mai 2015
La Librăria Humanitas de la Cişmigiu a avut loc lansarea volumului Opere I - Poezii 1908-1920 de Ezra Pound, apărut la Editura Humanitas Fiction. La eveniment au luat cuvântul domnul Horia-Roman Patapievici şi Radu Vancu.
 
În literatură, scriitorul american Ezra Pound este considerat poetul care a definit şi promovat estetica modernistă în poezie. La începuturile secolulului XX, Ezra Pound a deschis un schimb de opere şi idei între scriitorii britanici şi americani, fiind renumit pentru generozitatea pentru care acesta şi-a ajutat contemporanii precum W. B. Yeats, Robert Frost, William Carlos Williams, Marianne Moore, H. D., James Joyce, Ernest Hemingway, şi în special T. S. Eliot.
 
Horia-Roman Patapievici: "Ezra Pound a făcut una dintre cele mai importante opere poetice din cultura modernismului, cumva el este inventatorul modernismului în limba engleză. Aşa cum Homer a produs poemul epic al antichităţii greceşti, Iliada şi Odiseea deopotrivă. Aşa cum Vergiliu a produs poemul epic al lumii romane. Aşa cum Dante a produs poemul epic al creştinătăţii latine, Ezra Pound a produs poemul epic al modernităţii. Pound este un creator de posibilităţi. În aceste posibilităţi au venit după aceea toţi, inclusiv cei care nu-i seamănă. Este un poet care a fost în permanenţă ocupat de paradis. Era un restaurator al zeilor păgâni, dar într-o formă care ni-l face accesibil şi nouă creştinilor, pentru că vorbeşte de faptul că modernii au pierdut capacitatea de a vedea că lumea este făcută din substanţa paradisului. El a încercat să restituie lumea ca fiind un paradis şi cumva s-a hrănit cu un fel de a vedea lumea, care era substanţa paradisului de care Dante vorbise. El păstra din Dante ideea de paradis fără ideea de Dumnezeu creştin."
 
Radu Vancu: "Ceea ce găsesc eu frumos la poezia lui Erza Pound este extraordinarul său aparat rezonator cu frumosul din toate timpurile, care a fost foarte diferit de fapt. Lumea a înţeles prin frumuseţe lucruri diferite de-a lungul vremii, inclusiv în poezie. Ezra Pound are poeme în care frumosul este ceea ce numeşte el dura lumină sofocleană. Frumuseţea în antichitatea greacă era virilă, dură şi clară. A putut apoi să intre în frecvenţă de rezonanţă cu varianta liric-muzicală a frumuseţii de la trubaduri, care era o formă de lirism mistic foarte muzical şi foarte diferit de ceea ce înţelegem noi că e frumos. Apoi, a intrat în frecvenţă de rezonanţă cu frumuseţea poeziei chinezeşti antice pe care a tradus-o reinterpretând-o. Elliot spune că poezia chineză aşa cum o ştim astăzi este de fapt invenţia lui Pound. A intrat în acea frecvenţă de rezonaţă cu acea variantă estetizantă, calofilă şi foarte străină de felul nostru european de a fi al frumuseţii. Poezia lui Ezra Pound a intrat în frecvenţă de rezonanţă şi cu înţelesul de frumuseţe contemporan lui. Fumuseţea poemelor anglo-saxone la care rezonăm şi azi."

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus