octombrie 2014
Jack et la mécanique du coeur
Poate dacă am avea cu toţii un ceas cu cuc în loc de inimă, totul ar fi mai simplu şi mai sincer. Poate am fi conştienţi, auzindu-ne ticăitul permanent, că nu timpul trece pe lângă noi, ci noi trecem pe lângă dorinţele noastre ca şi când am avea o eternitate la dispoziţie ca să le îndeplinim. Poate dacă ne-ar sări brusc, zgomotos, din piept un cuc de fiecare dată când simţim intens, am fi mai puţin singuri. Adevărul e că nu avem tot timpul din lume. Şi că suntem al naibii de fragili cu toţii. Nimic n-o să ne facă vreodată mai mult rău şi mai mult bine decât dragostea. În ziua cea mai friguroasă de pe pământ cine şi-ar dori orice altceva decât un sărut?
 
Jack et la mécanique du coeur / Jack şi mecanica inimii este filmul de animaţie care urmăreşte îndeaproape cartea lui Mathias Malzieu (unul dintre regizorii peliculei), Mecanica inimii, care a devenit rapid un succes internaţional. Valenţele artistice ale lui Malzieu se dovedesc combinaţia perfectă, întrucât el a compus şi coloana sonoră a filmului, împreună cu colegii săi, membrii trupei Dyonisos. Bugetul filmului e impresionant, grafica dovedeşte investiţia (scena caruselului morţii aproape că dă impresia de 3D), design-ul personajelor are ceva boem care creşte exponenţial empatia spectatorului, dar, într-un final, naraţiunea este cea care defineşte filmul.
 
Jack e un băieţel care s-a născut cu inima îngheţată, aflat în casa doamnei Madeleine, vrăjitoarea căreia mama sa i l-a lăsat imediat după naştere. Într-o încercare disperată de a-l salva, Madelene îi înlocuieşte inima de gheaţă cu un ceas cu cuc şi îl creşte ca pe fiul pe care nu l-a avut niciodată, având grijă să îl protejeze de orice contact care i-ar putea pune în pericol mecanismul ce îl ţine în viaţă. Dar pentru Jack întreaga lume reprezenta un pericol, aşa că dealul unde se afla casa lui Madelene a devenit singurul său univers până la vârsta de 10 ani. Să nu îşi atingă acele era uşor, să îşi întoarcă inima cu cheia pe care să n-o piardă nu era mare lucru. Să fie mereu calm... cam dificil cu toată energia şi curiozitatea lui, dar se putea descurca. Totuşi, odată ce avea să cunoască lumea de dincolo de deal, o nouă regulă trebuia impusă: să nu se îndrăgostească niciodată.

Inevitabil, mecanismul cu tic-tac cedează în faţa pasiunii pentru o tânără dansatoare / cântăreaţă de flamenco. Dragoste la prima "vedere" doar pentru el, căci ea, refuzând să-şi pună ochelarii, nu îi distinge prea bine trăsăturile (motiv pentru care nu îl recunoaşte pe Jack atunci când acesta traversează Europa ca să o caute), dar rămâne fidelă amintirii lui şi sentimentelor pe care le-a cunoscut odată cu micul lor duet în ploaie. Georges Méliès, primul care a folosit animaţie în cinema şi trucuri considerate până atunci iluzionism devine partenerul lui Jack în aventura sa spre Andaluzia. Madeleine nu îl mai putea proteja pe băiat, dar mecanismul trebuia verificat, din când în când de un ceasornicar. Niciodată de un doctor. El n-avea cum să înţeleagă. Aşa că Méliès devine noul ceasornicar. E ceva auto-reflexivitate în toată această corespondenţă. Cumva, asemenea ceasului-inimă a lui Jack, filmul devine un soi de magie pe care doar cei ce stăpânesc bine iţele ei o pot înţelege cu adevărat.

Unii ar spune că filmul este, în esenţă, unul plin de tristeţe şi, poate, de sacrificii inutile. Dar e atâta fericire şi seninătate în finalul său, atunci când totul înţepeneşte de la un sărut pentru că tic-tac-ul s-a oprit de tot. Nici prea târziu, nici prea devreme. Mecanismul a funcţionat la fix. Aşa-s inimile, se tot frâng şi se tot frâng... şi atunci, începe să ningă peste ele.


Regia: Stéphane Berla, Mathias Malzieu Cu: voci: Mathias Malzieu, Olivia Ruiz, Grand Corps Malade, Jean Rochefort

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus