt titlu de marcă al competiţiei Cinepolitica 2012 este El Premio, al regizoarei argentiniene Paula Markovitch, de asemenea lansat în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2011, unde a câştigat Ursul de Argint pentru merite artistice (imagine şi scenografie). Acest ambiţios film de debut ne introduce în lumea lui Ceci, o fetiţă de şapte ani care trebuie să ţină un mare secret, dar nu înţelege în totalitate despre ce este vorba. Viaţa întregii sale familii depinde de puterea ei de a păstra tăcerea, pentru că în timpul represiunii militare din Argentina vorbele sunt mai periculoase chiar decât faptele.


Alături de cele două filme (plus celelalte şase deja prezentate: Goodbye, Post Mortem, L'Exercice de l'etat, What a Difference a Day Makes, Rose şi Skinning), în competiţia primei ediţii Cinepolitica au fost selecţionate şi patru documentare de lungmetraj. Astfel, Tot ceea ce sclipeşte / All that Glitters al cehului Tomaš Kudrna, arată amprenta unică pusă de trecutul comunist asupra muncitorilor care lucrează pentru compania canadiană Cameco, proprietară a minei din Kumtodin, Republica Kîrgîză, şi asupra felului în care aceştia se adaptează sistemului capitalist. Un subiect care, deşi îndepărtat geografic, ne poate părea foarte familiar.


Băiatul care era rege / The Boy Who Was a King, al bulgarului Andrey Paounov, readuce în atenţia publicului figura lui Simeon al II-lea, declarat "ţar" al Bulgariei la vârsta de şase ani pentru ca, trei ani mai târziu, să fie izgonit din ţară de către dictatura comunistă. Crimă fără pedeapsă / Crime Unpunished, al maghiarilor Fruzsina Skrabski şi Tamás Novák, documentează viaţa lui Béla Biszku, fostul ministru de Interne comunist care a participat la înăbuşirea în sânge a Revoluţiei maghiare din 1956. Biszku a condus ministerul între 1957 şi 1961 şi a cerut pedepse extrem de severe, precum şi eliminarea fizică a revoluţionarilor arestaţi în timpul acelei perioade marcate de incertitudini. Ordinele sale au fost executate imediat, iar judecătorii care l-au ignorat au fost daţi afară. Ungaria s-a reîntors în jugul sovietic: aproape 300 de luptători pentru libertate au fost spânzuraţi, aproximativ 20.000 au fost aduşi "în faţa justiţiei" şi condamnaţi, iar alţi 200.000 de oameni au fugit din ţară.


În fine, Geert Wilders: Omul cel mai periculos din Europa? / Geert Wilders: Europe's Most Dangerous Man?, de asemenea un documentar cu doi autori, Joost van der Valk şi Mags Gavan, prezintă viaţa şi cariera lui Geert Wilders, cel mai controversat şi mai celebru politician olandez, care, în plină eră a corectitudinii politice, compară Coranul cu Mein Kamf şi propune să se introducă taxa pe purtarea de hijab.
 
Prima ediţie Cinepolitica - Festivalul Internaţional al Filmului Politic va avea loc în Bucureşti, în perioada 15 - 21 iunie 2012, la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu.

Descarcă programul Cinepolitica, 2012 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus