august 2015
Festivalul de teatru Undercloud, 2015
Festivalul Independent de Teatru Undercloud a devenit din 2014 festival internaţional. În plus, selecţioneri sau producători ai unor importante festivaluri sau chiar directori de teatre din străinătate sunt prezenţi la fiecare ediţie pentru antamarea unor viitoare proiecte de colaborare în spaţiul european.

Undercloud a primit pentru valorile pe care le cultivă eticheta de festival european - EFFE 2015-2016 - în cadrul programului pilot: Europe for Festivals. Festivals for Europe.

Ediţia 2015 aduce un alt element de noutate. Fiecare viitoare ediţie a festivalului internaţional de teatru Undercloud va fi dedicată perimetrului teatral dintr-o singură / unică ţară (pentru început din vecinătatea României), prezentă în festival cu trei producţii artistice.

Irina Ionescu, teatrolog, curatorul Focusului Undercloud 2015: "Ediţia 2015 este dedicată Republicii Moldova, reprezentată de laboratorul teatral Foosbook de la Chişinău, care prezintă un teatru non-conformist, fiind interesat de performanţa actoricească, de textele contemporane, de teatrul document. Am ales Republica Moldova pentru că ni s-a părut absolut firesc să inaugurăm Focusul Underlcoud cu producţii de teatru de peste Prut. Am avut mai multe opţiuni în alegerea companiei pe care să o invităm, dar în urma documentării am ales Foosbook, pentru regizoarea Luminiţa Ţîcu şi pentru actorii Mihai Fusu şi Alexandru Pleşca. A contat foarte mult, de asemenea, calitatea textelor pe care sunt realizate spectacolele, texte foarte diverse între ele - Planeta Moldova: Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş, Constantin Cheianu şi Neil LaBute, acesta din urmă binecunoscut deja de multă vreme publicului bucureştean. A contat de asemenea faptul că spectacolele propun mai multe inovaţii la nivel regizoral."

Foosbook va prezenta la Bucureşti spectacolele Nekrotitanium, o piesă marca Planeta Moldova, Sex & Perestroika, spectacol după romanul cu acelaşi nume de Constantin Cheianu şi BASH / Piesele zilelor din urmă de Neil LaBute.

Nekrotitanium, o piesă marca Planeta Moldova
Scenariu de Luminiţa Ţîcu după romanul cu acelaşi nume de Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş
Interpretare: Alexandru Pleşca
Regie: Luminiţa Ţîcu
Scenografie: Adrian Suruceanu
Design grafic: Dragoş Popa

Actorul Alexandru Pleşca a fost nominalizat, în 2013, de către juriul UNITEM din Chişinău, pentru acest rol, pentru cel mai bun actor al anului.

(Spectacolul va fi programat pe scena Sălii Horia Bernea pe data de 24 august 2015)

Ana Gherciu în Timpul, cotidian naţional, Chişinău: "o combinaţie perfectă între violenţă, sarcasm, prostie, moldovenism, răutate şi alte caracteristici ale mioriticilor. După cum a zis Mihai Fusu, Nekrotitanium este un spectacol despre violenţa gratuită, macabră, ironizată într-un mod foarte acid. [...] Cât de cinic ar suna, doar în aşa fel cruzimea şi setea de putere şi bani nu mai par atât de periculoase. Mai mult, talentul lui Alexandru Pleşca de a povesti despre nişte crime exagerat de însângerate, despre alegerile ridicol de greşite ale unor personaje, dar şi interacţiunea lui cu publicul transformă acest spectacol într-o istorie care ajunge să fie povestită doar noaptea. Nekrotitanium [...] scoate din spectator cele mai ascunse temeri, sapă în subconştient [...]"




 
Sex & Perestroika
Scenariu: Mihai Fusu şi Luminiţa Ţîcu după romanul cu acelaşi nume de Constantin Cheianu
Interpretare: Mihai Fusu
Regie: Luminiţa Tîcu
Video şi sunet: Ian Onică
Design grafic: Dragoş Popa

Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani.

(Spectacolul va fi programat pe scena Sălii Horia Bernea pe data de 25 august 2015)

Constantin Cheianu: "Şi atunci am văzut pe geam priveliştea pe care nu o puteam avea din biroul meu de la etajul 3. Se vedea în toată deschiderea ei piaţa Marii Adunări Naţionale cu punctul ei central, locul unde se aflase cândva monumentul lui Lenin. Acolo, unde la 12 martie 1989 ne bătuserăm cu miliţia pentru a sta câteva minute lângă Vladimir Ilici. Şi tot ce a urmat după acel 12 martie s-a perindat fulgerător prin mintea mea..."

Valentina Tăzlăuanu în Revista Sud Est: "Spectacolul Luminiţei Ţâcu şi al lui Mihai Fusu pe post de protagonist vine, la propriu şi la figurat, din acea zonă a unui teatru provocator, în răspăr cu cel cuminte, canonizat, general acceptat şi este adresat unui public specific, în plină constituire, tânăr şi suficient de ireverenţios faţă de canoane. [...] Laturii sexuale a acestei puteri i se opune în Sex & Perestroika un soi de exhibiţionism erotic la limita absurdului. Şi, ca şi în teatrul absurdului, un simbol recurent în roman sunt teritoriile (noi) de cucerit, diversele locuri şi încăperi în care personajul preferă să-şi ducă partenerele. Balansând între document şi ficţional, între vuietul surd al unui afară nediferenţiat, pe care îl cercetează cu ochiul rece al observatorului, şi starea de surescitare a individului dependent de meandrele vieţii sale intime, între perestroika şi sex, personajul romanului pare să eşueze glorios pe ambele planuri. [...] Accentul pus pe elementul erotic nu eludează evenimentele sau personajele istorice, ci doar le împinge pe un plan doi sau le face să plonjeze în ambiguitate. Imaginile video, cu zgomotul aspru al maşinii de scris, înregistrează în ritm de metronom o istorie în mişcare care se suprapune contrapunctic peste vocea impetuoasă a interpretului, imprimând reprezentaţiei o cadenţă specifică. [...] Singur în scenă, conştient de corporalitatea expresă a personajului său, care mai e şi ilustrată prin imagini video cu subiect erotic explicit, Mihai Fusu intuieşte şi exprimă (aici intervine probabil şi şcoala de teatru al cărui bun discipol este) o dimensiune mai curând hedonistă, dionisiacă a romanului lui Cheianu. Peste care se suprapun toate celelalte."


BASH / Piesele zilelor din urmă de Neil LaBute
Traducere: Vlad Massaci şi Mihaela Sîrbu
O colecţie de trei piese - Ifigenia în Orem, O haită de sfinţi şi Medeea redux - fiecare dintre ele explorând complexitatea răului din viaţa de zi cu zi. Prima şi ultima piesă sunt inspirate din mitologia antică greacă, în special din Euripide.

Personaje:
Ifigenia în Orem: Tânărul - Ghenadie Gîlcă;
O haită de sfinţi: Sue - Diana Decuseară-Onica; John - Alexandru Pleşca;
Medeea redux: Femeia - Olesea Sveclă
Regie: Mihai Fusu
Video: Silvia Mârzenco
Design graphic: Dragoş Popa

(Spectacolul va fi programat pe scena Clubului Ţăranului pe data de 26 august 2015)

Ana Gherciu în Timpul, cotidian naţional, Chişinău: "[...] am fost martoră la trei confesiuni care fac să te solidarizezi şi, în acelaşi timp, să urăşti personajele. Alături de scena fusbuchiană, am ajuns să joc rolul unui bărbat care s-a oprit în barul hotelului Las Vegas ca să bea un pahar cu vin, am revenit la rolul de spectator şi apoi m-am transformat în unul dintre juraţii participanţi la un proces."




Biletele pot fi achiziţionate de la bilete.ro/undercloud. Preţul unui bilet este de 35 lei.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus