august 2013
Haute Cuisine
Sala Mare a Casei cu Arcade din Sfîntu Gheorghe. Un spaţiu gol, care este traversat de trei oameni, în timp ce alţi 50-60 îi privesc, şi asta-i tot ce trebuie ca să înceapă un performance de teatru-mişcare ce pune la încercare rezistenţa unui cuplu. Şi rezistenţa la o formă de comunicare cu trei performeri - Veres Nagy Attila, Fatma Mohamed şi Elena Popa - care (pre)gătesc, sub ochii spectatorilor, spaţiul de joc / meniul vizual şi sonor al serii: întind fire / cabluri, fac conexiuni între obiecte şi le caută sensul, instalează reflectoare, trupurile lor se strecoară printre spectatori, se produc imprevizibile atingeri şi reacţii şi se şterg graniţele dintre partea vizibilă şi cea invizibilă a actului performativ. O meticuloasă pregătire ce-şi dezvăluie dublul sens la prima ciocnire dintre trupuri: de multe fire şi conexiuni depinde nu doar reuşita comunicativă a actului performativ, de multe fire şi conexiuni depind mai ales facerea şi coacerea unui cuplu.

Primii care s-au jucat cu timpul de coacere a unui cuplu au fost Alexandra Felseghi şi Mircea Laslo, autorii textului Haute Cuisine, un produs al celui mai complex proiect teatral dedicat tinerilor artişti, Dramaturgia cotidianului, coordonat de cel mai viu, plin de idei şi generos om de teatru al momentului - scriitorul, profesorul şi criticul de teatru Miruna Runcan. Dacă textul celor doi dramaturgi ai cotidianului s-a finalizat într-un performance de teatru-mişcare, la metamorfoză a contribuit literalmente îmbătătoarea muzică a lui Codin Orăşeanu, pe care spectatorii din Haute Cuisine o savurează ca pe un vin bun.

Haute Cuisine s-a născut în Sala Mare a Casei cu Arcade, o clădire-monument istoric, trecută prin multe experienţe dramatice, inclusiv tentative de demolare. Construită în anii 1820-1821, clădirea a funcţionat iniţial drept sediu pentru Comandamentul Secuiesc al Regimentului de Husari. Cel mai dramatic moment din spaţiul acestui imobil s-a petrecut în aprilie 1854, în camera de sud-est, unde au fost închişi, în noaptea dinaintea execuţiei lor, Váradi József şi Bartalis Ferenc, cei doi organizatori ai revoltei antihabsburgice din Trei Scaune (azi, judeţul Covasna). Lăsată multe decenii în paragină, Casa cu Arcade a fost reabilitată după anii 2000, iar astăzi spaţiile ei sunt puse la dispoziţia unor diverse ONG-uri care activează în Sfîntu Gheorghe.

Dar Haute Cuisine poate ieşi din Casa cu Arcade din Sf. Gheorghe. Veres Nagy Attila, Fatma Mohamed şi Elena Popa pot reface performance-ul lor de teatru-mişcare în orice edificiu, unde există un spaţiu gol care tînjeşte a fi umplut cu artă vie.






Haute Cuisine este un performance de teatru-mişcare, conceput şi interpretat de Veres Nagy Attila, Fatma Mohamed şi Elena Popa, după un text de Alexandra Felseghi şi Mircea Laslo.
Scenografia: Cristina Milea / Muzica: Codin Orăşeanu
Video: Dream of Birth, Creation of life; Credit: Shiwei Barbier
Sunet video: Dragoş Mărgineanu / Producător: Asociaţia Şpraiţ
Premiera: 20 august 2013
Proiectul este realizat în cadrul Programului "Sfîntu Gheorghe - Capitala Culturală a Ţinutului Secuiesc".
De: Alexandra Felseghi, Mircea Laslo Regia: Veres Nagy Attila, Fatma Mohamed, Elena Popa Cu: Veres Nagy Attila, Fatma Mohamed, Elena Popa

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus