martie 2016
Festivalul de Film Documentar One World România, 2016
Imaginează-ţi că trebuie să te muţi brusc în altă ţară şi că tot ce poţi să iei cu tine trebuie înghesuit într-o singură valiză. Care sunt lucrurile fără de care n-ai pleca?
 
O provocare lansată de către organizatorii One World Romania cu ocazia ediţiei numărul nouă, o provocare aparent facilă, care ne aminteşte de jocurile din copilărie sau de testele psihologice în care eram provocaţi să ne alegem 3 lucruri pe care le-am lua cu noi în cazul unui naufragiu pe o insulă pustie. O provocare inspirată cel mai probabil din filmul Maskoon / Haunted / Bântuiţi, debutul în lungmetraj documentar al regizoarei de origine siriană Liwaa Yazji. Filmul construieşte un puzzle complex din poveştile a nouă persoane, care, după cum mărturiseşte Liwaa într-un interviu, nu sunt doar numere într-o statistică, ci indivizi reali cu care ne putem identifica fiecare dintre noi. Prinşi între atacurile nocturne care lasă ruine şi iau la schimb vieţi omeneşti, în aşteptarea ferestrei izbăvitoare care le-ar permite să se refugieze în afara parametrului în care noţiunile de linişte şi siguranţă au dispărut cu desăvârşire, oamenii din filmul regizoarei siriene au căzut captivi între incertitudinea de a lăsa spaţiul de acasă pentru o nouă casă, între nesiguranţa construirii unui nou spaţiu acasă şi între nesiguranţa pe care o aduce cu sine ideea de a o lua de la zero.
 
Pe hârtie lucrurile sună abordabil, însă nu ştiu câţi dintre noi sunt capabili să-şi imagineze discuţiile pe Skype cu părinţii, în timp de bombardamentele se aud tot mai desluşit, iar geografic sunt tot mai aproape. Liwaa leagă poveştile personale din film cu o călătorie în care ne perindă printr-un dialog cu familia ei. Un dialog care pare că nu se mai termină şi care se întâmplă sub permanenta ameninţare a unei, ironic de altfel, rulete ruseşti care provoacă ruine şi victime omeneşti după fiecare raid aerian.
 
În filmul ei, Liwaa nu apelează la artificii vizuale, la metafore şi figuri de stil regizorale, prezentând pe durata a 112 minute o realitate brută, personală, emoţionantă, greu de digerat pe alocuri. Deşi în anumite momente povestea ia conturul unui experiment cinematografic, anume forma acestuia este cea care deschide drumul spre înţelegerea empatică a unui eveniment care pentru noi înseamnă exact câteva reportaje de ştiri pe care le sărim plictisiţi şi câteva statistici cu morţi care nu ne interesează, pentru că, nu-i aşa, interesul nostru este focusat asupra celor vii şi care ajung în Europa pentru sprijin şi siguranţă. Scuze, a hoardelor de musulmani care ne invadează şi care vor să ne distrugă identitatea europeană milenară. Îmi asum conştient această generalizare, care e născută dintr-un gust amar pe care îl am în urma vizionării acestui film. Privitul de pe margine, nefiind urmat de acţiuni şi implicare, mi se pare cel puţin la fel de dăunător ca răutatea celor care ridică pietrele şi le aruncă. Ba nu, greşesc. Cred că pasivitatea este chiar mai gravă.
 
Ceea ce nu iau în calcul jocurile din copilărie, testele psihologice şi organizatorii de la One World Romania 2016 prin provocarea lansată, este faptul că, dincolo de obiectele fizice, absolut necesare de altfel, rămâne să vedem cum facem să împachetăm amintirile care ne leagă de locurile pe care le părăsim şi care mâine vor fi ascunse sub dărâmături în urma bombardamentelor.
 
Regizoarea britanică Beeban Kidron vorbeşte în cadrul unei prezentări TED (vezi aici) despre FILMCLUB - întâlniri regulate cu elevii din şcolile din Marea Britanie în care erau proiectate filme alese de către elevi, care erau urmate de analize şi discuţii. Regizoarea se arată marcată de observaţia unui copil după vizionarea filmului Schindler's List, urmată de Hotel Rwanda, un copil care se întreba ce am învăţat noi, ca oameni, după Cel de-al Doilea Război Mondial, dacă am lăsat să se întâmple orori ca cele din Rwanda? Discursul doamnei Kidron se încheie cu o invitaţie informală: dacă ne dorim valori diferite, trebuie să purcedem la a spune poveşti diferite. O invitaţie valabilă în contextul aşa-numitei probleme a imigranţilor, în care e vital să depăşim abordarea populist-unidirecţională şi să privim empatic la originile unui exod masiv dintr-un spaţiu în care umanitatea este aruncată la gunoi.
 

Biletele pentru festivalul One World Romania 2016 sunt disponibile pe site-ul Eventbook. Festivalul are loc în perioada 21-27 martie 2016 la Cinema Eforie, Cinema Union, Cinema Elvire Popesco, Hollywood Multiplex şi Centrul Ceh.



Descarcă broşura One World Romania, 2016 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus