decembrie 2017
În sala mare de spectacole a Centrului Cemal Reşit Rey, la Istanbul, a avut loc la început de decembrie 2017 concertul dedicat sărbătoririi Zilei Naţionale a României susţinut de Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal, solistă fiind violonista Ioana Goicea.


Evenimentul a fost organizat de Centrul Naţional de Artă "Tinerimea Română", Institutul Cultural Român şi Institutul Cultural Român "Dimitrie Cantemir" din Istanbul, în colaborare cu Primăria Metropolitană Istanbul şi reprezintă o reeditare a unui proiect similar din anul 2015.

Pulsaţia imensei metropole care este Istanbulul este impresionantă. Uriaşul cu peste 14 milioane de locuitori întâmpină încă de pe autostradă cele două autocare cu cei 78 de muzicieni ai Orchestrei Române de Tineret cu imense cartiere rezidenţiale, pentru ca apoi, intrând în oraş, informaţia vizuală să explodeze în milioanele de becuri, led-uri şi neoane care însoţesc de la luxuriantul comerţ stradal, până la anunţuri ale evenimentelor din zona artelor spectacolului.


Orchestra Română de Tineret a marcat cu prezenţa din 2015 un mare succes de public şi de critică, Institutul Cultural Român "Dimitrie Cantemir" din Istanbul reuşind o aducere în atenţie a culturii române, dar şi a bunelor relaţii dintre cele două ţări într-un proiect care s-a dovedit a fi impresionant şi convingător nu doar prin amploare, ci şi prin înalta ţinută artistică a protagoniştilor. Institutul Cultural Român "Dimitrie Cantemir" de la Istanbul - membru al clusterului EUNIC Turcia - împlineşte în acest an 12 ani de activitate, cultura română fiind prezentă în peste 30 de oraşe din Turcia şi Grecia graţie proiectelor derulate în acest timp.

În concertul care a marcat debutul manifestărilor dedicate Centenarului României, la Istanbul, Orchestra Română de Tineret - înfiinţată şi condusă din anul 2008 de violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu - a fost din nou dirijată de Cristian Mandeal, cel care a format şi coordonat din punct de vedere artistic numeroasele generaţii de tineri muzicieni cuprinse în acest proiect, cel mai amplu de gen din România. Programul concertului a cuprins lucrări reprezentative din repertoriul românesc şi universal, precum Uvertura Bărbierul din Sevilla de Rossini, Balada pentru vioară şi orchestră de Ciprian Porumbescu, Dans slav op. 46 nr. 8 de Dvořák, Rapsodia op. 11 nr. 2 în Re major de Enescu, Dans ungar nr. 5 de Brahms, - Introducere şi Rondo Capriccioso op. 28 de Saint Saëns, Adagio din baletul Spartacus de Hachaturian, Russian Medley de Sabin Păutza, Valsul Imperial de Strauss.


Concertele Orchestrei Române de Tineret - a orchestrelor de tineret în general - sunt întotdeauna puse sub semnul începutului. Cu distribuţii mereu înnoite, cu prilejul fiecărui concert acestea oferă publicului farmecul unui diamant ale cărui faţete şi reflexii urmează a fi descoperite şi şlefuite.

Cu o vocaţie pedagogică excepţională, dirijorul Cristian Mandeal - având la dispoziţie întotdeauna timp şi spaţiu foarte limitat şi prin urmare intens de pregătire - a reuşit şi cu ocazia concertului special de la Istanbul să aducă în faţa unei săli pline şi entuziaste, artişti care înţeleg muzica pe care o cântă, acesta fiind unul din secretele care au făcut ca repertoriul ales să aibă strălucire şi mai ales sens, captivând şi entuziasmând un public nu deosebit de familiarizat cu sala de concert. Reuşitele solistice ale şefilor de partidă au impresionat şi de această dată, dintre acestea detaşându-se solo-ul de vioară al concert-maestrului Valentin Şerban din Russian Medley de Sabin Păutza.

Solista serii, violonista Ioana Goicea, actualmente masterandă în anul doi la Hanovra, ne-a oferit bucuria descoperirii unei artiste cu temperament, care domină suveran instrumentul, pentru cei care o vedeau pentru prima dată şi constatarea unui progres vizibil pentru cei care au mai ascultat-o. Experienţa acumulată pe scenele internaţionale îşi spune cuvântul, Ioana Goicea reuşind să îşi găsească tot mai consistent vocea proprie, dând astfel sens artistic pasiunii sale şi unei munci impresionante. A reuşit să ofere mai mult decât melancolia de suprafaţă Baladei pentru vioară şi orchestră de Ciprian Porumbescu şi să ducă la bun sfârşit o ambiţioasă cheie de interpretare, aceea a lejerităţii şi a eleganţei, pentru dificilele Introducere şi Rondo Capriccioso op. 28 de Saint Saëns.

Programul a cuprins lucrări de mare popularitate, pe care publicul - atunci când vorbim de versiuni valoroase - le percepe ca pe o muzică "ce se cântă singură". Aşa s-a întâmplat şi în seara concertului din cocheta sală de concert Cemal Reşit Rey, fiecare piesă în parte având de fapt dificultăţi apreciabile, care au solicitat la maximum atenţia tinerilor muzicieni români, ca întotdeauna. Dintre toate piesele cuprinse în program, Rapsodia op. 11 nr. 2 în Re major de Enescu a făcut diferenţa de clasă dintre efect şi substanţă, muzica lui Geore Enescu căpătând - aşa cum este ea gândită, explicată şi dirijată de Cristian Mandeal mereu tinerilor membrii ai Orchestrei Române de Tineret - sensuri şi culori de o mare şi mereu surprinzătoare bogăţie.


Proiectul Orchestrelor Române de Tineret, creat de violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu, care cuprinde pe lângă Orchestra Română de Tineret mai tinerele Romanian Sinfonietta (deja cu o semnificativă prezenţă internaţională) şi Orchestra Junior care a entuziasmat publicul cu ocazia noii apariţii la Ateneul Român din vara acestui an va continua în forţă în anul Centenarului României, promiţând multe prezenţe pe scenele mari ale Europei. La acestea, se vor adăuga tot mai mult prezenţele Orchestrei Naţionale Sinfonice a României, o selecţionată a celor mai valoroşi membrii ai tuturor generaţiilor de muzicieni care au clădit renumele Orchestrelor Române de Tineret în cei 9 ani de existenţă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus