februarie 2013
Retrospectiva scurtmetrajelor austriece - scurt filmAT, 2013
Forumul Cultural Austriac, în parteneriat cu Arhiva Naţională de Filme - Cinemateca Română, organizează, în perioada 20 - 22 februarie 2013, scurt filmAT.
 
Evenimentul, găzduit de Cinemateca Eforie (Str. Eforie nr. 2, Bucureşti), include 15 scurtmetraje austriece, reprezentând cele mai de succes filme scurte din 2012. Toate producţiile au fost nominalizate la premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj, oferit anual de Academia Filmului Austriac. Marea majoritate a filmelor sunt prezentate în premieră în România. Filmele vor rula zilnic, începând cu orele 19:00. Pentru a facilita accesul publicului la selecţia de scurtmetraje importante ale cinematografiei austriece, intrarea la proiecţii este liberă, în limita locurilor disponibile. Toate filmele sunt subtitrate îin limba engleză.
 
În seara de deschidere a evenimentului va fi prezent şi monteurul filmului Unser Lied, distins luna trecută cu premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj al Academiei Filmului Austriac.
 
În ultima seară a evenimentului, începând cu orele 21:00, Forumul Cultural Austriac invită publicul să se desfete şi muzical, în Control Club, la un concert susţinut de trupa austriacă Ginga. Despre nici o altă trupă pop austriacă nu s-au scris atât de multe în ultimii ani ca despre Ginga. Relansarea în 2010 a albumului lor de debut, They Should Have Told Us, a fost unul dintre cele mai mari succese înregistrate recent de un album indie în Austria. La mijlocul lui 2012, a urmat The Night, album care a făcut ca un post de radio pentru tineret să îi numească "cvasi cea mai bună formaţie din ţară".

Program 1 - miercuri, 20 februarie 2013, ora 19:00
 
 Conference (Notes on Film 05)
Austria, 2011, 8 min. - R: Norbert Pfaffenbichler
Adolf Hitler: cel mai des portretizată personalitate a secolului al XX-lea, în film şi la televiziune. 65 de actori care îl joacă pe Hitler apar în Conference (Notes on Film 05), dar modelul nu este văzut niciodată. Cu toate acestea, ai impresia că o bucată din el există în fiecare. Toţi Hitlerii sunt din perioada de după anii 1940, iar Norbert Pfaffenbichler i-a filmat pe toţi pe Super 8, în alb-negru, supraveghind pe monitor potrivirea lor. De 65 de ori Hitler. El apare parcă din hăurile spaţiului, din întuneric, apoi din Erewhon al lui Samuel Butler, de dincolo de cadru. Ca şi cum prin anumite gesturi, rutine şi repetiţii ale acestora, variante şi variaţiuni, se naşte o naraţiune, un eseu, un studiu despre ceea ce îi este caracteristic lui Hitler, un studiu ce cuprinde decenii.
 
 Unser Lied
Austria, 2012, 30 min. - R: Catalina Molina
Distins, în ianuarie 2013, cu Premiul Filmului Austriac la categoria "Cel mai bun scurtmetraj".
Coni (Conrado Molina) nu doarme aproape deloc. Împinge cărucioare la o firmă de curierat în timpul zilei, cântă în timpul nopţii şi, între aceste activităţi, este tatăl singur şi iubitor al unei fetiţe de trei ani. La concertele sale de reggae, prost plătite, de prin mici cluburi, el reuşeşte să fie prezent, dar în restul vieţii sale rămâne destul de absent. Viaţa lui e un talmeş-balmeş şi a ajuns să se obişnuiască cu asta. Totuşi, lucrurile merg destul de bine până când mama copilului (Emily Cox) apare din senin, după jumătate de an, şi îşi reia locul în triunghiul familial, făcându-l pe Coni (care e deja aproape prins într-o altă relaţie) să se trezească într-o serie de situaţii în care nu se poate oferi decât pe jumătate.
 
 Zounk!
Austria, 2012, 6 min. - R: Billy Roisz
În acest video, Billy Roisz descompune cântecul Eisenwalzer, al formaţiei austro-slovene BROKEN.HEART.COLLECTOR, în componentele sale muzicale de bază, pe care apoi le foloseşte pentru a ţese o textură audio-vizuală viu colorată, cu ochiuri strânse, care vibrează între cadre alb-negru, făcând astfel imaginea de pe ecran să danseze.
 
 366 Tage
Austria, 2011, 12 min. - R: Johannes Schiehsl
În primul său an de asistent social, ca paramedic, tânărul Patrick intră în contact cu pacienţi care suferă toţi de aceeaşi boală: singurătatea. Încercând să-i ajute, el intră în relaţii care îl solicită mult mai mult decât s-ar fi aşteptat.
 
Program 2 - joi, 21 februarie 2013, ora 19:00
 
 Schneiderei
Austria, 2011, 5 min. - R: Kurdwin Ayub
Filmul reprezintă a şasea parte dintr-o serie de scurtmetraje ale lui Kurdwin Ayub, intitulată Vaginale. În Schneiderei, regizoarea revine la tema ei favorită: relaţiile dintre bărbaţi şi femei, dintre băieţi şi fete. Şi aici, ca şi în creaţiile ei precedente, ea pune accente deranjante în joaca cu clişeele legate de sexe şi, de asemenea, evadează cu forţe noi din decorurile sale aparent naive şi numeroasele roluri feminine atribuite ale acestor medii.
 
 Hypercrisis
Austria, 2011, 17 min. - R: Josef Dabernig
Vechea casă de agrement a operatorilor sovietici din sudul Caucazului a fost transformată într-o casă a scriitorilor. Dar lucrurile par să nu meargă bine nici aşa. În prezent, doar Boris Martow din Moscova, un talent din vremurile pline de promisiuni ale Perestroikăi, se află pe lista invitaţilor. Pe lângă gloria trecută a acestei instituţii destinată artiştilor privilegiaţi, poetul încearcă să depăşească şi permanenta sa criză de inspiraţie. Nu prea este ajutat nici de angajaţii casei, care - în special cei cu grade mai mari - trăiesc în belşug şi par mai interesaţi să-şi satisfacă dorinţele proprii decât să se îngrijească de nevoile altora.

 The Way to M
Austria, 2011, 7 min. - R: Zsuzsanna Werner
Un road movie postmodernist. Un angajat îşi realizează activităţile digitale într-un zgârie-nori postmodern. Un incident cotidian cu şeful său declanşează în el o călătorie spirituală. În viziunile lui o întâlneşte pe M. M, muza universală.
 
 Flaschenpost
Austria, 2012, 30 min. - R: Gabriele Mathes
De la bun început, filmul lui Gabriele Mathes îşi revelează intenţia de a explora viabilitatea conceptului care împrumută titlul filmului. Pentru a spune povestea de astăzi, relatarea fidelă a naratorului asupra trecutului recent se referă la un eveniment petrecut în urmă cu 25 de ani: sfârşitul violent, distructiv al unei relaţii şi noul început care i-a urmat. Unele fragmente ale evenimentului din perioada respectivă au fost filmate chiar atunci, în toamna lui 1987, alături de alte materiale, cum ar fi raportul Comitetului Internaţional al Istoricilor în legătură cu posibilele crime de război ale preşedintelui austriac Kurt Waldheim şi demonstraţii studenţeşti împotriva reducerilor ajutoarelor sociale. În Flaschenpost, Gabriele Mathes urmăreşte să decodeze tocmai mesajele pe care le conţin aceste înregistrări.
 
 Endeavour
Austria, 2010, 16 min. - R: Johann Lurf
Endeavour glisează între documentar, film de avangardă şi science-fiction. Această combinaţie unică de materiale şi tehnici dă spectatorului senzaţia de zbor, în timp ce filmul reuşeşte mereu să scape de gravitatea încadrării într-un gen sau a unei etichetări definitive. Lurf foloseşte două înregistrări NASA din ziua lansării unei navete spaţiale, una de zi şi alta de noapte, şi urmăreşte propulsoarele rachetei începând cu momentul lansării şi până la aterizare. Fiecare lansare este filmată cu şase camere, câte una la capete şi alta în mijlocului celor două propulsoare. Lurf ia aceste materiale filmate simultan şi le montează succesiv, trecând de la o cameră la alta la fiecare nouă fotograme. Rezultatul este un material cu aproximativ trei tăieturi pe secundă.
 
 Sommerurlaub
Austria, 2011, 4 min. - R: Kurdwin Ayub
"Stay with me baby, please, stay with me baby, oh, stay with me baby, I can't go on" - versuri sfâşietoare ale legendei soul americane Lorraine Ellison, în playback, cântate de către Kurdwin Ayub. Fiind prizonieră într-o lume care i se potriveşte la fel de puţin ca rochia de mireasă sau cu rolul de victimă feminină, interpretarea ironic-pasională a cântecului este ca o eliberare de rolurile tradiţionale de femeie, care nu sunt defel favorabile interpretei. Sommerurlaub este partea a şaptea dintr-o serie de scurtmetraje pe care tânăra artistă-performer le-a intitulat Vaginale.
 
Program 3 - vineri, 22 februarie 2013, ora 19:00
 
 Kreis Wr. Neustadt
Austria, 2011, 5 min. - R: Johann Lurf
Filmând de pe scuterul lui Vespa, Johann Lurf documentează în jur de 100 de ronduri giratorii din sudul Austriei. Acestea se succed în cadre de doar câteva secunde, prezentate din ce în ce mai grotesc, creând astfel un fel de catalog local al structurilor defecte. Rondurile alese sunt decorate cu pietriş, tufişuri ornamentale sau sculpturi de piatră cu iederă pe ele, fântâni sau straturi de flori ornamentale, toate finalizate cu semne de circulaţie, panouri informative sau obiecte publicitare. Se poate spune că filmul nu este doar un studiu asupra rondurilor giratorii, ci, mai degrabă, asupra terorii mundane, a ororilor arhitecturale de zi cu zi, care pot fi văzute în aceste insuliţe din trafic.
 
 Hatch
Austria, 2012, 19 min. - R: Christoph Kuschnig
Hatch este un scurtmetraj regizat de Christoph Kuschnig după un scenariu de Karl Goldblat şi Christoph Kuschnig, cu Max Mayer, Andreas Patton, Vedran Kos şi Tina Keserovic. Filmul urmăreşte două cupluri şi deciziile dureroase pe care acestea trebuie să le ia într-o noapte de iarnă în Viena. Milo şi Biljana, imigranţi ilegali în căutarea unor oportunităţi, sunt nevoiţi să recunoască faptul că nu-şi pot creşte copilul nou-născut şi să alerge, în acelaşi timp, după alte idealuri ale tinereţii. Într-o altă parte a oraşului, Thomas şi Andreas (un cuplu gay mai vechi şi mai stabil) îşi doresc cu disperare să facă loc unui copil în viaţa lor. Deciziile luate din disperare de ambele cupluri fac ca vieţile lor să se intersecteze fugar şi le produc sentimente similare de furie şi frustrare. Fiecare din ei trebuie să accepte dura realitate: unele lucruri sunt, pur şi simplu, imposibile.
 
 Heldenkanzler
Austria, 2011, 13 min. - R: Benjamin Swiczinsky
Heldenkanzler este bazat pe povestea adevărată a lui Engelbert Dolfuss, care a încercat să-şi impună dictatura fascistă în Austria anilor 1930. Filmul foloseşte vocea celebrului actor Austriac Erwin Leder (Das Boot, Underworld, Angst etc.), a lui Philipp Hochhauser şi a lui Benjamin Swiczinsky însuşi.
 
 Arcana
Austria-SUA, 2011, 30 min. - R: Henry Hills
Filmul are la bază o partitură compusă în anii '80 de către John Zorn, Treatment for a Film in Fifteen Scenes, şi este ilustrat muzical chiar cu muzica lui Zorn. Arcana începe în stilul unui film noir. Treptat (când textul evoluează într-o structură muzicală complexă, tipică pentru lucrările lui Zorn), filmul se transformă într-o căutare alchimică, utilizând simboluri precum catastrofa de la Hindenburg, un poet-filosof slovac, un pinguin hiperactiv, coborârea în lumea de dincolo, momente de dragoste şi ură, floarea albastră, înotul îndelungat şi un show de gătit.
 
 Abgestempelt
Austria, 2012, 11 min. - R: Michael Rittmannsberger
Într-un autobuz de noapte, linia fină dintre bine şi rău devine fatal de difuză. Un tată tânăr, de origine arabă, devine ţinta unor poliţişti şi nu reuşeşte să-i explice situaţia fiului său. Dar nici el nu ştie că cele mai inexplicabile lucruri abia urmează să se întâmple...

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus