noiembrie 2012
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2012
După ce au cucerit publicul Festivalurilor de la Berlin şi Rotterdam, câteva dintre cele mai interesante "lecţii de cinema" în materie de scurtmetraj ale anului vin în premieră în România, în Competiţia Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti 2012, parte a demersului BIEFF de a conecta publicul românesc la cele mai originale tendinţe ale cinema-ului contemporan.

Câştigător al Premiului DAAD în competiţia de scurtmetraj Berlinale 2012 şi premiat la numeroase alte festivaluri precum Sarajevo, Melbourne, Hotdocs etc, The Man That Got Away este un musical-documentar cu un impresionant succes de public ce spune povestea reală a vieţii unui dansator de pe Broadway (unchiul regizorului) în şase cântece originale. Pe cât de surprinzător, pe atât de savuros, "un film excentric, cu o coloană sonoră excepţională şi coregrafii fabuloase, ce creează un portret plin de umor şi profund emoţionant", cum il descrie Juriul Berlinalei. Un adevărat "feel-good movie"!
 
 
Prezentat în premieră la Berlinale 2012, una dintre cele mai inedite experienţe cinematice din Competiţia BIEFF, Impossible Exchange "se adresează direct spectatorului, pe care-l implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor de lux, nişte turişti francezi negociază cu comercianţii libanezi de pe mal. Momentul e dilatat prin slow-motion şi prin inserturi de text ce materializează un dialog imaginar între cele două părţi implicate, imaginea reală dobândind astfel o interesantă dimensiune metaforică: nu mai e vorba doar de un schimb de marfă contra bani, ci de un schimb de locuri şi statut în lume între localnic şi turist. Însă schimbul e imposibil, decalajul dintre lumile de care aparţin cei doi fiind imens." (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)
 
 
Şi în acest an, BIEFF continuă excelenta colaborare începută în 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducând din nou la Bucureşti câteva titluri de excepţie din selecţia oficială Rotterdam, dintre care amintim:
 
O nouă incursiune în universul suprarealist al artistului vizual de origine română MIHAI GRECU - autor al ineditelor Coagulate şi Centipede Sun (BIEFF 2010) - Glucose, combinând animaţia 3D şi filmarea propriu-zisă, reinventează spaţiul nostru domestic, schimbându-ne percepţia asupra lui. Într-o interpretare plină de umor şi anxietate a ideii fizicii cuantice că putem exista simultan în două locuri, lucrurile familiare suferă stranii distorsiuni fizice şi legile naturale nu mai sunt respectate. Filmul creează astfel asocieri surprinzătoare între micro şi macro univers, urmărind cu fascinaţie cum fiecare pahar de apă devine un ocean cu peşti, fiecare gălbenuş de ou freamătă în ceea ce par a fi explozii solare, pereţii devin peisaje antarctice, în vreme ce peştii traversează sticla devenită permeabilă a acvariului, plutind în aer la fel de firesc ca şi în apă. O experienţă puternic senzorială, Glucose devine un inteligent comentariu despre universul în care trăim.
 
 
Tot de la Rotterdam, explorând aceeaşi problematică a relativităţii percepţiei,  interesanţii artişti vizuali italieni Flatform vin la BIEFF cu două experimente fascinante. 57.600 Seconds of Invisible Night and Light şi A Place to Come sunt două ingenioase colaje de iluzii optice, care ne destabilizează certitudinile, demonstrând că ceea ce luăm drept realitate ar putea fi doar o iluzie.
 
"În 57.600 Seconds..., într-un singur cadru-secvenţă, aparatul de filmat surprinde câţiva oameni care pregătesc o filmare în exterior. Aceştia se mişcă absenţi, complet absorbiţi de propriile gânduri şi acţiuni, fără să observe că în jurul lor încep să se intâmple fenomene stranii: la fiecare câteva zeci de secunde ziua se preface în noapte şi invers, în vreme ce un demiurg nevăzut pare să manipuleze aleatoriu vitezele de deplasare ale oamenilor. O experienţă fascinantă şi neliniştitoare, care ne aminteşte că, absorbiţi în preocupările noastre limitate uităm de lucrurile importante şi că viaţa trece în mare viteză pe lânga noi.
 
Amintind de Blowup al lui Antonioni, A Place to Come e un eseu filosofic ce pune în valoare puterea magică a aparatului de filmat de a transcende realitatea şi a oferi, astfel, perspective surprinzatoare asupra lumii. Demonstrând printr-un raţionament sofist că ceea ce vedem pe ecran nu există, filmul ne pune percepţia la încercare, atât vis-à-vis de cinema cât şi de viaţă, făcându-ne să ne chestionam propria existenţă în lume." (Andreea Mihalcea, BIEFF)
 
 
O fantezie tropicală cu skinheads de stânga şi fluturi exotici, The Meaning of Style a sedus multe festivaluri de film precum Rotterdam, Sarajevo, Telluride sau Bello Horizonte. Un studiu liric al subculturii skinheads din Malaezia, foarte asemănătoare celei din suburbiile britanice ale anilor '70, această instalaţie video este o reflecţie acidă şi în acelaşi timp extrem de seducătoare asupra relaţiei dintre Est si Vest, dintre istoria coloniala britanică şi cultura populară din sud-estul Asiei, reuşind cu subtilitate să dezbată problematici complexe precum construirea identităţii prin imitaţie şi felul în care colonialismul continuă să existe sub forma influenţei mass media şi a culturii occidentale.
 
De la Rotterdam vine şi Shelter, un tulburător eseu despre dragoste şi solitudine într-un singur cadru-secvenţă, ce pare că urmăreşte un moment din viaţa unui cuplu: o fată şi un băiat, sprijinindu-se unul pe celălalt, obosiţi, pe ultimele scaune ale unui autobuz gol. Treptat însă, natura relaţiei dintre ei devine din ce în ce mai ambiguă - imbrăţişările tot mai pasionale ale băiatului par, în mod straniu, să o lase total indiferentă pe fată. În ciuda apropierii fizice, cei doi par dureros de singuri. Se creează astfel un suspans cu totul neobişnuit, ce intrigă tot mai mult, până când, în final, filmul trece aproape imperceptibil graniţa dintre real şi fantastic, pătrunzând într-o dimensiune paralelă, spirituală. Ceea ce părea iniţial o scenă obişnuită devine o puternică experienţă emoţionala şi, în acelaşi timp, o contemplare a fragilităţii vieţii şi a forţei sentimentelor.
 
 
Şi anul acesta, Competiţia Internaţională BIEFF se anunţă foarte strânsă, cu un program plin de bijuterii cinematografice de neratat. Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie, la Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecţiile şi evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.
 
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Institutul Polonez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today Advertising, Cărtureşti, ALLTUR, Kraftmark.

PARTENERI MEDIA: TVR,  Radio Guerrilla, Digi TV, Adevărul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365,  Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Revista de povestiri, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro, TOTB.ro.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus