Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Clickantabil

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Simt că mă înţeleg fără cuvinte cu muzicienii români, ceea ce este foarte important într-o colaborare artistică


Oltea Şerban-Pârâu, un interviu cu Iurii Botnari

septembrie 2017
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
După Festivalul Enescu 2017, Sala Radio preia ştafeta muzicii de calitate, la startul sezonului, vineri, 29 septembrie 2017, de la ora 19.00, cu un concert care va aduce în faţa publicului cele două orchestre simfonice radio reunite Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Iurii Botnari.


Oltea Şerban-Pârâu: Maestre Iurii Botnari, aţi realizat două turnee importante cu Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio la Chişinău, oraşul dumneavoastră natal, în ultimii ani. Ce ecouri au avut aceste turnee şi ce reprezintă pentru dumneavoastră, în acest context, colaborarea cu orchestrele din Romania?
Iurii Botnari: Ambele turnee au avut un mare succes şi au fost primite călduros de către public, care se ridica în picioare după fiecare concert, nu ne lăsa să plecăm şi cerea de fiecare dată mai multe bisuri, ceea ce vorbeşte de la sine. De asemenea, după concerte am vorbit cu mai mulţi colegi muzicieni din Chişinău, care mi-au mulţumit pentru extraordinarele concerte cu aceste orchestre remarcabile. Cred că asemenea concerte sunt necesare pentru a menţine standarde înalte pentru muzica clasică în Republica Moldova. Din fericire, am reuşit să imortalizăm aceste concerte pe DVD, pe care le-am realizat cu Royal Music Society, iar înregistrările au trezit un mare interes şi au primit cele mai bune aprecieri.

O.Ş.-P. Reveniţi la Bucureşti cu un program Rachmaninov- Bizet-Scedrin. L-aţi cunoscut pe Rodion Scedrin. Ce ne puteţi spune despre personalitatea sa artistică?
I.B. Am avut onoarea să-l cunosc pe Rodion Constantinovici în anul 1984, când eram stagiar la Teatrul Bolshoi din Moscova. Fără îndoială, Scedrin este o personalitate remarcabilă, consider că este unul dintre cei mai buni şi talentaţi compozitori din zilele noastre, care a dăruit lumii lucrări de excepţie ca Anna Karenina, Căluţul cocoşat şi multe altele, pe care le asculţi şi le interpretezi cu plăcere, inclusiv această celebră suită după Carmen de Bizet care a devenit atât de celebră.

O.Ş.-P. Cum apreciaţi cele două orchestre radio cu care aţi avut ocazia să colaboraţi până acum şi pe care le vom revedea reunite pe scena Sălii Radio pe 29 septembrie 2017.
I.B. Dau o apreciere înaltă colaborării noastre şi profesionalismului muzicienilor acestor orchestre. Pe 29 septembrie 2017 va avea loc un concert neobişnuit prin proporţiile sale, un eveniment, când pe scenă se vor reuni ambele orchestre, astfel urmând sugestia compozitorului de a interpreta Suita "Carmen" cu o componenţă largă a corzilor. Sunt convins, că cei 70 de violonişti, violişti, violoncelişti şi contrabasişti, cărora li se va adăuga percuţia ne vor da posibilitatea să creăm un timbru special şi să obţinem o paletă sonoră autentică, completată de strălucitoarea evoluţie a percuţioniştilor.


O.Ş.-P. Activitatea dumneavoastră este legată şi de Filarmonica din Moscova. Ce turnee aţi realizat împreună cu ei în 2017 şi ce aveţi în plan pentru viitor?
I.B. Este o onoare deosebită, o bucurie şi o satisfacţie artistică să colaborez cu legendara Orchestră a Filarmonicii din Moscova, cu care am ocazia să lucrez deja de mai bine de 20 de ani. Din fericire, odată cu sprijinul primit, situaţia financiară a orchestrei a devenit stabilă, iar calitatea interpretării a crescut şi mai mult, ceea ce la rândul său a condus la o cerere sporită a orchestrei pentru turnee. Aceasta a favorizat şi notorietatea şi aprecierea orchestrei pe scena internaţională. În stagiunea 2017, am avut deja cu ei un turneu de aproape o lună în Anglia, precum şi un turneu de trei săptămâni în Japonia. În prezent, ne pregătim de un turneu în China, Hong Kong şi Coreea de Sud, iar pentru 2018 la fel, planificăm câteva turnee. În prezent, lucrăm deja asupra programului turneelor pentru anii 2020-2021.

O.Ş.-P. Ce reprezintă pentru dumneavoastră colaborarea cu orchestrele din România?
I.B. Datorită originii mele (tatăl meu a fost român), simt o implicare directă şi o apropiere de cultura română, nu doar de cea rusă. Am o satisfacţie deosebită să colaborez cu muzicienii de înaltă clasă, cum sunt cei români din aceste orchestre. Simt că mă înţeleg fără cuvinte cu muzicienii români, ceea ce este foarte important într-o colaborare artistică. Acest lucru ne permite să atingem un nivel artistic deosebit.



 Toate articolele despre Clickantabil


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Oltea Şerban-Pârâu
 Alte articole de Iurii Botnari


Alte articole

 Angela Gheorghiu în Piaţa Mare, Virgil Oprina
 Vioara lui George Enescu se întâlneşte cu pianul călător, Oltea Şerban-Pârâu
 Fenomenul social al festivalului Enescu, 2017, Oltea Şerban-Pârâu
 Primele zile de Festival Enescu, 2017, Oltea Şerban-Pârâu
 Dramma giocoso a lumii artelor spectacolului din România - Don Giovanni, Oltea Şerban-Pârâu
 Toate articolele despre Clickantabil


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer