Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Dureri fantomă

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Când durerile nu mai dor - Dureri fantomă


Mihai Brezeanu

iulie 2017
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Moto: "Acest film e dedicat tuturor celor care încă mai cred că nu e prea târziu" (Lucian Pintilie)

Ştirea brută sună aşa: În după-amiază zilei de 30 iunie 2017, juriul celei de-a 11-a ediţii a festivalului de teatru Kolyada Plays, găzduit, în fiecare iunie, de Teatrul Kolyada din Ekaterinburg, a hotărât, în unanimitate, decernarea Marelui Premiu spectacolui Dureri fantomă al Teatrului de Artă din Bucureşti.

Spectacolul, montat pe un text al rusului Vasili Sigarev tradus de Marina Palii, este regizat de Bogdan Budeş, sonorizat & luminat de Alexandru Gârjoabă şi jucat de Mihaela Popa, George Constantinescu şi Rareş Andrici. Juriul de nouă persoane a desemnat câştigătoare producţia bucureşteană într-o competiţie la care au participat 37 de spectacole din 6 ţări / 31 de oraşe.


Contextul nuanţează după cum urmează: Dureri fantomă şi-a avut premiera în primele luni ale lui 2015. A participat la câteva festivaluri naţionale, George Constantinescu a primit premiu de interpretare masculină la Maratonul Teatrului Independent - Bucharest Fringe 2015 (decernat de un juriu din care a făcut parte şi Răzvan Penescu din partea LiterNet - nota LiterNet) şi cam atât.

UNITER şi toate celelalte gale de premii culturale l-au ocolit. Cronicile au fost puţine. Poate că şi din această cauză cine l-a văzut şi l-a adorat nu a ezitat să-l recomande şi răs-recomande prietenilor. Într-un top al spectacolelor despre care oamenii anonimi vorbesc cu poftă şi bucurie, Dureri fantomă prinde podiumul.

Din păcate pentru el, Teatrul de Artă, Bogdan Budeş, Mihaela Popa, George Constantinescu şi Rareş Andrici nu prea fac parte din găşti. Din păcate pentru noi, teatrele, spectacolele, regizorii şi actorii români sunt, prea adesea, validaţi sau ignoraţi în funcţie de interese. Nu neapărat financiare. Ce nu cunoaştem sau nu ne este recomandat, cine nu ne e prieten sau potenţial colaborator, nu are aceleaşi viziuni politice sau poziţionări în cauze sociale, nu frecventăm şi nu comentăm. Cam asta e regulă nescrisă în lumea în care nu cronicile / vorbele de rău sunt problema principală, ci cronicile / vorbele lipsă.

Prin câteva producţii remarcabile, cu Dureri fantomă în frunte, Teatrul de Artă a crescut enorm în ultimii ani. Greu de spus dacă e deja la nivelul Act sau unteatru, dar e cu siguranţă un loc ce merită frecventat, discutat, răsplătit prin prezenţă şi interes pentru calitatea teatrului pe care o oferă.

Premiul din Rusia nu e Oscarul teatrului. Dar e un premiu competitiv, obţinut la un festival de teatru contemporan, pe textul unui autor rus pe care NY Times îl numeşte "A voice from Russia's Rust Belt" într-un text care începe aşa: "Before he began appearing at film festivals and collecting literary awards, when he was just another resourceful punk from Russia's rust belt, Vassily Sigarev had a job delivering prostitutes to their customers in the concrete-slab housing blocks of Nizhny Tagil". În textul din NY Times e vorba şi de Nikolay V. Kolyada, dramaturgul şi profesorul al cărui teatru a găzduit festivalul ce a încununat spectacolul lui Budeş & co.


Mărturisire de final: Am scris despre Dureri fantomă la peste un an şi jumătate de la premieră. Am făcut-o doar pentru că m-a bătut la cap, iar şi iar, Costinela Caraene, genul de cultural promoter pe care s-ar cuveni să-l clonăm în vreo sută de exemplare dacă vrem să avem vreun viitor dpdv marketing teatral.

Am ezitat pentru că nu ştiam mai nimic despre teatru, despre autor, despre regizor, despre actori. M-am dus mai mult din obligaţie. După vreo 10 minute, am început să mă iau la palme. "Oare câte locuri şi spectacole ca asta există şi eu habar nu am pentru că aleg să le ignor în prostia lenei mele de a căuta dincolo de ceea ce îmi oferă obişnuinţele aşa-zis rafinate?", mă tot întrebam, pe măsură ce actorii şi povestea mă furau din ce în ce mai tare.

Dacă e să le doresc ceva campionilor de la Ekaterinburg (bineînţeles că doar datorită premiului lor am pus şi eu mâna să văd cevasăzică al patrulea oraş ca dimensiuni al Rusiei), ar fi să nu renunţe niciodată la speranţa că vor există întotdeauna oameni care să-i descopere şi să se descopere datorită lor.

Teatrul de Artă - Dureri fantomă
Marele Premiu la Festivalul Kolyada Plays din Ekaterinburg, editia a 11-a - iunie 2017


****

Spectacolul Dureri fantomă de Vasili Sigarev, în regia lui Bogdan Budeş, producţie a Teatrului de Artă Bucureşti, a primit vineri, 30 iunie 2017, Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Teatru "Kolyada-Plays" de la Ekaterinburg, Rusia. Producţia a fost desemnată, în unanimitate, de către juriul format din nouă juraţi, ca fiind Cel mai bun spectacol al festivalului. Spectacolul îi are în distribuţie pe Rareş Andrici, George Constantinescu şi Mihaela Popa, iar traducerea din limbă rusă este semnată de Marina Palii.

"Ca în fiecare an, nivelul artistic al producţiilor a fost foarte ridicat. Marele Premiu pentru Cel mai bun spectacol a fost acordat producţiei româneşti Dureri fantomă, pe textul lui Vasili Sigarev.", a declarat vineri, pentru presa rusă, Nikolai Kolyada, dramaturg, regizor şi director artistic al Kolyada Theater, organizatorul festivalului.

Spectacolul Dureri fantomă a concurat cu 37 de spectacole din 6 ţări - Rusia, Ungaria, România, Kazahstan, Macedonia şi Serbia - şi 31 de oraşe. A fost cel mai mare număr de spectacole aflate în competiţie, din istoria festivalului, după cum declară organizatorii. Reprezentaţia s-a jucat cu sala plină şi s-a încheiat în frenezia a peste cinci minute de aplauze din partea publicului.

Festivalul Internaţional de Teatru "Kolyada-Plays" s-a aflat, în 2017, la a 11-a ediţie, iar în concurs au participat spectacole pe texte ale unor tineri dramaturgi contemporani din Urali, studenţi sau absolvenţi ai dramaturgului Nikolai Kolyada, ori câştigători ai Concursului Internaţional de Dramaturgie "Eurasia".

Festivalul s-a desfăşurat pe durata a 11 zile (20 - 30 iunie 2017) şi a fost o adevărată sărbătoare a teatrului. În afară de reprezentaţiile din competiţie, în festival au mai fost susţinute lecturi, spectacole experimentale, prezentări şi şedinţe de creaţie. Conform declaraţiilor organizatorilor, festivalul a însumat un număr de peste 6400 de spectatori.

"Festivalul Kolyada-Plays nu celebrează doar dramaturgia contemporană din Urali ci ajută teatrele mici să îşi susţină spectacolele în oraşe mari, pentru a intra în contact cu publicul marilor teatre.", a mai declarat Nikolai Kolyada.

"Dincolo de bucuria greu de descris în cuvinte, Marele Premiul - Cel mai bun spectacol la Festivalul Kolyada-Plays din Rusia este, pentru noi, o reală recunoaştere. O recunoaştere a muncii şi talentului echipei artistice şi tehnice, o recunoaştere a calităţii muncii noastre, ca teatru independent. Să nu uităm că este un premiu câştigat cu o piesă rusească, la ruşi acasă, în patria dramaturgului Vasili Sigarev. Sperăm ca victoria aceasta să fie încă un pas (unul important) în schimbarea, încetul cu încetul, în România, la nivelul tuturor forurilor, a prejudecăţilor legate de mişcarea teatrală independentă. Schimbare care să se concretizeze în recunoaşterea şi susţinerea teatrului independent, începând de la legislaţie." (George Constantinescu, actor, fondator şi director al Teatrului de Artă Bucureşti.)



 Toate articolele despre Dureri fantomă


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Mihai Brezeanu


Alte articole

 Căi furate - Dureri fantomă, Mihai Brezeanu
 Dureri fantomă, o nouă premieră, din luna martie 2015, la Teatrul de Artă Bucureşti, Comunicat de presă


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer