octombrie 2016
Articole diverse
Competiţia oficială din cadrul celei de-a IV-a ediţii a evenimentului ALT Concurs Naţional de Coregrafie va avea loc la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, pe 15 octombrie 2016.

Cele nouă lucrări care vor concura în competiţia oficială din cadrul ALT Concurs Naţional de Coregrafie, ediţia a IV-a (15 - 20 octombrie 2016) vor fi prezentate la sala Stere Popescu de la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB), pe 15 octombrie 2016, între orele 15.30 şi 21.30. ALT Concurs Naţional de Coregrafie este un proiect dedicat coregrafilor, dansatorilor şi spectatorilor din România. El cuprinde atât competiţia oficială, cât şi ateliere de formare profesională cu coregrafi de renume internaţional, spectacole de coregrafie contemporană invitate din Spania şi SUA, ateliere teoretice, gala de decernare a premiilor şi un eveniment de networking pentru public şi artişti.

Cele nouă lucrări din competiţia oficială a evenimentului sunt:

Mahākālī (Marea Kālī)
Coregrafie: Agata Denisa Marinescu
Distribuţie: Hera Alexandra Zăulet, Oana Alexandra Zara, Agata Denisa Marinescu, Alin Tudorie
Sound design: Eliza Pîrjol şi Agata Denisa Marinescu
Light design: Eliza Pîrjol

Conceptul spectacolului este inspirat din mitul zeiţei Kālī, divinitate a mitologiei indiene. Kālī este zeiţa morţii şi a întunericului, dar şi a timpului, a fecundităţii şi a distrugerii. Kālī este mama zeilor, forţa dorinţei, a acţiunii, a cunoaşterii. Ea reprezintă viitorul, destinul şi puterea morţii, dar şi sensurile vieţii.

Agata Denisa Marinescu este câştigătoarea premiului pentru cel mai bun spectacol coregrafic în cadrul concursului Gala Absolvenţilor 2016 - UNATC, cu spectacolul "Mahākālī". Este proaspăt absolventă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L. Caragiale" - Secţia de Coregrafie, având ca background Liceul de Coregrafie "Floria Capsali".


Psychotic Escape
Coregrafie: Alina Radu
Distribuţie: Alina Radu, Alexandru Amatis Chifu

Psychotic Escape porneşte de la elementele cheie care definesc comportamentul de tip psihotic: halucinaţiile, schimbările în structura de personalitate, convingerile iluzorii de factură paranoidă. Demersul coregrafic este unul introspectiv, fiind o manifestare fizică a pătrunderii de tip psihologic în mintea unui om pe care l-am numi nebun, dar care poartă masca acestei aparenţe şi al cărui univers lăuntric se manifestă ca un labirint construit sub forma unui mecanism de apărare.

Alina Radu este multiplă campioană naţională, europeană şi mondială la gimnastică aerobică şi premiantă la concursuri de dans contemporan. A colaborat, în calitate de interpretă, în spectacolul de master al coregrafei Andreea Novac, în spectacolul de licenţă al Cezarei Blioju, Babiloniada, şi în spectacolul Breaking Point, în coregrafia lui Daniel Dragomir, prezentat în cadrul celei de-a III-a ediţii ALT Concurs Naţional de Coregrafie.


conversaţie
Bianca Oichea: coregrafă şi interpretă
Bogdan Runceanu: multimedia set-up & visuals, programator
David Szigethy: algoritm compoziţie muzicală & interpretare muzicală, muzician
Chow Sing Tai: programare MIDI, tehnician
Mara Oprişiu: producătoare

Acest performance este o lucrare în dezvoltare care cercetează corespondenţa dintre limbajul nonverbal (mişcarea) şi cel auditiv (sunetul). O simplă mişcare generează sunet. Acesta este redat cu ajutorul unui algoritm de compoziţie muzicală bazat pe hazard şi prin utilizarea unui senzor de vibraţie care transformă solul într-un instrument muzical. Corpul performerului devine acustic, iar astfel performerul dobândeşte un nou statut cu dublu rol în exprimare: el este în acelaşi timp creator vizual, dar şi creator sonor.

Bianca Oichea este coregrafă şi performeră de dans contemporan. Ea trăieşte şi se ocupă de proiecte artistice în Braşov. Demersul ei creativ are la bază îmbinarea noilor tehnologii (interactivitate în timp real) cu mişcarea, alternarea universului sonor cu cel vizual. Cel mai recent exemplu în acest sens este spectacolul LOE, finalizat în 2016. Bianca Oichea activează şi ca manager cultural în cadrul platformei Neoteric, care are ca scop dezvoltarea artei contemporane la Braşov.


Azi
Coregrafie: Daniel Alexandru Dragomir
Distribuţie: Andreea Vălean, Ana Mihai, Tătărău Corina, Hariga Cristian

Azi este o reflecţie coregrafică asupra prezentului manifestat în gândire, acţiune, reacţie, privire, este un demers în mişcare prin care emoţiile sunt aduse la suprafaţă şi ajung să vorbească despre puterea pe care o au frica, iubirea sau curajul. Toate aceste forţe care sălăşluiesc în suflet aduc omul în pragul luării unei decizii manifestate într-un punct de criză, de alienare: decizia se instituie ca o eroare a unui mecanism, a unui sistem care ne conţine pe toţi. Suntem rotiţe într-un angrenaj care este, în ultimă instanţă, comunitatea care nu ar putea exista în absenţa noastră.

Daniel Alexandru Dragomir a participat la cursuri şi ateliere susţinute de Cezara Blioju, Valentina de Piante, Judith State, Eva Sanchez Martz, Márta Ladjánszki. În anul 2015, primeşte premiul Teatrului de Balet din Sibiu pentru spectacolul Breaking Point, cu care a participat în cadrul celei de-a III-a ediţii ALT Concurs Naţional de Coregrafie. Premiul a constat în invitaţia de a crea spectacolul de dans contemporan Nu mai sunt eu, împreună cu Andreea Vălean. Este student în cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (anul III).


No.10 Self
Coregrafie şi distribuţie: Elena Copuzeanu

No.10 Self este o lucrare coregrafică nouă semnată de Elena Copuzeanu şi prezentată informal, în martie 2016, cu susţinerea Centrului Naţional al Dansului din Bucureşti. Piesa are forma unei călătorii, realizată prin intermediul unor experienţe şi evenimente. Pentru orice drum există un punct de start şi o destinaţie finală, iar între aceşti doi poli se manifestă întotdeauna o formă de metamorfoză. Autoarea se deplasează în spaţiul scenei pe un traseu coregrafiat minimal, traversează o serie de "evenimente corporale" între punctele A şi B şi propune incursiuni în spaţii interioare şi exterioare, dezvăluind ce se află în spatele mişcărilor: un flow de gânduri, emoţii, stări.

Elena Copuzeanu a câştigat experienţă şi formare în dramaturgie şi dans contemporan prin participarea la numeroase workshop-uri de performance, dans contemporan, dramaturgie şi teatru. A experimentat diverse direcţii de cercetare ca desen/pictură, instalaţie video, performance şi dans, fiind interesată de interdisciplinaritate. Proiectele sale se focusează prioritar asupra intervenţiilor în spaţiul public, asupra dansului şi interogării limbajelor coregrafice.


Emptiness: connecting people
Coregrafie: Ema Constantin
Distribuţie: Anda Stoian, Bianca Bor, Hermina Dohotariu, Carla Waltner, Mihai Petrini

Spectacolul are la bază o interogaţie fundamentală: cum ar arăta o lume construită pe absenţa relaţiilor interpersonale, o lume a individualităţilor care nu cunosc vreo formă de conexiune autentică? Singurătatea absolută, opţiunea pentru o viaţă departe de omenire, refugiul într-o realitate artificială sunt aspecte care pun în mişcare mecanismele spectacolului.

Ema Constantin este regizor artistic, coregraf, dramaturg, designer şi dansator independent, cu pregătire atât în domeniul dansului clasic, cât şi în sfera dansului modern. Lucrarea sa, Suflete... stop cadru, a primit titlul pentru cea mai bună creaţie coregrafică în cadrul U.N.A.T.C în anul 2015. A colaborat cu Teatrul Odeon, Teatrul Notarra, Teatrul pentru copii Ion Creangă şi a lucrat cu regizorii Felix Alexa, Geanina Herghelegiu, cu coregrafii Alina Iacov, Violeta Dincă, Liliana Iorgulescu, Gigi Căciuleanu, Răzvan Mazilu şi cu scenografa Adriana Raicu.


Use me, use me, abuse me!
Coregrafie: Mariana Gavriciuc
Distribuţie: Daniel Dragomir, Corina Tătărău, Mariana Gavriciuc, Tavi Voina

Spectacolul de licenţă al Marianei Gavriciuc este o introspecţie în lumea instinctelor, a pornirilor sadice ascunse în natura umană, a lipsei de raţiune care scoate la lumină cruzimea pe care oamenii o neagă sau refuză să o arate. Albul, caracteristică majoră a toposului, este o paradigmă a spectacolului, fiind o marcă a pendulării indivizilor între agresivitate şi victimizare. Se creează astfel un spaţiu voit ambiguu, care poate sugera în egală măsură ideea de puritate, de pace, curăţenie, sensibilitate şi adăpostire, dar şi de sterilitate, absenţa naturalului, prezenţa morţii sau sentimentul orbirii.

Mariana Gavriciuc a colaborat ca interpret în spectacole precum Just in case (coregraf Simona Dabija), Self (coregraf Camelia Neagoe), 365 de oi (coregraf Teodora Budescu) şi Sounds Blind (coregraf Krista Sandu), spectacole câştigătoare ale premiului Cea mai bună creaţie coregrafică în Gala Master, şi în spectacolul de licenţă regie Norway today (regizoare Claudia Machedon), în cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L. Caragiale", dar şi în "One World Romania", performance semnat de Vava Ştefănescu.


