Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Zilele Filmului German, 2014

Beate Köhler (Goethe-Institut Bucureşti) şi regizorul Alexander Nanau despre Zilele Filmului German, 2014


Comunicat de presă

octombrie 2014
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
 Beate Köhler, director Goethe-Institut Bucureşti

Aflate în 2014 la a noua ediţie, Zilele Filmului German vă aşteaptă, între 31 octombrie şi 6 noiembrie 2014, cu o serie de filme noi, lungmetraje şi documentare, care s-au remarcat la festivaluri internaţionale, unele dintre ele fiind premiate.

La întocmirea programului întotdeauna am colaborat cu regizori germani şi români, care ne-au încurajat, în ultimii ani, să includem în programul festivalului nostru dezbateri tematice, pentru care să invităm, la Bucureşti, regizori, producători, scenarişti sau actori din Germania, înlesnind în acest fel accesul publicului la discuţii cu cei implicaţi direct în procesul de creaţie sau producţie.

Curatorul acestei ediţiei a Zilelor Filmului German este Alexander Nanau. Nanau s-a născut la Bucureşti, s-a mutat în Germania, unde a studiat regie la Academia de Film şi Televiziune Berlin, iar azi îşi împarte timpul între Berlin şi Bucureşti. Cel mai recent film al său, Toto und seine Schwestern / Toto şi surorile lui - un emoţionant portret a trei copii romi - rulează în prezent cu foarte mare succes la festivaluri internaţionale prestigioase, precum San Sebastian, Leipzig şi Zürich.

Selecţia de filme oferită de Nanau confirmă încă o dată fap­tul că naraţiunea este punctul forte al tânărului cinematograf german, multe dintre temele care îi preocupă pe regizorii şi scenariştii de azi fiind poveşti intime, de familie.

Filmul de deschidere al festivalului Zilele Filmului German 2014 este extraordinarul Kreuzweg / Patimile Mariei, al lui Dietrich Brüggemann, premiat cu Ursul de Aur pentru scenariu, la Berlinală. Autoarea scenariului, Anna Brüggemann, şi tânăra, dar foarte talentata actriţă Lea von Acken, interpreta rolului principal, vor fi invitatele serii.

Regizoarea israeliană Yael Reuveny va fi şi ea alături de noi, pentru a ne prezenta personal documentarul Farewell, Herr Schwarz - iar pentru sprijinul acordat, doresc să mulţumesc Ambasadei Israelului! Alte două dezbateri publice vor fi organizate în prezenţa regizorilor Jens Junker şi Cyril Tuschi. Filmul lui Tuschi, Der Fall Chodorkowsky / Cazul Hodorkovski, despre ascensiunea şi căderea afaceristului rus, va încheia, de altfel, pe 6 noiembrie 2014, ediţia de anul acesta a Zilelor Filmului German.

Îmi doresc să vă mai atrag atenţia asupra unei expoziţii foto complementare: Alex Gâlmeanu îşi va prezenta în foaierul Cinema Studio proiectul 112 (2009), pe tema violenţei domestice. Motivul pentru care această expoziţie însoţeşte Zilele Filmului German este prezenţa în program a lungmetrajului Die Frau des Polizisten / Soţia poliţistului, al lui Philip Gröning, care tratează cu sensibilitate aceeaşi temă.

Mulţumesc tuturor partenerilor şi curatorului nostru, Alexander Nanau, iar dumneavoastră, publicului, vă dorim multe ore incitante de film, urmate de conversaţii interesante.

 Alexander Nanau, regizor, curatorul Zilelor Filmului German

Subiectele filmelor şi documentarelor din 2014 combină căutarea identităţii, a modelelor de viaţă şi, mai ales, a modelelor familiale în Germania de azi şi în lume.
 
Programat în deschidere, Kreuzweg / Patimile Mariei, al lui Dietrich Brüggemann, câştigătorul Premiului pentru scenariu în cadrul Berlinalei din 2014, spune povestea unei adolescente crescută altfel decât restul generaţiei sale şi care şi-a găsit refugiul în credinţa ei în Dumnezeu. Prin contrast, Eltern / Părinţi al lui Robert Thalheim, este o dramă modernă de familie, spusă cu mult umor în care femeia nu mai reprezintă de mult sexul slab, nevoită să-şi sacrifice cariera în numele rolului de mamă. În timp ce în Vergiss mein nichet  / Nu mă uita, David Sieveking, cineast deja recunoscut, se mută înapoi la părinţi, ca să-şi ajute tatăl, care îngrijeşte mama bolnavă de Altheimer. Este prilejul pentru David, fiul, să exploreze povestea de dragoste a părinţilor săi, care, în tinereţe, şi-au trăit povestea de dragoste într-o relaţie deschisă, genul de relaţie care pentru generaţia '68 însemna soluţia corectă.
 
Problema identităţii este abordată şi în Alias, excelentul film documentar al lui Jens Junker. Crescut într-o familie germană cu valori religioase conservative, Junker încearcă să descopere de ce are trăsături mai degrabă arăbeşti. În căutarea adevărului, dincolo de aparenţele unei familii perfecte, cineastul se confruntă cu camera de luat vederi atât pe sine, cât şi propria familie.

Farewell, Herr Schwarz este un alt documentar captivant. Yael Reuveny, o tânără regizoare israeliană, călătoreşte în ţara în care familia ei refuză să mai pună vreodată piciorul, pe urmele fratelui bunicii sale. Deşi se numără printre supravieţuitorii Holocaustului, după eliberarea din lagăr, nu se mai ştie nimic de el. Ceea ce află realizatoarea de film despre viaţa lui de după Holocaust produce însă o dureroasă criză în sânul familiei, în Israel. În postura de copii şi nepoţi ai victimelor Holocaustului, aceştia sunt nevoiţi acum să se confrunte cu problema iertării şi a trăitului din nou alături de germani. În Finsterworld, tânăra regizoare germană Frauke Finsterwalder aduce în prim plan tipologii actuale care au, de asemenea, legătură cu Holocaustul. Filmul explorează însă starea de spirit a copiilor şi nepoţilor de nazişti, punând problema binelui şi a răului, a victimei şi agresorului şi a clasei conducătoare din Germania de azi.
 
Der fall Chodorkowski / Cazul Hodorkovski vine în încheiere. Filmul lui Cyril Tuschi este un documentar incitant, cu suspans de thriller politic şi un subiect extrem de actual. În ascensiunea şi căderea lui Hodorkovski, Tuschi ne arată cum anume funcţionează Rusia lui Putin. Încercare care pentru realizator a însemnat totodată şi riscuri serioase - cu doar câteva zile înainte de premiera filmului la Berlinală, biroul său din Berlin fiind spart, iar computerul său de montaj, furat.

Toate acestea, dar şi celelalte filme cuprinse în programului Zilelor Filmului German şi-au avut premiera în cadrul a cinci dintre cele mai prestigioase festivaluri din lume şi reprezintă experienţe cinematografice de neratat. Acesta este şi motivul pentru care mi-am dorit să le împărtăşesc publicului bucureştean.
 
Invitaţi la Zilele Filmului German

 Lea van Aecken - rolul principal în Kreuzweg (31 octombrie 2014, ora 19.00)
 Anna Brüggemann - scenariu  Kreuzweg (31 octombrie 2014, ora 19.00)
 Jens Junker, regie Alias (2 noiembrie 2014, ora 18.00)
 Yael Reuveny, regie Farewell, Herr Schwarz (03 noiembrie, ora 20.15)
 Cyril Tuschi, regie Der Fall Chodorkowski (06 noiembrie, ora 20.00)



 Toate articolele despre Zilele Filmului German, 2014


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Comunicat de presă


Alte articole

 Programul Zilelor Filmului German, 31 octombrie - 6 noiembrie 2014, Comunicat de presă


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer