Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Aristoteles Workshop, 2012

Cristi Puiu, Stere Gulea, André de Margerie şi Treasa O'Brien invitaţi în Bucovina - Aristoteles Workshop, 2012, şi-a ales câştigătorii


Comunicat de presă

septembrie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cea de-a şaptea ediţie a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop (AW), condus de Dan Nuţu, s-a încheiat pe 23 septembrie 2012, la capătul a 30 de zile de cursuri teoretice şi filmări pe zi, noapte, arşiţă sau ploaie pe dealurile Bucovinei. Premiul pentru cel mai bun documentar de scurtmetraj a fost acordat ex aequo, filmelor The Bed is Broken şi The Doge's Palace - două poveşti  complet diferite, despre o temă comună: prietenia.
 
Cu puţin înaintea premierei, cei 12 participanţi de anul acesta, strânşi la Casa Călin din toate colţurile Europei de Est, migăleau ultimele corecţii de culoare, emoţionati de ideea că vor debuta în faţa unor reprezentanţi ai industriei filmului european, organizatori de festivaluri, regizori şi critici de film.
 
Experţii Jacques Deschamps şi Tania Rakhmanova, doi regizori care au ghidat echipele pe parcursul ultimelor trei săptămâni şi au continuat munca regizorilor Rafi Pitts şi Jeroen Berkvens din primele două săptămâni de workshop, vorbesc despre aceste emoţii: "marea lor provocare a fost aceea de a realiza un film de la zero, într-un loc de care erau complet străini. Dar tocmai această provocare s-a transformat într-un mare beneficiu, pentru că au descoperit un mod cu totul nou de a gândi şi construi un film, conştienţi că fiecare pas pe care îl fac şi fiecare cadru pe care îl trag îi poate costa scump la sfârşit, atunci când vor fi jurizaţi exact de oamenii cu care speră să lucreze pe viitor", spune Jacques Deschamps.
 
Din juriu au făcut parte regizorii Cristi Puiu şi Stere Gulea, alături de André de Margerie (directorul departamentului de Relaţii Internaţionale al televiziunii ARTE France) şi Treasa O'Brien, producătorul festivalului Open City London Documentary Festival. Premiul presei a fost acordat de Sebastian Eduard (Jurnalul Naţional), Gabriela Lupu (România Liberă) şi Grig Bute (Caţavencii).
 
The Doge's Palace urmăreşte povestea unui grup de muncitori CFR care de 25 de ani împart acelaşi vagon de dormit, pe care l-au transformat într-o "casă departe de casă", în ciuda condiţiilor spartane pe care le înfruntă zi de zi. Pentru fiecare dintre protagonişti, apartenenţa la micul grup le oferă mai multă siguranţă de sine şi împlinire decât propriile familii, pe care le revăd doar ocazional. De aici porneşte o solidaritate emoţionantă: iarna, când în vagonul lor temperatura poate scădea la -25o, ei fac cu rândul nopţi albe, întreţinând focul pentru ca ceilalţi să nu degere în somn. A doua zi, străjerul rămâne în pat, iar munca lui este făcută de restul grupului. The Doge's Palace a fost realizat de Julia Groszek (regizor, Polonia), alături de Cristi Moldovan (imagine, România) şi Letiţia Ştefănescu (montaj, România).
 
Regizorul Jacques Deschamps menţionează: "Faptul că într-un timp atât de scurt ei s-au apropiat aşa de mult de un grup de bărbaţi de 45 de ani, încât aceştia şi-au deschis sufletul în faţa camerei, este uimitor. Este un film grozav şi o compoziţie impresionantă."
 
Pentru Cristi Puiu, The Bed is Broken, cel de-al doilea documentar câştigător, este o combinaţie între unicitatea locurilor şi a oamenilor din Vama şi atmosfera filmelor lui Tarkovsky: filmul explorează prietenia dintre doi mici exploratori ce cutreieră ruinele unei mine părăsite, culegând firimiturile de fier vechi ce au scăpat "profesioniştilor". Căutarea lor este îngreunată de lungile pauze de joacă, ce implică geamuri sparte, bătăi cu şipci de lemn şi bombardamente cu cataloage vechi, lipsite de poze, dar pline de cuvinte complicate. Inconştienţi de pericolul la care se expun, copiii visează cu voce tare la bunătăţile pe care şi le vor permite odată ce vând "marfa". Regia aparţine Ralucăi Răcean-Gorgos, montajul lui Dan Ştefan Pîrlog, iar imaginea a fost realizată de Ana Maria Vijdea.
 
Jacques Deschamps: "alegerea Ralucăi, Anei şi a lui Dan de a nu menţiona locul din care provin copiii, şi nici încotro se îndreaptă ei la sfârşitul zilei este o metodă foarte inteligentă de a ne face să medităm asupra cauzelor violenţei pe care ei o îmbrăţişează cu seninatate."

Pink Salon urmăreşte încercarea unui tânăr hairstylist de a evada din monotonia mediului rural, acolo unde ideea de distracţie alternează între berea consumată în barul de la şosea şi jocul "la aparate". În ciuda insistenţelor familiei şi amicilor, el îşi abandonează clientela fidelă din satul Vama şi porneşte spre Cluj, dornic să realizeze şi altceva în afară de coafuri de nuntă, dar mai ales nerăbdător să guste din plăcerea de a ajunge acasă "abia dimineaţă".  Regia este semnată de Xandra Popescu (România), imaginea de Simona Jerala (Slovenia), iar montajul de Emanuela Iorga (Republica Moldova).

O realizare inedită o reprezintă scurtmetrajul dOGS, ce surprinde o parte din viaţa unei stâne pierdute prin munţii Bucovinei, văzute prin ochii câinilor ce păzesc turma de primejdiile pădurii, singura lor răsplată fiind o "dragoste dură" primită de la un stăpân pentru care sunt dispuşi în orice clipă să îşi dea viaţa. dOGS reprezintă munca lui Tudor Botezatu (regizor, România), Vanda Volic (imagine, Croaţia) şi Tereza Adamkova (montaj, Cehia).
 
Regizoarea / tutorul Tania Rakhmanova consideră că premiera în sine este un prilej de destindere, în comparaţie cu provocările pe care studenţii le-au depăşit pe parcursul ultimelor 30 de zile: "În orice alt context, dacă ai cere unui realizator de film să facă un documentar în cinci săptămâni, pornind de la zero, ar râde de tine. Cred că în cazul Aristoteles Workshop contează mult şi atmosfera: participanţii mănâncă, dorm şi lucrează sub acelaşi acoperiş, departe de casă, iar asta îi face să fie foarte motivaţi şi să se concentreze doar pe filmul lor şi pe modul în care îl pot face mai bun, fără să fie distraşi de lumea de afară. Tinerii aceştia sunt la capătul unui adevărat «cantonament» de film."

"Este un privilegiu de care nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume", a completat Jacques Deschamps.
 
Aristoteles Workshop (AW) este un atelier anual de film documentar în care profesionişti ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală şi de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute. În 2012, pentru a treia dată, AW a avut loc la Vama, în judeţul Suceava. În perioada 20 august - 23 septembrie 2012, opt participanţi din România au lucrat alături de alţi cinci colegi din Cehia, Polonia, Slovacia, Republica Moldova şi Croaţia.

Jacques Deschamps este unul dintre cei mai importanţi documentarişti francezi, absolvent al prestigiosului Institut de înalte studii cinematografice din Franţa, est autorr-realizator a 15 filme documentare, printre care La Ville d'Hugo (1987), Le Regardébloui (1988), Canova mutilé (1992), La Victoire de Cézanne (2006), a cinci scurtmetraje şi trei lungmetraje de ficţiune: Méfie-toi de l'eau qui dort (1996, premiat la Festivalul de la Veneţia), La Fille de son père (2001), Dinle Neyden (Turcia, 2008) şi a unei «ficţiuni documentate»: Don Quichotte ou les mésaventures d'un homme en colère (2005). Este profesor la celebra şcoală de film Fémis, şi la Cinédoc (Annecy),  Grenoble-Lussas.

Tania Rakhmanova a realizat peste 20 de documentare pe teme istorice şi politice, printre care: La prise du pouvoir par Vladimir Poutine, nominalizat la Premiile Emmy, în 2006 (realizat pentru canalul ARTE), The alternative Rock and Roll Years (2003, trei documentare realizate împreună cu Discovery international), Les Aventures du Grand Blond dans le Grand Nord (1990, cu Pierre Richard), coproducţie Rusia-Franţa 2012, Roms, le premier peuple européen (2011, realizat pentru canalul France 3), nominalizat la Premiul Europa, Oligarques art et argent (2010, realizat pentru France 5 şi selectat la Montréal), François Mitterrand, les années du pouvoir ses derniers entretiens (1995, pentru BBC), Yougoslavie, Suicide d'Une Nation Européenne 1990 (BBC).

Despre Aristoteles Workshop
 
În ultimii 6 ani, filmele produse de AW au fost selecţionate şi premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc. Susţinut de Canalul ARTE/France, alături de Centrul Naţional al Cinematografiei, programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaşti. A şaptea ediţie a workshopului intensiv, produs de Dan Nuţu va avea loc la Vama (judeţul Suceava), în Bucovina, la Casa Călin. Programul este susţinut de companiile iStyle Bucharest, primul Apple Premium Reseller din România şi AVIS Rent a Car.

Pe parcusul celor şase ediţii precedente, trainingul a fost susţinut de nume importante din industrie: celebrul regizor iranian Rafi Pitts (ale cărui filme au participat în competiţiile festivalurilor de la Berlin, Veneţia etc.), Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France), Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război), Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate şi premiate regizoare şi producătoare de documentare), documentariştii olandezi John Appel şi Jeroun Berkvens, Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune), Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs), Michal Bregant (decanul universităţii FAMU din Praga), Steven Ascher şi Jeanne Jordan (documentarişti nominalizaţi la Oscar, premiaţi la Sundance şi câştigători ai premiului Peabody), Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) şi commissioning editors de la canalul Arte/France.

www.aworkshop.org
www.facebook.com/AristotelesWorkshopAssociation
--
anca romanescu | pr | 0732 144 579 | 0745 10 20 24 | anca@aworkshop.org | aworkshop.org




 Toate articolele despre Aristoteles Workshop, 2012


0 comentarii

Spacer Spacer