Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul TIFF 2016

Filmul văzut din interior: documentare cu şi despre cinema la TIFF, 2016


Comunicat de presă

aprilie 2016
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
O serie de documentare remarcabile, care explorează viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii şi aduc un omagiu artei cinematografice, vor fi reunite într-o secţiune specială intitulată Cinema, Mon Amour, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (27 mai - 5 iunie 2016).

Cele peste zece filme din program vorbesc despre cinema din multiple perspective, unele de-a dreptul neaşteptate: de la filme cult sau curente cinematografice la regizori sau actori celebri; de la figuranţi la fanii în stare de orice pentru eroul favorit; de la mecanismele turnajului şi jocurile de putere de pe platoul de filmare, la sălile şi arhivele de cinema. Şi, nu în ultimul rând, despre felul în care uneori filmul afectează viaţa reală.

Impactul filmului asupra vieţilor oamenilor de rând este studiat în Unelmien kulisseissa / Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western (r. Tonislav Hristov, prezent la TIFF în 2014 cu Soul Food Stories), un basm modern despre speranţele hrănite de visul hollywoodian ale locuitorilor orăşelului Tabernas din deşertul Spaniei unde s-a turnat Lawrence al Arabiei.

The Wolfpack, debutul regizoarei Crystal Moselle (Marele Premiu al Juriului la Sundance 2015), spune povestea incredibilă a şase fraţi care au trăit 14 ani izolaţi de societate într-un apartament din Manhattan şi a căror singură realitate este colecţia de filme pe care o reproduc cu fidelitate între patru pereţi.



Hitchcock / Truffaut (r. Kent Jones), prezentat în premieră la Cannes 2015, are la bază înregistrarea originală a întâlnirii marcante dintre François Truffaut şi Alfred Hitchcock din 1962 şi cartea de conversaţii despre arta regizorală ce a rezultat, o veritabilă Biblie cinematografică. Mărturiile unor regizori cinefili precum Martin Scorsese, David Fincher sau Wes Anderson vin să susţină impactul cărţii lui Truffaut şi influenţa lui Hitchcock asupra regizorilor actuali.



I Don't Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (r. Marianne Lambert) analizează cele peste 40 de filme din cariera renumitei regizoare belgiene recent dispărute dintre noi şi originile limbajului său cinematografic.



Construit din înregistrări filmate de actriţa însăşi cu o cameră de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori şi imagini de arhivă, şi narat în suedeză de Alicia Vikander, documentarul Jag är Ingrid / Ingrid Bergman In Her Own Words (r. Stig Björkman) explorează personalitatea complexă din spatele imaginii actriţei suedeze.



Fascinantul Helmut Berger, Actor (r. Andreas Horvath) e un portret deranjant de intim al personalităţii dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fostă muză şi iubit al regizorului Luchino Visconti.



Incredibilul Zkáza krásou / Doomed Beauty (r. Helena Třeštíková) urmăreşte povestea tragică a actriţei cehe Lida Baarová, cunoscută pentru frumuseţea ei şi relaţia amoroasă cu Joseph Goebbels.


 
For the Love of a Man, regizat de Rinku Kalsy şi prezentat la Veneţia în 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalităţii lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani idolatrizat de pătura cea mai săracă a societăţii.


A Flickering Truth, în regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburător despre cinefili împătimiţi care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, după trauma regimului taliban.


Fury of The Demon (r. Fabien Delage) este o anchetă captivantă care porneşte pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit "cel mai mortal film făcut vreodată". Legenda spune că vizionarea lui îi face pe spectatori violenţi.


50 Days in The Desert (r. Fabrizio Maltese) documentează turnajul de 7 săptămâni în deşertul Sahara al filmului The White Nights (r. Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian în 2015) şi examinează dinamica relaţiilor interpersonale care se creează pe platoul de filmare şi rolul de manipulator al regizorului.


În cel mai recent documentar al său, epicul şi emoţionantul Todo comenzó por el fin / It All Started at the End, regizorul-cult Luis Ospina îndreaptă camera în trecut, înspre rădăcinile sale în grupul Cali, colectivul de artişti columbieni care a revoluţionat arta, cinematografia şi literatura, în timp ce ţara era acaparată de narcoterorism şi război de gherilă în anii '70 şi '80.



Filmul care dă şi titlul secţiunii, Cinema, Mon Amour (r. Alexandru Belc), reuneşte poveştile din spatele cinematografelor de stat abandonate din România, prin intermediul protagonistului Victor Purice, un adevărat Don Quijote care a luptat zilnic pentru salvarea sălii Dacia Panoramic din Piatra Neamţ.



***

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (27 mai - 5 iunie 2016) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Ministerului Culturii şi Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
www.tiff.ro | Facebook: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram | Youtube | Blog TIFF


Descarcă programul TIFF 2016 aici..



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2016


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Comunicat de presă


Alte articole

 Numărându-ne morţii - Note despre Ultima zi, Mihai Brezeanu
 Ultima zi sau fericita întristare, Marian Rădulescu
 Sieranevada şi marea trăncăneală, Marian Rădulescu
 Dreptate - Câini, Alin Vara
 Trageţi un loz! - Două lozuri, Mihai Brezeanu
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2016


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer