Observator Cultural / decembrie 2014
Festivalul de film CineMAiubit 2014
A 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Studenţesc CineMAiubit, cel mai important şi mai vechi eveniment autohton rezervat cineaştilor aspiranţi, a avut loc în perioada 2-6 decembrie 2014, gazda sa fiind, ca de obicei, Cinema Studio din Bucureşti. Festivalul anual este organizat de către Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" (UNATC), prin Fundaţia CineMAiubit, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi al Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Noua ediţie a beneficiat de o participare masivă, în competiţiile festivalului, a producţiilor şcolilor de film străine, precum şi de un juriu internaţional reputat, avîndu-l în frunte pe cineastul şi profesorul chinez Xie Fei (premiat la Berlinală, prin lungmetrajele sale, atît cu Ursul de Aur, cît şi cu Ursul de Argint). Din juriul competiţiei principale au mai făcut parte producătorul şi distribuitorul austriac Sasha Wieser, criticul de film maghiar Geza Csakvari (director artistic al Festivalului Internaţional Jameson CineFest din Miskolc), precum şi, din partea României, criticul Magda Mihăilescu, directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, actorul Gabriel Spahiu şi tînărul regizor Andrei Teodorescu, distins cu Marele Premiu la CineMAiubit 2013. Juriul a decis ca Marele Premiu al ediţiei de anul acesta să revină filmului Sunny, regizat de Barbara Ott, o producţie Filmakademie Baden-Württemberg.
 
De altfel, redutabila şcoală de film din Germania a mai primit alte patru distincţii importante la CineMAiubit 2014: Premiul de interpretare masculină (Vincent Krüger, pentru rolul său din acelaşi Sunny), Premiul "Ion Bostan" pentru regie de film documentar (Finistère de Daniel Andreas Sager), Premiul pentru film de animaţie (High Wool de Nikolai Maderthoner şi Moritz Mugler) şi Premiul pentru film experimental (Wrapped de Roman Kälin, Falko Paeper şi Florin Wittmann). Sunny este un scurtmetraj realist care ne aduce destul de mult aminte de L'Enfant, filmul "palmdorizat" din 2005 al fraţilor belgieni Dardenne, în care viitorul star Jérémie Renier avea un rol asemănător cu cel al lui Vincent Krüger de acum. Însă, pe lîngă "felia de viaţă" dură, "camera vie" care îl urmăreşte cu obstinaţie pe protagonist sau interpretările puternice, scurtmetrajul german propune şi piste false sau elipse răsturnătoare de situaţie, prin care regizoarea- scenaristă transcende, cel puţin narativ, formula adoptată. Premiul Special al Juriului, a fost primit, ex-aequo, de alte două scurtmetraje străine: Haovdan / Pierderea, al lui Dekel Nitzan de la Tel Aviv University, şi Balança / Cumpăna, al lui Rui Falcão de la Escola Superior Artística do Porto. Primul este o dramă intensă despre întîlnirea dintre un tată îndurerat şi comandantul fiului mort în război, un film care foloseşte inteligent flashbackul pentru a explica obiectul cu valoare simbolică (cuţitul dăruit de părinte copilului).
 
Ultimul este o comedie fără dialoguri (suplinite cu succes de muzică), inventivă vizual, despre un supraponderal în căutarea dragostei, un film care conferă semnificaţii sexuale unor obiecte aparent banale, cum ar fi o sticlă de ketchup. Premiul de regie "Cristian Nemescu" i-a revenit mediumetrajului Checkpoint de Adam Felix (Academy of Performing Arts din Bratislava sau VŠMU), o comedie cu accente absurde, care le-a readus în memorie membrilor juriului - probabil prin acuitatea observaţiei şi prin surprinderea unor actori neprofesionişti - inovaţiile Noului Val Cehoslovac, dar a cărui premisă narativă pare inspirată mai degrabă din filmul franco-belgian Aaltra (2004), semnat de Benoît Delépine şi Gustave Kervern. Altminteri, regizorul-scenarist aduce unele momente previzibile (tînărul care o uşurează de bani pe eroină) şi altele surprinzătoare (dansul fetei din staţia de autobuz), utilizînd şi planul secund cu efecte amuzante (atunci cînd înaintarea protagonistei, care tîrăşte după ea aspiratorul buclucaş, este urmărită, în ralanti, printr-un traveling lateral). Premiul pentru imagine oferit de Cinelabs România şi cel pentru montaj au fost adjudecate de o producţie UNATC, In the House, prin Tudor Platon şi, respectiv, Patricia Chelaru. Filmul, scris şi regizat de către Ana-Maria Comănescu, altoieşte o dilemă morală precum cea din Afterparty, scurtmetrajul Ivanei Mladenovic, laureat la CineMAiubit acum cinci ani, pe structura unui destul de familiar film unatecist despre party-uri cu alcool şi droguri. Totuşi, meritele tehnice (distinse meritat de către juriu), interpretările credibile ale actorilor principali, revelarea graduală a unui adevăr îngrozitor şi integrarea diegetică a hitului care dă şi titlul filmului constituie suficiente motive pentru a urmări cu interes evoluţia regizoarei-scenariste. Premiul pentru scenariu "Cătălin Cocriş" a ajuns la o producţie a Universităţii clujene Sapienţia, Imobil de Katalin Besenyei, pentru felul în care regizoarea- scenaristă scoate la lumină, recurgînd la o situaţie şi dialoguri comune, conflictul mocnit dintr-un cuplu.
 
Premiul Criticii (acordat de Asociaţia Criticii de Film din cadrul UCIN) a fost obţinut de o comedie jeunetiană mustind de idei, Acordajul profesorului Octav, un mediumetraj avînd scenariul şi regia semnate de către Germain Kanda. Povestea cercetătorului (Sorin Miron), adept al exactităţii, care reuşeşte să-şi recîştige dreptul la zîmbet doar întorcîndu-se în copilăria sa traumatizantă şi redescoperind magia de mult uitată a muzicii, a constituit una dintre cele mai delectabile experienţe cinematografice ale festivalului. Germain Kanda este, fără îndoială, un alt regizor care merită urmărit. Acordajul profesorului Octav a mai primit - prin Ioana Lascăr şi Georgiana Constantin, care au făcut adevărate minuni cu un buget studenţesc - Premiul de producţie în film românesc. Printre distincţiile speciale s-au numărat cele oferite de rectorul UNATC (curajosul SF Fereastra al Georgianei Moldoveanu, care a izbutit şi ea să depăşească ingenios dificultăţile datorate bugetului redus) şi de preşedintele UCIN (Echilibru de Alexandru Badea, portretul unei tinere, interpretate convingător de Crina Semciuc, care suferă de alienare urbană). Premiul pentru imagine oferit de către Romanian Society of Cinematographers (RSC) a fost primit, prin Maria Sima, de către o altă producţie UNATC, Sin de Isabella Szanto, singurul film din competiţie proiectat de pe peliculă de 35 mm, o dramă fără dialoguri, plasată într-un mediu bucolic, amintind de lumea incapabilă de comunicare a francezului Bruno Dumont din Flandres (Marele Premiu al Juriului la Cannes, 2006).
 
Palmaresul CineMAiubit 2014 a mai inclus trei filme autohtone, realizate tot în cadrul UNATC: Româneşti de Artur Borusz (Premiul "Paul Călinescu" pentru cel mai bun film documentar), Alice de Isabela Ţenţ (Premiul "Victor Iliu" pentru film documentar) şi Lecţia despre cerc de Ştefan Morozan (Premiul "Ion Truică" pentru film de animaţie). Alte şcoli de film străine distinse, prin producţiile lor, în cadrul ediţiei a 18-a au fost Sam Spiegel Film & Television School din Ierusalim, Escuela de Cinematografía y del Audiovisual din Madrid, FCSH-UNL din Lisabona şi Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chişinău. Trăgînd linie, se poate spune că Festivalul CineMAiubit a depăşit cu succes vîrsta majoratului, reconfirmîndu-şi rolul de rampă de lansare pentru noile promoţii de cineaşti români.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus