Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2012

Prestigiosul Studio Naţional de Artă Contemporană Le Fresnoy în premieră în România la BIEFF, 2012


Comunicat de presă

octombrie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Fidel misiunii sale educaţionale, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF (20-25 noiembrie 2012) inaugurează în 2012 parteneriatul cu unul dintre cele mai importante centre de creaţie artistică din Europa: Studioul Naţional de Artă Contemporană Le Fresnoy din Franţa.

Cu o vechime de 15 ani, Le Fresnoy este o instituţie unică, deopotrivă mediu de studiu şi studio de producţie, ce dezvoltă tinere talente din întreaga lume sub îndrumarea unor artişti recunoscuţi precum: Jean-Luc Godard, Tsai Ming-Liang, Bruno Dumont, Michael Snow, João Pedro Rodriguez, Jean-Marie Straub & Danièle Huillet şi mulţi alţii.

Le Fresnoy este prezent în Bucureşti atât prin selecţia sa unică de filme, cât şi prin participarea domnului Francois Bonenfant, Head of Studies Le Fresnoy, care este de asemenea membru al juriului BIEFF 2012. Programul Special Le Fresnoy este prezentat cu sprijinul Institutului Cultural Francez şi al UNIFRANCE.


Cunoscut ca unul dintre cele mai interesante laboratoare internaţionale de film experimental şi artă vizuală, Le Fresnoy nu se dezminte nici de data aceasta, prezentând publicului bucureştean, în premieră în România, câteva dintre cele mai controversate şi inovative producţii din ultimii ani.

Proiectat în premieră la Cannes Semaine de la Critique 2012 şi unul dintre nominalizaţii la European Film Awards 2012, Morning of Saint Anthony's Day este un scurt metraj impresionant ce explorează o credinţa populară sub forma unui performance urban. După o lungă noapte de petrecere, dimineaţa devreme, ca într-o transă generală, tineri fantomatici invadează străzile pustii ale oraşului adormit în căutarea unui "acasă", către care par să nu mai găsească drumul altă dată atât de familiar. Cum mărturiseşte autorul, mişcările tinerilor amintesc de "coregrafiile geometrice şi melancolice ale lui Buster Keaton şi Jacques Tati sau chiar de dansurile Pinei Bausch. O imensă coregrafie a Sfântului Anton, un omagiu inconştient adus uneia dintre cele mai populare sărbători ale Lisabonei". Filmul poartă semnătura inconfundabilă a unuia dintre tinerele staruri ale avangardei cinematografice portugheze contemporane, João Pedro Rodriguez, adesea prezent în festivaluri prestigioase precum Cannes, Veneţia şi Locarno cu impresionantele sale filme ce explorează dorinţa şi sexualitatea şi duc mai departe cinema-ul radical al lui Manuel de Oliveira şi Pedro Costa.

Le Fresnoy prezintă de asemenea două incursiuni neliniştitor de actuale în trauma colectivă a poporului român cauzată de comunism, filme care sunt în acelaşi timp două mostre de inovaţie cinematografică.


Experiment curajos atât în ce priveşte modalitatea de a interpreta istoria, cât şi ca limbaj cinematografic, The Salt Boulder este un "eseu vizual ce surprinde absurdul şi disperarea anilor '50, începutul perioadei comuniste în România. Povestea urmăreşte trei arhitecţi care proiectează mai mult decât clădiri, străzi, tramvaie, proiectează viaţa însăşi, în vreme ce ei devin victimele acestui proiect. Investigaţia artistei vizuale de origine română Eliza Mureşan este susţinută într-un mod inspirat de opţiunea scenografică de a prezenta realitatea perioadei sub formă de proiecţii 3D ale unui proiect de arhitectură, în care personajele trăiesc, visează şi încă mai speră zi de zi, fără să realizeze că sunt captive într-o fantasmă politică fără ieşire." (I. Mischie) În distribuţia filmului îi regăsim pe tinerii şi promiţătorii actori George Piştereanu şi Lucian Iftime.

Pe aceeaşi temă a alterării relaţiilor interumane în totalitarism, tulburătorul The Generation of Sacrifice îmbină într-un mod inovator animaţia, colajul din filme de arhivă şi sunetul ficţional pentru a reda teroarea din România comunistă a anilor '80, în care aparatul de spionaj cuprindea inclusiv tineri de liceu care erau convinşi să-şi trădeze familia şi prietenii. Regizorul francez Jean Christophe realizează, pornind de la dosarele devenite publice ale Securităţii, o fină radiografie a mentalităţilor din societatea românească: "Călătorind în România în 2010, am descoperit cu uimire cât de prezentă e încă, în viaţa cotidiană a românilor, istoria comunistă recentă. Mulţi români obişnuiesc să spună că nimic nu s-a schimbat: ţara a devenit în mod brutal neo-liberală, însă din punct de vedere politic, aceeaşi generaţie veche e încă la putere." (Jean Christophe)

"În vreme ce urmărim, pe sonor, dilemele interioare ale doi foarte tineri informatori, vizualul oferă imagini utopice ale adolescenţilor fericiţi ai epocii de aur. Faptul că vocile nu sunt asociate în mod specific cu o persoană face ca cei doi tineri să poată fi oricare dintre miile de chipuri inocente de pe ecran, ceea ce reuşeşte, într-un mod subversiv şi visceral, să reactualizeze paranoia generalizată a perioadei." (A. Pintilie)


"Avându-l ca protagonist pe versatilul Denis Lavant (actorul-fetiş al lui Leos Carax), VIA, semnat de artista vizuală Leonore Mercier, este, în aceeaşi măsură, o mostră fermecătoare de meta-cinema şi o călătorie fascinantă spre autocunoaştere. Lavant joacă rolul unui actor care, în timpul turnării unui film, interpretează succesiv mai multe personaje. Ceea ce nu ştie încă şi descoperă treptat este că filmul continuă, în culori, în viaţa sa privată, care se dovedeşte a fi la fel de ficţională. VIA reflectează atât asupra cinema-ului ca formă de comunicare artistică, cât şi asupra dezbaterii filosofice despre destin vs. liber arbitru. Iluzia cinematică este constant destrămată de înseşi elementele de limbaj filmic, care invadează viaţa protagonistului - marginile cadrului se apropie de el până aproape îl strivesc, literele din subtitluri capătă o viaţă proprie, incidentele narative îi transformă viaţa într-un haos, începe să audă voci care îi dublează conversaţiile în limbi străine. Toate aceste simptome stranii îl fac să-şi înţeleagă curând statutul de prizonier într-o realitate dictată de un scenariu." (A. Pintilie)

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, Jameson, JTI, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Unifrance, Institutul Francez, Forumul Cultural Austriac, ALLTUR, Institutul Polonez, Kraftmark.

Parteneri media: Radio Guerrilla, Cinemarx, Filmreporter, Cinefan, HBO, B 24FUN, B365, Liternet, Artactmagazine, Metropotam.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, ifestival.ro.

Bucharest International Experimental Film Festival 2012
Website / Facebook



 Toate articolele despre Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2012


0 comentarii

Spacer Spacer