Port.ro / mai 2016
Nice Guys, The
Un Russell Crowe mai masiv, un Ryan Gosling mai matur, prinşi împreună într-o echipă cu probleme. Filmul acesta are şi violenţa din filmele de acţiune, dar şi umor la greu, foarte reuşit, la care se râde larg, ca şi momente de tandreţe, neaşteptate în gen. De la regizorul care a creat seria Lethal Weapon/ Armă mortală, încă o comedie cu lipici.

Sigur, poate să vă atragă titlul, trailerul sau afişul. Cum să nu vrei să îl vezi pe Russell Crowe şi, mai ales, pe Ryan Gosling cel sexy?

Şi, dacă sunteţi atenţi, înţelegeţi din start ce tip de film anume vă aşteaptă. Asta doar dacă ştiţi de regizor. Pentru că Shane Black este realizatorul francizei Lethal Weapon cel care a dat tonul - şi a reuşit să-l păstreze - în filmul comic de acţiune. După cum am văzut şi în inventivul Kiss Kiss Bang Bang filmul lui din 2005.

Şi de data aceasta el se amuză cu un tandem neobişnuit, la fel de amuzant ca, în trecut, Mel Gibson - Danny Glover, Geena Davis - Samuel L. Jackson ori Robert Downey Jr. - Val Kilmer Cu la fel de năstruşnice scene imaginate pentru fiecare în parte şi pentru cei doi împreună în cadru.

Filmul e omagiu bun adus unui tip anume de cinema. Începe cu voce din off şi mai are pe parcurs scene à la filmele noir - cele cu gangsteri şi detectivi flegmatici din deceniul 4. Filmată foarte îngrijit, fără să îţi scoată ochii cu şmecherii de ecleraj, pelicula aceasta îţi merge la inimă. Este un deliciu de film de serie B asumat, însă o maşinărie foarte bine unsă.

Acţiunea are loc în anii '70, aşadar epoca e bine surprinsă (cu modelele de tapet cu tot, cămăşile înflorate şi, desigur, muzica disco care dă ritm şi energie). Iar tandemul de acum are trimiterile lui la Dirty Harry, la Shaft - ce haine frumoase de piele! - şi, mai ales, la cuplul de poliţişti/detectivi apucaţi din serialul Starsky şi Hutch. Este un film poliţist, desigur, însă vorbeşte foarte bine şi despre foamea de celebritate şi atracţia showbiz-ului, cu toate sclipiciurile şi compromisurile lui.

Doi tipi duri puşi în situaţii limită, scene violente, femei fatale, bătăi şi urmăriri din plin, tot ce trebuie. Însă e bine să vedeţi filmul acesta atipic pentru că regizorul-scenarist a avut grijă să dea destul relief unei scheme de gen şi să aducă multe rezolvări originale. Comedia e foarte greu de făcut, să o mai combini şi cu reuşite scene de filaj şi curse-urmărire cu multe cascadorii, cu atât mai dificil. Însă, veţi vedea, de mult nu aţi mai râs atât de tare, indiferent de vârsta spectatorului.

Pentru că protagoniştii, înainte de a fi detectivi şi a mai scoate un ban din câte o misiune, sunt taţi. Jackson-ul lui Russell Crowe e un mardeiaş de treabă, care rezolvă binevoitor şi practic problemele din cartier, cu un box metalic bine plasat pe mâna dreaptă. Aproape ca Deadpool înainte să fie Deadpool. Mai ales când este pentru fiica lui adolescentă. Celălalt, Holland al lui Ryan Gosling (trecut acum la roluri de tată, matur şi credibil cu mustaţa şi perciunii lui), cu o fetiţă (simpatică) pe cap, cea care se va dovedi isteţ "co-pilot" în afacere. Aşadar, din start, miza e alta, grijile de alt calibru.

Los Angeles, filmat ziua sau aprins noaptea (foarte reuşite cele aeriene), întins până la orizont, fundal perfect pentru o poveste cu starlete şi corupţie.

Se intră şi în industria porno, la petreceri tip Playboy, dar asta e doar ceva adiacent, mai mult culoare locală şi descrierea tarelor deceniului.

Glumă-glumă, însă bătăile sunt brutale şi convingătoare, cu suspans. Iar personajul negativ foarte frumos şi el. Povestea de mister te ţine cu sufletul la gură. Filmul merge încruntat conform clişeelor, şi, într-o secundă, neprevizibil, face un salt peste cap la care spectatorul să se prăpădească de râs.

Ryan Gosling ştiam că poate să te ţină cu ochii pe el ca erou romantic, o demonstrează de la Notebook încoace. Şi, după Crazy, Stupid, Love ştim acum şi cât este de amuzant. Cu partitura de aici însă şi acele câteva scene-cheie, practic îi fură filmul lui Russell Crowe. Gosling găseşte câteva rezolvări - în primul rând sonore - pentru personajul său, absolut savuroase. N-aţi mai auzit ţipând aşa vreun personaj sau bărbat. Foarte, foarte reuşită găselniţă comică.

Un aer nebun de film independent străbate povestea, acţiunea, cadrele cu racord neaşteptat. Efectele drogurilor nu au mai arătat astfel decât, poate, la Big Lebowski.

După succesul cu stilatul L.A. Confidential din 1997, Kim Basinger joacă acum iar împreună cu Russell Crowe la cadru. De data aceasta ea este cea de partea legii. Anii au trecut, poate că şi-a făcut o operaţie la pleoape, însă frumuseţea ei statuară a rămas. Ai fi vrut să aibă mai multă forţă în rol, dar e bine şi aşa.

Un film cu mulţi ochi albaştri şi frumoşi şi mult mai mult umor decât v-aţi aştepta, gaguri care ridică filmul şi fac scenele de cascadorii şi bătaie doar o trambulină câtre un alt hohot de râs.

Finalul lasă o uşiţă deschisă. Poate să fie o continuare. Nu ne supărăm.

Regia: Shane Black Cu: Ryan Gosling, Russell Crowe, Matt Bomer, Kim Basinger, Margaret Qualley, Yaya DaCosta, Ty Simpkins

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus