România Liberă / martie 2003
O vară de neuitat
O vară de neuitat, ca şi alte pelicule ale lui Lucian Pintilie, şi aceasta este o ecranizare a unui scriitor român, de data aceasta a secţiunii Salata din romanul Cronică de familie de Petru Dumitru, una dintre cele mai rezistente porţiuni ale acestei fresce realiste considerată de unii destul de indigestă.

În filmografia marelui regizor, filmul se situează între uriaşul succes cu Balanţa şi cel, mai moderat, de fapt un insucces ţinînd cont de miză, cu Prea tîrziu, pe textul scenaristului de serviciu Răsvan Popescu. De la o privire se observă că această peliculă face figură aparte faţă de dezlănţuirile demenţiale din De ce trag clopotele, Mitică? şi Balanţa, tonul povestirii fiind destul de sobru şi structura narativă mai degrabă una clasică.

Este o operă cinematografică tratată suficient de detaşat, a unui mare regizor ajuns la maturitate, ca şi la serenitatea şi înţelepciunea presupuse de aceasta. Din păcate, regizorul nu a continuat, cu Prea tîrziu şi Terminus Paradis, în acest stil, de-abia După-amiaza unui torţionar fiind o operă suficient de echilibrată şi de rotundă, de o rigoare, cum spuneam, clasică.

Totuşi, în O vară de neuitat!, Pintilie nu se îndepărtează deloc de temele sale specifice, prin care s-a impus drept unul dintre cei mai mari biciuitori ai cauzelor înapoierii din acest colţ de lume. Instituţiile româneşti (armata în speţă, dar nu numai) sunt de o stupiditate crîncenă, ne spune regizorul, şi aceasta nu de azi, de ieri. Acţiunea este plasată în Cadrilaterul anilor \'20, administrat de statul român; filmul este făcut în timpul sîngerosului conflict iugoslav, dar Pintilie vrea să ne spună să nu ne culcăm pe roze că noi suntem mai breji, la nevoie am putea fi la fel de sîngeroşi ca repudiaţii noştri vecini.

Ravagiile naţionalismului sunt aceleaşi indiferent de comunităţile implicate, acest flagel nu are particularităţi locale. Bineînţeles că incomodul mesaj al lui Pintilie nu a fost acceptat în esenţa lui, filmul avînd în România doar un trecător succes de stimă.

Cîteva cuvinte despre remarcabilele creaţii actoriceşti. Deşi jucase doar în Luni de fiere, Pintilie are flerul s-o distribuie pe englezoaica Kristin Scott-Thomas înainte ca ea să devină o vedetă mondială cu megasuccesele Patru nunţi şi o înmormîntare şi Pacientul englez. Excepţional Claudiu Bleonţ într-un rol de mare dificultate (ce păcat că acest formidabil actor nu-şi mai poate regăsi superba formă de pînă acum cîţiva ani). Din păcate, ultimul rol al marelui actor George Constantin, la fel de neuitat ca întotdeauna.

Fişa tehnică :

Un été inoubliable, România-Franţa, 1996
Regia : Lucian Pintilie
Cu : Kristin Scott-Thomas, Claudiu Bleonţ, George Constantin
Regia: Lucian Pintilie Cu: Kristin Scott Thomas, Claudiu Bleonţ, Olga Tudorache, George Constantin, Răzvan Vasilescu, Marcel Iureş, Ioan Gyuri Pascu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus