Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Clickantabil

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

La Opera Naţională din Iaşi, pregătiri de aniversare


Oltea Şerban-Pârâu, un interviu cu Cosmin Marcovici

octombrie 2017
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cosmin Marcovici, manager interimar al Operei Naţionale din Iaşi

Oltea Şerban-Pârâu: Aveţi peste un an de activitate în postura de manager interimar al Operei ieşene, un an 2017 dificil pentru toate instituţiile de cultură din România din cauza faptului că bugetele sunt limitate; un an în care o instituţie de anvergura Operei din Iaşi a trebuit totuşi să facă faţă "firmei" pe care o are şi presiunii trecutului recent, în care s-au întâmplat foarte multe evenimente. Aşadar, ce a avut mai special Opera din Iaşi în 2017 între evenimentele pe care le-a promovat?
Cosmin Marcovici: Despre evenimente, în sensul bun, aş menţiona faptul că am început stagiunea cu ultima premieră pe care am avut-o în 2016, este vorba de opera Rigolleto - o montare modernă, pe care publicul ieşean a primit-o foarte bine. Ar fi trebuit să avem premieră cu baletul Spărgătorul de nuci dar din cauza bugetului foarte limitat a trebuit să amânăm această premieră pentru începutul anului 2018. Lucrul pentru această premieră a început - doamna Ileana Iliescu a început deja lucrul cu balerinii - dar bugetul nu ne permite să dăm această premieră în 2017.

O.Ş.-P.: Totuşi, evenimente aveţi şi în aceste două luni de final de an 2017.
C.M.: Dacă vă referiţi la reluarea spectacolului Cavalleria rusticana şi Paiaţe, este o reluare, un spectacol care a mai fost pus pe scena operei acum câţiva ani, din păcate un spectacol foarte învechit. Muzica este superbă şi din acest motiv încercăm să reluăm titlul, îl mai cosmetizăm cu o minimă investiţie din punct de vedere financiar. Vedem cum o să ne descurcăm. Sper să câştigăm prin apariţia soliştilor, prin muzică, prin cor, prin balet, prin corul de copii care va fi prezent pe scenă şi să scoatem din nou din anonimat aceste două titluri mult îndrăgite de publicul ieşean.

O.Ş.-P.: În afara acestor reluări de spectacole, aţi avut în anii trecuţi o serie de premiere în regia lui Andrei Şerban. Acestea rămân în repertoriu? Funcţionează şi fără prezenţa lui aici?
C.M.: Evident. Indiile galante şi Văduva veselă sunt nişte spectacole care se vând tot timpul, jucăm în permanenţă cu casa închisă. Asta se datorează şi doamnei Beatrice Rancea, care a reuşit printr-un efort extraordinar să-l aducă pe Andrei Şerban pe scena Operei din Iaşi. A fost un câştig imens pentru cultura ieşeană apariţia acestui mare regizor şi spectacolele lui, drept dovadă, se joacă în continuare şi sunt convins că se vor juca mulţi ani cu casa închisă, pentru că sunt cu adevărat extraordinare.

O.Ş.-P.: În anii trecuţi aveaţi o Gală a operelor care a fost preluată acum la Bucureşti. Alte tipuri de evenimente în care beneficiaţi de colaborarea autorităţilor locale mai organizaţi?
C.M.: Gala Operelor Naţionale este proiectul doamnei Beatrice Rancea şi este firesc să fie la Bucureşti acum (doamna Beatrice Rancea este din mai 2016 Manager - Director General Interimar al Operei Naţionale Bucureşti. Între 2011 şi mai 2016 a fost Manager - Director General Opera Naţională Română din Iaşi - nota LiterNet). Primăria Iaşi şi Consiliul Judeţean ne ajută enorm pentru spectacolele gen Magia Serii - eveniment care a fost iniţiat tot de doamna Beatrice Rancea, noi purtând mai departe ştafeta. Pe de altă parte, anul acesta, pe 3 noiembrie 2017, Opera Naţională împlineşte 61 de ani şi vom aniversa cu opera Tosca, primul spectacol montat pe această scenă. Şi aici, fără ajutorul Consiliului Judeţean nu reuşeam să aducem nume mari, respectiv un bariton de la Opera din Munchen şi un tenor de la Opera din Stuttgart, rolul principal urmând să fie interpretat de soprana casei - Simona Titiana, fiind un spectacol relativ recent, din 2013 - 2014.

 
 
 

O.Ş.-P.: Ce mai aveţi în plan pentru 2018, presupun o serie de titluri pe care le-aţi gândit şi nu au putut fi făcute în 2017 din lipsă de bani, speraţi să le faceţi în 2018?
C.M.: Evident ne dorim foarte mult să facem în concepţia doamnei Ileana Iliescu acest spectacol de balet, Spărgătorul de nuci, dar gândurile noastre sunt limitate datorită bugetului. Nu ştim ce buget vom avea. Nu pot să visez la ceva grandios, să vedem care va fi situaţia. Sincer, mă simt închis într-un cub, deoarece nu reuşesc să ştiu ce buget vom avea în 2018. Nu pot să îmi permit să gândesc prea departe.

O.Ş.-P.: Alte proiecte împreună cu Primăria, cum aveaţi în anii trecuţi, mai gândiţi pe termen mai lung?
C.M.: Încercăm un spectacol de 8 martie la care vom cere ajutorul şi Primăriei şi Consiliului Judeţean şi va fi, din nou, Magia Serii în deschiderea stagiunii viitoare, spectacol care fără suportul Primăriei nu se putea realiza.

 





 Toate articolele despre Clickantabil


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Oltea Şerban-Pârâu
 Alte articole de Cosmin Marcovici


Alte articole

 Rigoletto de Verdi la Opera Naţională Română din Cluj, Oltea Şerban-Pârâu
 Simt că mă înţeleg fără cuvinte cu muzicienii români, ceea ce este foarte important într-o colaborare artistică, Oltea Şerban-Pârâu, un interviu cu Iurii Botnari
 Angela Gheorghiu în Piaţa Mare, Virgil Oprina
 Vioara lui George Enescu se întâlneşte cu pianul călător, Oltea Şerban-Pârâu
 Fenomenul social al festivalului Enescu, 2017, Oltea Şerban-Pârâu
 Toate articolele despre Clickantabil


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer