noiembrie 2012
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2012
BIEFF continuă demersul iniţiat în ediţiile anterioare, de a promova cinema-ul experimental şi arta vizuală românească, prin prezentarea celor mai recente experimente româneşti atât publicului autohton cât şi unor profesionişti de top ai industriei cinematografice internaţionale. În plus, BIEFF facilitează întâlnirea directă între artiştii români şi acesti profesionişti, invitaţi la Bucureşti atât ca membri ai Juriul Competiţiei Internaţionale BIEFF 2012 cât şi în calitate de reprezentanţi ai programelor speciale BIEFF:
 
Christophe Leparc, Managing Director al Quinzaine des Réalisateurs, secţiune paralelă a Festivalului de Film de la Cannes.
Jonathan Pouthier, responsabil de programele de cinema ale Muzeului Naţional de Artă Modernă Centre Pompidou din Paris.
François Bonenfant, Head of Studies în cadrul Le Fresnoy - Studio National Des Arts Contemporaines.
Anna Abrahams, Project Leader Programming în cadrul Eye Film Institute Netherlands.
Brigitta Burger Utzer, director al SixPackFilm, cel mai important distribuitor de cinema de avangardă şi artă vizuală din Austria.

BIEFF este primul eveniment din România care promovează zona de graniţă dintre cinema şi artele vizuale, oferind vizibilitate unor artişti vizuali proeminenţi, ale căror lucrări sunt  prezentate cu precădere în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema. "O facem din convingerea că această zonă de graniţă e un teritoriu extrem de fertil din punct de vedere creativ, din care au provenit de-a lungul anilor voci artistice unice precum Peter Greenaway, David Lynch, Derek Jarman, Andy Warhol, Stan Brakhage şi alţii", declară Adina Pintilie, curatorul BIEFF.
 
BIEFF prezintă, în premieră internaţională, ultima lucrare a artistului vizual Călin Dan, Still Life, 20th C. Un nume consacrat în arta contemporană, Călin Dan a participat la expoziţii şi festivaluri de film de prestigiu precum Bienalele de la Veneţia, Manifesta, Festivalurile de la Rotterdam sau Oberhausen. La graniţa dintre ficţiune şi documentar, Still Life, 20th C. se bazează pe surse autobiografice, spunând povestea bunicii autorului: amintirile acestei femei închise fără proces, pe motive politice, în 1948, de către regimul comunist din România se intersectează cu cele ale artistului. Aparent o descriere a felului în care viaţa de zi cu zi obişnuia să se desfăşoare în comunism, filmul face referire la multiple straturi ale istoriei secolului al XX-lea, cu încărcătura sa de confuzie ideologică, vinovăţie, opresiune şi memorie alterată de traumă.

Prezentat la Bienala de la Veneţia, la Centre Pompidou şi Haus der Kultur der Welt, RITE OF SPRING al artiştilor vizuali Mona Vătămanu şi Florin Tudor explorează în mod poetic problematica schimbării, pornind de la simplul gest al unor copii de a aprinde focuri ce ard puful plopilor. "Un ritual anual practicat de copii, outsideri ai unui sistem de gesturi automate repetate zilnic de cei care trăiesc în această lume, o metaforă a scânteii care declanşează revolta împotriva ordinii actuale, ducând astfel la schimbare. Aceste mici focuri (...) ar putea fi focurile din suburbiriile franceze din ultimii ani, veşnicii evacuaţi şi repatriaţi rromi, protestele anti-război de pe tot globul împotriva conflictelor armate din Irak şi Afganistan sau chiar revoltele celor care speră la o lume egală în Africa de Nord sau Orientul Mijlociu", spun autorii.
 
BIEFF prezintă de asemenea câteva interesante experimente cinematografice, care testează cu curaj zone cu totul diferite de cele explorate de obicei în cinema-ul românesc.
 
 
Un mix postmodern de dans contemporan şi cinema, Collective Identity, semnat de coregrafa Sandra Mavhima şi directorul de imagine Radu Aldea, e o propunere deosebit de originală în peisajul cinematografic românesc. Într-un spatiu post-industrial, într-o lume pe cale de dezintegrare, un grup de dansatori luptă pentru a-şi redobândi unicitatea. Un profesor de balet clasic, întruchipând o eră apusă a armoniei, cere rigoare şi perfecţiune studenţilor săi, care însă refuză să se încadreze în tipare, apărând ca fiinţe complexe într-o perpetuă transformare. Cu un sound design visceral în care armoniile clasice sunt permanent destabilizate de dizarmonii electro-industriale, cu o scenografie, o imagine şi o expresivitate corporală impresionante, Collective Identity e un seducator eseu senzorial despre libertatea interioară.
 
Desemnat Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Dublin,Donna Must Die, de Dragoş Dulea şi Ismail Jamaludin, este "o pastişă de film noir şi, totodată, un omagiu adus pastişorului par excellence, The Mighty Tarantino". (Lavinia Cioacă, FILM MENU). Fred, un soţ pasiv-agresiv se confruntă cu o puternică dorinţă de a-şi anihila nevasta ultra-plictisitoare, după ce aceasta îi distruge din greşeală piticul de grădină, lucrul la care ţine cel mai mult. Făcând aluzie la filme postmoderniste precum Pulp Fiction, Sin City-ul lui Rodriguez sau The Man Who Wasn't There al fraţilor Coen, filmul este o joacă delectabilă pe marginea stereotipului de criminal cu inserţii stilistice de graphic novel.
 
 
Câştigător al Premiului Canal+ la Festivalul de la Montpellier, Vaca finlandeză, de Gheorghe Preda, deşi clasic ca naraţiune şi mizanscenă, este binevenit în programul BIEFF printr-o problematică extrem de actuală şi controversată, pe care o dezbate cu un umor absurd de foarte bună calitate: excentricitatea şi gratuitatea artei contemporane. Inspirat de Guillermo Vargas, un artist care a expus în 2008 la Bienala Centroamericană o lucrare foarte originală (un câine care a fost lăsat să moară de foame), filmul urmăreşte povestea unui fermier care vinde o vacă unui muzeu de artă contemporană, neştiind că expunerea acestui animal într-un muzeu va cauza schimbări radicale în viaţa lui. Pornind de la întrebarea: este normal ca un artist să lase un animal să moară de dragul artei?, Vaca finlandeză va naşte cu siguranţă dezbateri pasionate.
 
Seria experimentelor cinematografice e completată de câteva interesante scurtmetraje de debut semnate de tinere autoare, prezentate în premieră internaţională la BIEFF. În zona esteticii experimentale "clasice", a avangardei americane a anilor 60', Absorbed, semnat de artista vizuală Irina Stănciulescu (Color Nurse), este un poem vizual captivant filmat pe iPhone. Într-o atmosferă hipnotică, creată atât de oniricul imaginilor, cât şi de vibrantul soundtrack electronic semnat de Tanz Ohne Musik (Dan Şerbănescu), urmărim o călătorie fascinantă în subconştientul uman.

 
De la Cluj vin: Confessions, al Ligiei Smarandache - un elegant mix de animaţie şi filmare propriu-zisă, într-un eseu vizual despre efemeritatea vieţii şi sensul trecerii noastre prin ea - şi Connection Lost, realizat de Paula Oneţ şi Manuela Borza, ce înregistrează conversaţiile de pe Skype dintre cele două autoare aflate la studii în străinătate şi rudele rămase acasă, realizând astfel un interesant studiu despre legăturile de familie, despre (non)comunicare şi prejudecăţi.
 
De asemenea BIEFF prezintă două scurtmetraje semnate de doi tineri şi promiţători regizori români, absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, Orizont de Paul Negoescu şi Timi, de Cristi Iftime, filme deosebit de apreciate în circuitul festivalier internaţional.
 
Prezentat în premieră la Cannes în cadrul Semaine de la Critique 2012, şi proiectat la Sarajevo, Namur, Milano etc., Orizont urmăreşte viaţa unui pescar singuratic, a cărui rutină zilnică pare să fie de netulburat, până când cineva (sau ceva) întrerupe ritmul lent şi repetitiv al existenţei sale. Amintind de Bătrânul şi marea al lui Hemingway, filmul capătă o dimensiune contemplativă, vorbind de amestecul de fascinaţie şi spaimă pe care îl resimţim în faţa misterelor universului.
 
 
Într-un singur cadru secvenţă de 10 minute, Timi, selectat la Festivalurile de la Tampere, Tel Aviv şi Sao Paulo, este un studiu incisiv al naturii umane. Olga şi Nicu sunt la mare într-un sejur plătit de stat pentru Timi, un băiat de zece ani cu tulburări comportamentale, pe care îl au în asistenţă maternală. Cei doi fac planuri de vacanţă, fără a-l include şi pe Timi, care încearcă în acest timp să doarmă, uneori aproape nedistingându-se printre bagajele din pat. Curajoasa opţiune regizorală de a "nu interveni", aparenta "distanţă" a stilului observaţional creată de lipsa tăieturilor de montaj şi camera fixă fac impactul emoţional al filmului cu atât mai puternic, ridicând întrebarea: cine suferă, de fapt, aici, de "tulburări comportamentale"?
 
Alături de proiecţiile propriu-zise, BIEFF organizează seminarul intitulat:  Secretele producţiei şi distribuţiei de film experimental şi artă vizuală în Europa , platformă de întâlnire între profesioniştii străini invitaţi, principalele structuri educaţionale româneşti din domeniu - Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti şi Universitatea Naţională de Arte - şi studenţii şi profesioniştii români din film şi arta vizuală. Seminarul reprezintă o ocazie de neratat pentru cineaştii din România de a intra în contact cu piaţa internaţională de film experimental şi artă vizuală. Seminarul este deschis tuturor regizorilor şi artiştilor vizuali români, indiferent de genul în care creează şi de experienţă. În acelaşi timp, departamentele de film şi artă vizuală ale Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti şi Universităţii Naţionale de Arte le vor prezenta distinşilor invitaţi cele mai recente producţii studenţeşti, stabilindu-se astfel o platformă esenţială de colaborare între principalele instituţii de artă vizuală şi film din România şi aceste prestigioase festivaluri, instituţii şi distribuitori străini.

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie 2012, la Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecţiile şi evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Kodak, Noumax, Abis, Dacia, Cărtureşti, ALLTUR, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.

PARTENERI MEDIA: TVR, Radio Guerrilla, Digi TV, Adevărul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365,  Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Revista de povestiri, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro, TOTB.ro.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus