iulie 2014
Festivalul Naţional de Teatru, 2014
Criticul Marina Constantinescu, directorul artistic al Festivalului Naţional de Teatru (FNT), anunţă selecţia oficială a spectacolelor ediţiei cu numărul 24.
 
Festivalul Naţional de Teatru este organizat de UNITER, Ministerul Culturii, Primăria municipiului Bucureşti şi ARCUB. Evenimentul va avea loc în perioada 24 octombrie - 2 noiembrie 2014, la Bucureşti.

"Dacă în mandatul trecut - anii 2005, 2006, 2007 - am construit o structură a Festivalului punînd în centru Regizorul, relaţiile acestuia cu propriul demers şi dialogul diferit cu trupe complet diferite din ţară, dacă am simţit nevoia să creez secţiuni şi module care să definească mai just fenomenul teatral, încercînd chiar clasificări şi ierarhii, de data aceasta am ales să ţin seama de dinamica reală şi de varietatea clară, decantată a mişcării teatrale.
 
Teatrul nu este într-un singur fel, expresivitatea lui naşte nuclee şi direcţii puternice, recognoscibile, care trebuie să fie puse în acelaşi plan.
 
De aceea, această imagine pe care o propun pentru stagiunea 2013-2014, obiectul analizei acestei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru doreşte să arate o plajă largă, vie, care există şi se manifestă, în acelaşi timp, într-o diversitate consistentă în mişcarea noastră teatrală.
 
De la spectacole de mare anvergură estetică şi tehnică, la spectacole de dimensiuni mici, care pun lupa pe tehnica actorului şi pe intimitatea spaţiului de joc, de la teatrul realist la teatru-dans, sau teatru coregrafic, sau la pantomimă, sau la teatru document, de la accentul pus tot mai mult pe texte puternice, provocatoare, din dramaturgia clasică sau contemporană, la tradiţia recuperată a teatrului idiş. Toate acestea sînt zonele de expresie care îi preocupă pe creatorii noştri.
 
Există în acest moment un număr mare de producţii, de toate felurile. Şi e foarte bine că este aşa. Dar asta nu înseamnă, neapărat, şi calitate. Din punctul meu de vedere, numărul spectacolelor remarcabile, din intervalul urmărit, este extrem de mic. Din multe spectacole se poate face unul singur, memorabil, luînd de undeva performanţa unor actori, din altă parte sclipirea unei idei regizorale sau a ideii de spaţiu pe care un scenograf o aduce pe scenă, marcînd tot ce se întîmplă în jur.
 
Un festival nu trebuie să cosmetizeze fenomenul teatral real şi concret. Nu trebuie, însă, să meargă doar pe ce este vîrf, elită, ca pentru o Gală Uniter. În acelaşi timp, nici să coboare spre forme diluate sau neîmplinite pentru regizorii importanţi. Din acest punct de vedere, am ales pentru fiecare regizor ceea ce consider că îl reprezintă complet şi complex, nu în general, ci în stagiunea despre care este vorba, 2013-2014.
 
Cred pînă la capăt în valoare şi în teatrul de valoare, în acele forme care provoacă spiritul şi împing lucrurile înainte. Am un respect enorm faţă de toţi artiştii care îşi fac profesiunea cu devotament, încredere şi nebunie, într-un timp în care cultura, arta, educaţia par să nu mai conteze. Nici măcar în plan secund.
 
Performanţele artiştilor trăiesc în fiecare reprezentaţie, în fiecare seară, dincolo de contextul unei selecţii pentru un festival sau pentru un premiu.
 
Îmi asum cu maximă responsabilitate structura Festivalului, programul estetic, programul financiar ce decurge implicit din structura pe care am gîndit-o, îmi asum orice critică constructivă, eficientă care să mă ajute în definirea unui Festival cu identitate, cu o imagine limpede, un Festival brand de ţară, care să nuanţeze dialogul, respectul reciproc, solidaritatea culturală şi intelectuală din spaţiul nostru spiritual.
 
Vreau să le mulţumesc celor doi directori de Festival care s-au succedat din 2008 încoace. Cristina Modreanu şi Alice Georgescu au luptat ca Festivalul să meargă mai departe, dincolo de obstacole de tot felul, ca motorul să nu se oprească, au luptat să descopere drumuri şi circuite noi.
 
Am suferit întotdeauna atunci cînd o schimbare politică a adus, ca de la sine, atitudinea de a şterge tot, de a anula absolut tot ce au făcut cei dinainte. Cred în continuitate, cred în depistarea lucrurilor solide, valabile, consistente, pe care trebuie să le preiau din ce a fost pînă acum şi să le duc mai departe.
 
Vreau să mulţumesc devotamentului fiecărui profesionist din echipele care au lucrat la realizarea Festivalului, dar şi echipelor tehnice care au ştiut să îşi pună în valoare profesionalismul". 
 
Acasă, în miezul verii de Tracy Letts, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" Iaşi
Amalia respiră adânc de Alina Nelega, regia şi scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Cabaret de Joe Masteroff - un spectacol de Răzvan Mazilu, Teatrul German de Stat Timişoara
Castingul dracului - un spectacol de Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania "Tompa Miklós"
Cinci ore cu Mario de Miguel Delibes, regia Mariana Cămărăşan, UNTEATRU Bucureşti
De vânzare / For Sale - un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti
Familia Tót de Örkeny István, regia Bocsárdi Laszló, Teatrul Naţional "Marin Sorescu" Craiova
Fă-mi loc! de Anthony Michineau, regia Radu Beligan, Godot-Cafe Teatru
Furtuna după William Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional Bucureşti
 În trafic - un spectacol de Alina Nelega, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania "Liviu Rebreanu"
Lecţia de violoncel de Mona Radu, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis Bucureşti
Mazl-Tov... And Justice For All! de Andrei Munteanu, regia Andrei Munteanu, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
 Mozart Steps - un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu
Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Mihaela Panainte, Teatrul Municipal Baia Mare
Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Nottara Bucureşti
Oidip - scenariu original şi regia de Silviu Purcărete, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu
 Parallel - un spectacol de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu, coproducţie GroundFloor Group şi ColectivA, Cluj
 Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule? de Cătălin Ştefănescu după romanul "Moromeţii" de Marin Preda, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti
Profu' de religie de Mihaela Michailov, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional "Marin Sorescu" Craiova
Revizorul de N.V. Gogol, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti
Rinocerii de Eugène Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Naţional "Marin Sorescu" Craiova
Sânziana şi Pepelea de Vasile Alecsandri, regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Suflet românesc - one man show, scenariul şi regia Dan Puric, Compania Passe-Partout Bucureşti
Tartuffe sau Impostorul de Molière, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti
 Tipografic majuscul - un spectacol de Gianina Cărbunariu, o coproducţie dramAcum şi Teatrul Odeon Bucureşti
Trilogia belgrădeană de Biljana Srbljanović, regia Cristi Juncu, Teatrul "Anton Pann" Râmnicu-Vâlcea
Szebb az élet halál után / Viaţa-i mai frumoasă după ce mori de Mihai Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul "Tomcsa Sándor" Odorheiu-Secuiesc
Victor sau copiii la putere de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
6 din 49 de György Spiró, regia Alexandru Maftei, Teatrul de Artă Bucureşti
In memoriam - Aureliu Manea: Spectacolul Trilogia Aureliu Manea (după texte de Aureliu Manea: Penelopa rămâne îngândurată, Repetiţia de teatru, Zâna de la răsărit) regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus