Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2016

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Un act beckettian din Mexic - Almacenados / În stoc la TIFF, 2016


Adrian Ţion

iunie 2016
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Dintre filmele create pentru a fi prezentate la festivaluri, la ediţia 2016 a TIFF-ului clujean a fost proiectat şi Almacenados / În stoc (2015) al mexicanului Jack Zagha Kababie, autor mai ales de scurtmetraje, aflat la al doilea lungmetraj. Cu un premiu al publicului obţinut la Morelia în 2015, filmul a fost inclus în categoria Supernova întrucât a răsărit recent pe firmament, nu că ar spune o poveste nouă despre viaţă şi nici că ar veni cu o explozie (stelară?) în limbajul cinematografic actual. Dimpotrivă. E un film cuminte şi simplu care adună în stilul naraţiunii dialogul teatral, expresivitatea vizuală, insinuarea parabolei şi testează subtil paradigmele absurdului. Dar un superstar are totuşi în distribuţie. Este vorba despre José Carlos Ruiz, actorul de 81 de ani, cunoscut la noi din mai multe telenovele.

Filmul în două personaje al lui Jack Zagha Kababie are la bază scenariul dramaturgului David Desola Madiavilla (se simte că e dramaturg!) şi se derulează ca un fel de teatru filmat într-un spaţiu fix, închis, sordid: un depozit gol de la început până la sfârşit. Situaţia e sumbră şi ilară totodată, cu ecouri kafkiene, structurată pe cinci capitole, adică pe cinci zile, de luni până vineri. Sunt zilele în care un veteran în pragul pensionării, domnul Lino (José Carlos Ruiz), îl iniţiază pe tânărul Nin (Hoze Meléndez) în munca de rutină din depozit. Nin va fi supraveghetorul de depozit care îi va lua locul. Zilele se scurg fără ca nimic important să se producă. Timp mort, absurd, beckettian.

Compania unde lucrează Lino produce stâlpi din aluminiu şi catarge (apare la un moment dat un stâlp ca sugestie a veridicităţii) dar marfa aşteptată nu se mai livrează. Lumea reală există undeva afară, cu vuietul ei, cu gunoaiele periferiei. Depozitul sordid are aspect de raclă. Pe jos, o colonie de furnici meticuloase a parcurs acelaşi drum ani la rând. La apariţia lui Nin, şi-au schimbat traseul. Tânărul întreabă când vine camionul cu marfă. "Va sosi când vine" i se răspunde sec. Totul este să aştepte şi să fie pregătit. Mai mult decât atât, i se cere ordine şi disciplină la locul de muncă: să-şi ponteze corect fişa, să nu vorbească la telefon în interes personal, să respecte pauza de masă, să înregistreze intrările şi ieşirile, să cureţe la sfârşitul programului locul de muncă. Sunt cutumele respectate cu sfinţenie de angajatul care i-a slujit credincios patronului (invizibil pentru noi) timp de 30 de ani. Predarea în mâinile altei generaţii se face cu regretul că viaţa lui Lino "e scoasă pe margine". Când omul iese la pensie simte că începe să moară şi de aceea domnul Lino încearcă să se agaţe de tipicăriile care pentru el au însemnat viaţa însăşi. Lino e prototipul devotamentului, al corectitudinii împinse în absurd şi ilar. El a înţepenit în rutină. A parcurs zilnic acelaşi drum, ca furnicile. E acru, rigid, încrâncenat, rece, distant, disciplinat până la abrutizare, tipicar până la ridicol. Nin, exponentul noii generaţii, e limpede că va sări peste unele din aceste norme rigide, pregătindu-i, din umbră, o surpriză. Nin nu e chiar un vagabond, dar are abilitatea unuia care se descurcă. Viaţa l-a învăţat să se descurce. E îndrăzneţ şi cunoaşte regula disimulării.

Această dramă absurdă evidenţiază simbolic şi grotesc normele înrădăcinate în câmpul muncii, dependenţa omului de un salariu, datorie, reglementări, căderea în mecanicitate până la anihilarea personalităţii. Mergând mai departe pe linia sugestionării unor sinteze cu sens de marote sinistre, se poate conchide simplu că Almacenados / În stoc se face trimitere spre ideea irosirii vieţii la un loc de muncă banal, oarecare. Salariaţii sunt victime inocente ale datoriei faţă de un angajator atotputernic. Ce are în stoc acest depozit? Nimic altceva decât vidul existenţial.

Descarcă programul TIFF 2016 aici..



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2016


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Adrian Ţion


Alte articole

 Ultima zi sau fericita întristare, Marian Rădulescu
 Sieranevada şi marea trăncăneală, Marian Rădulescu
 Dreptate - Câini, Alin Vara
 Trageţi un loz! - Două lozuri, Mihai Brezeanu
 Din lentoarea estului sălbatic - Câini, Rareş-George Nae
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2016


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer