Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Festivalul George Enescu, 2015

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Jurnal de meloman grăbit şi jurnalist fugărit (03.09.) - Festivalul Enescu, 2015


Marius Constantinescu

septembrie 2015
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cellia Costea a plutit suveran peste orchestră şi coruri, iar vocea ei onctuoasă s-a ondulat seducător. În plus, ce ţinută elegantă! Aceleaşi lucruri pot fi spuse despre Aurelia Florian, a cărei intervenţie solistică nu a depăşit un minut, dar i-a pus în valoare rafinamentul interpretativ. Liliana Ciucă a fost eficientă, cu timbru cald. La fel de distinsă în look, din păcate nu şi în emisia vocală, soprana Erika Sunnegardh. Paradoxal, Operabase ne-o arată într-o agendă în care abundă Tosca, Salomeea, Turandot, Senta, Chrysothemis, adică artileria grea a repertoriului de soprană dramatică. Acolo unde vocea ei ar fi trebuit să se înalţe spre stratosferă, efortul a fost evident, iar uriaşul aparat de pe scenă a înghiţit-o nu o dată. Stefan Vinke are aceeaşi eficienţă pe care i-o cunoşteam de la ediţia anterioară a Festivalului, când a fost aplaudat în Siegfried. Sorin Coliban a făcut proba experienţei sale, iar Şerban Vasile şi-a pus în lumină glasul cald, catifelat, de bariton liric, în nu tocmai cea mai confortabilă partitură pentru el.
 
Una peste alta, soliştii şi-au tras partea leului în această a patra seară de Festival, o seară în care publicul a fost mai precaut cu prezenţa (probabil că două gigantice lucrări de Mahler una după alta l-au speriat puţin).
 
Şi eu încerc să fiu precaut cu evaluările, pentru că au fost lucruri foarte frumoase - şi aici trebuie să salut din nou prestaţia celor trei coruri reunite: Corul Academic Radio, Corul Filarmonicii "George Enescu" şi Corul de Copii Radio -, dar şi aspecte care ar fi presupus... un diez în pregătire.
 
Cornelius Meister e atât de tânăr şi atât de entuziast, încât îmi vine să îi spun... Meistersinger. Aşa a cântat cu toate compartimentele, încât mi se pare că a uitat să dirijeze pe alocuri, de unde şi impresia de babilonie sonoră pe care am avut-o, mai ales la început. În schimb, la sfârşit (şi ştiţi că Mahler are voluptatea finalurilor, iar acesta ar fi trebuit să dărâme pereţii!), a căutat efecte în detrimentul acurateţii frazelor. Salut, ca întotdeauna, scoaterea unor elemente din spaţiul tradiţional al scenei, cu consecinţe... surround. Îmi doresc, însă, ca artificiile să fie dublate de performanţă.
 
Rămâne, aşadar, să îmi doresc să ascult Orchestra Naţională Radio într-o lucrare care să îi convină mai mult, iar pe Cornelius Meister să îl văd dirijând-o într-un repertoriu mai adaptat elanului său juvenil.
 
Nu am mai scris nimic despre interviuri pentru că nu am mai făcut niciunul. Obişnuitele schimbări de ore şi de zile. Weekend-ul ar trebui să fie ticsit.
 




 Toate articolele despre Festivalul George Enescu, 2015


4 comentarii

  • "reuniri" si public
    Cleopatra David, 03.09.2015, 17:54

    Am scris peste tot unde am putut. Nu este vorba de coruri reunite. Partitura este scrisa pentru 3 coruri, fiecare avand altceva de cantat. Asa cum lucrarea are 8 solisti, tot asa are 3 coruri, nu este unul cu voci mai multe.

    Cat espre publicul redus la jumatate fata de concertele precedente....asa se intampla cand pe scena se afla o orchestra romaneasca. Diseara la Berliner Philharmoniker se vor calca in picioare, desi programul contine Britten si Sostakovici, De fapt, programul ar putea contine si marsuri funebre, ca sala tot plina va fi. Este doar vorba de snobism

    • RE:
      Razvan Penescu [membru], 04.09.2015, 01:08

      Parerea mea e că "reunite" nu înseamnă musai "contopite" pentru că "REUNÍ, reunesc, vb. IV. Tranz. și refl. A (se) aduna, a (se) strânge laolaltă, a (se) întruni". Iar cele 3 coruri au fost "adunate" pe aceeaşi scenă. Mie nu mi se pare o eroare.

      În ce priveşte snobismul publicului, cred că el se corectează foarte dificil cu critici de acest gen. Probabil că e nevoie de un efort mai îndelungat al tuturor, nu doar al publicului, ci şi al orchestrelor româneşti.

      De exemplu Orchestra Naţională Radio are pe YouTube (https://www.youtube.com/channel/UC4v-S1YxdlAXOzaQobnh7XQ) doar 6 fragmente mici în ultimul an, şi acelea parţial din concerte în aer liber. Berliner Philharmoniker are 6 fragmente în ultimele 2 săptămâni. În plus oferă concerte integrale din multe locuri ale lumii pe https://www.digitalconcerthall.com/

      Cei care se promovează profesionist sint mai cunoscuţi decât cei care nu se promovează mai deloc (dincolo de faptul că, totuşi Berliner Philharmoniker a dovedit în Festivalul Enescu că merită toată atenţia publicului).

      Ca să nu mai zic că în clasa a V-a profesoara mea de muzică era membră a corului Madrigal, ceea ce nu cred că se mai întâmplă în şcolile de azi. Mozart, Bach, Beethoven, Chopin, dar şi Pink Floyd sau Led Zeppelin sau Beatles am auzit prima dată (uneori fără să reţin atunci ce ascult) de la un casetofon pe care îl aducea la fiecare oră de muzică. Gustul se formează în timp, cu efort reciproc.

      • RE: RE:
        Cleopatra David, 04.09.2015, 08:24

        Ce considerati a fi "nu gresit" nu este corect. Daca se poate spune ca cele doua coruri au fost reunite, inseamna ca ansamblul Filarmonicii a fost reunit pe rand cu Orchestra de Tineret, apoi reunit cu Filarmonica din Israel. Doar au fost pe aceeasi scena si ai cantat aceeasi lucrare. Probabil Vinke a fost reunit cu Serban Vasile care era reunit cu Coliban, etc.
        Nu. Este gresit. Sunt 3 coruri, asa cum sunt 8 solisti, asa cum este un dirijor (care nu e reunit cu nimeni). Exprimarea este luata copy-paste de pe site-ul festivalului, unde, cine a scris, nu cunoaste lucrarea. Si nici cei care au scris dupa, nu s-au obosit sa afle ce e cu ea. Am vazut inca exprimari si mai ciudate in materialele promotionale ale SRR

        • RE: RE: RE:
          Marius Constantinescu, 05.09.2015, 15:36

          Stimata Doamna Cleopatra David,

          Cand am scris "reunite", exact asta am vrut sa spun: ca sunt trei coruri care canta, simultan, pe aceeasi scena, in aceeasi lucrare. Exact asa cum o fac si solistii, fie ca e vorba de Simfonia a VIII-a sau de orice alta compozitie care presupune un colectiv. Si da, dupa stiinta mea, solistii, orchestra, corul, dirijorul, baletul (daca este cazul), toti sunt reuniti intr-un act muzical singular, fie ca se cheama spectacol, concert si asa mai departe.

          P.S. Eu nu iau nimic copy/paste de pe site-ul Festivalului, iar observatia Dvs. este cel putin injusta.

          Ganduri bune.

Spacer Spacer