Constelaţia unui vis
Coregrafie şi distribuţie: Momo Sanno

Solo-ul Constelaţia unui vis activează corpul în mişcare al dansatorului prin întrebări care se preschimbă în mişcare: "Pierdut printre stele, sau creatorul propriului drum? Există pe acest drum o singură direcţie, sau poate fi experimentată libertatea drumurilor fără sfârşit? Sunt dansator Dervish, sau Explorator al Vieţii?... Sunt creator, sau observator?... Prizonier al "deja-ştiutului", sau aventurier către "neştiut"?... Scafandru la adâncime, sau înotător galactic? Fără frică, sau Nebun?... Esenţa dansului conduce spre cea mai importantă dintre întrebări: "Ce alegi sa fii?".

Momo Sanno este dansator şi coregraf care a dansat în producţii de dans precum: Disney's The Lion King (Germania, Olanda), Femme Creole (Franţa), Classic meets contemporary (România), Best Musical Gala 2012, Exiled in forgotten land (Germania), Travelling Body (Olanda), Idalina (Miami 2007, Cel mai bun Performance), Vira Luna (USA). Are o bogată activitate ca interpret atât în dans, cât şi în teatru, şi a colaborat cu importante companii precum Garth Fagan Dance (SUA), Stage Entertainment (Germania), Miami Contemporary Dance Company (SUA), FuturPointe Dance Company (SUA), DeKiss Moves Amsterdam (Olanda).


ESSENCE
Coregrafie: Vanda Ştefănescu
Distribuţie: Denisa Anastasiu, Ana Mihai, Carla Waltner, Andrew Lupu, Daniel Dragomir

Tema centrală a spectacolului ESSENCE este fericirea. Orice finalitate şi-ar propune omul, orice drum ar alege să urmeze, orice ţeluri şi-ar stabili pentru existenţă, obiectivul principal al vieţii sale rămâne fericirea, singurul scop, unica raţiunea de a exista a fiinţei umane. Orice altceva reprezintă un scop intermediar în vederea atingerii unui unic ţel: fericirea. Spectacolul ESSENCE este o coregrafiere a căutării fericirii, o materializare scenică a întrebărilor despre locurile unde căutăm şi găsim ţinta supremă a vieţii noastre.

Vanda Ştefănescu este dansator si coregraf. A participat la numeroase festivaluri de dans şi a colaborat cu Teatrul Naţional din Bucureşti, Teatrul Odeon, Teatrul de Operetă şi Musical în diferite proiecte de dans ce au purtat semnătura coregrafilor Răzvan Mazilu, Gigi Căciuleanu, Massimo Gerardi. Pe plan internaţional, a colaborat cu compania Vortice Dance din Portugalia şi Stadtteater Giesen - Germania. Este absolventă a Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti şi a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L. Caragiale" - Secţia de Coregrafie.


Din juriul ALT Concurs Naţional de Coregrafie fac parte coregrafa şi performera spaniolă Eva Martz, jurnalista şi consultanta de PR Cristina Bazavan, coregrafa, profesoara de yoga şi performera americană Maureen Momo Freehill şi coregraful şi art director-ul bulgar Jivko Jeliazkov. Distincţiile oferite în cadrul galei de decernare ALT Concurs Naţional de Coregrafie sunt: Premiul ALT Concurs Naţional de Coregrafie 2016 (în valoare de 10.000 de lei şi acordat de juriu), Premiul Performer (în valoare de 3.000 de lei şi acordat de juriu), Premiul Open Door la Institutul de Artă din Barcelona (o săptămână de studiu la Institutul de Artă din Barcelona acordată pentru doi dansatori, de către Martz Contemporary Dance Company), Bursa World Dance Movement (două burse în valoare de 200 de euro acordate de Martz Contemporary Dance Company), Premiul Derida Dance Center (o rezidenţă în cadrul Derida Dance Center, Sofia), Premiul Butopia (o invitaţie acordată unui coregraf la Butopia Centre for the Embodied Arts in Nature, Whidbey Island, SUA) şi Premiul Teatrului de Balet Sibiu (o invitaţie de a realiza o coregrafie cu compania de balet a teatrului pentru stagiunea 2016/2017). ALT Concurs Naţional de Coregrafie este un proiect cultural produs de Asociaţia Secţia de Coregrafie şi finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, ARCUB prin programul "Bucureşti In-Vizibil" şi AC/E Accion Cultural Española.

Bilet întreg: 10 lei pe spectacol / 50 de lei pentru întreaga zi
Bilet redus: 5 lei pe spectacol / 30 de lei pentru întreaga zi

Mai multe detalii despre evenimentele din cadrul ALT Concurs Naţional de Coregrafie pe www.cndb.ro şi www.altconcurs.ro.

Parteneri media: AGERPRES, RFI România, Radio România Cultural, Liternet, Observatorul Cultural, Scena.ro, Dilema Veche, Revista Arta, Revista Arte şi Meserii, Revista CARIERE, Revista Atelierul, Veioza Arte, Feeder.ro, Şapte Seri, Oraşulm.eu, Onlinegallery, Zelist, B-Critic, Graphic Front.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus