noiembrie 2005
Cullberg Ballet la Bucureşti
Cullberg Ballet a ajuns în cel de-al patrulea deceniu de activitate fiind unul dintre numele de marcă din lumea dansului modern. Acest ansamblu a susţinut spectacole în peste 40 de ţări şi este unul dintre cei mai importanţi ambasadori culturali ai Suediei. Numeroasele turnee internaţionale ale Cullberg Balet au permis publicului internaţional să aprecieze cultura suedeză la cel mai înalt nivel al său.

În ultimii zece ani, Cullberg Ballet a susţinut foarte multe spectacole atât în Suedia cât şi în alte ţări , înregistrând mari succese în faţa publicului din Europa, Asia, Australia şi pe continentul american. În Suedia, publicul are ocazia de a cunoaşte ceea ce este mai bun în materie de dans modern prin intermediul numeroaselor spectacole susţinute de această trupă. Pentru compania Cullberg Ballet, cea mai de preţ valoare o reprezintă chiar dansatorii. De la bun început ansamblul a avut o componenţă internaţională şi chiar şi astăzi el se compune din foarte multe naţionalităţi. Nivelul tehnic extraordinar al dansatorilor precum şi puternicele lor personalităţi artistice au reprezentat dintotdeauna principalele caracteristici ale Cullberg Ballet.

Vineri 2 şi sîmbătă 3 decembrie, la ora 19, la Sala Mare a Teatrului Naţional, în cadrul Întâlnirilor JTI, Cullberg Balet va fi la Bucureşti.


Program


 Aluminium (Aluminiu)
Coregrafia: Mats Ek
Decoruri şi costume: Peder Freiij
Lumini: Erik Berglund
Muzica: John Adams
Premieră mondială cu Compania Nacional de Danza, 23 aprilie 2005, Teatro Real, Madrid.

"Cuvântul 'rezistenţă' a fost elementul cheie în crearea acestei piese. Nu neapărat într-o accepţie politică, ci mai degrabă ca o modalitate de abordare a vieţii, de a analiza lucrurile cunoscute cu aceeaşi privire ingenuă, de a nu considera nimic ca venind de la sine – dacă ne punem întrebări vom ajunge la o serie de modificări necesare. Forma baletului respectă arhitectura liniei melodice, a cărei secţiune mediană lină generează un contrast semnificativ."

Mats Ek

 Empty House (Casa goală)
Coregrafia şi decoruri: Johan Inger
Costume: Mylla Ek
Lumini: Erik Berglund
Muzica: Félix Lajkó
Premieră mondială cu Nederlands Dans Theater 29 mai 2002, Lucent Danstheater, Haga

I raise the mirror of my life
Up to my face
/.../
With a swing I smash the reflection-
The world as usual
All in its place
(Îmi ridic oglinda vieţii
În faţa ochilor

/.../
Cu o lovitură bruscă fac ţăndări imaginea
Lumea, ca de obicei,
E la locul ei
)

Taigen Sofu 1555

 Negro con Flores
Coregrafie, decoruri şi costume: Johan Inger
Lumini: Erik Berglund
Imaginea: Anders Amrén
Muzica: Stefan Levin
Premieră mondială cu Cullberg Ballet, 4 noiembrie 2005, Dansens Hus (House of Dance), Stockholm

Negro con Flores se derulează într-un peisaj care oscilează între întuneric şi lumină, între serios şi frivol. Îşi croieşte drum printr-o diversitate de stări emoţionale cu scopul de a se descătuşa, de a merge mai departe. Această operă este o încercare de evadare din tiparele deja cunoscute şi, în acest fel, de identificare – sperăm cu succes – a unor deschideri noi.

Johan Inger


Istoric

 1967 Birgit Cullberg înfiinţează Cullberg Ballet, sub auspiciile Riksteatern. Încă de atunci Brigit Cullberg era un nume de marcă în domeniul coregrafiei, având la active spectacole puse în scenă în Chile, Iran, Polonia, Uniunea Sovietică, Marea Britanie şi Statele Unite. În cadrul companiei activează opt dintre cei mai mari dansatori ai lumii din Canada, Noua Zeelandă, Suedia, Statele Unite şi Iugoslavia. Filosofia care stă la baza acestei companii este aceea că toţi dansatorii sunt consideraţi a fi solişti, fiind astfel plătiţi în mod egal. Salariul lunar al unui dansator este de 2000 de coroane suedeze plus diurna. Compania pune bazele unui repertoriu de opere realizate de Brigit Cullberg şi alţi coregrafi.

 1969 Ansamblul Cullberg semnează un contract cu noul post de televiziune TV2 pe timp de un an. Compania este prezentă cu un spectacol în prima seară de emisie a postului, iar în cadrul sezonului 1969/70 sunt produse mai multe programe de balet, cel care a atras cel mai mult atenţia fiind Red wine in green glasses (Vin roşu în pahare verzi). Tehnologia Chroma-key (efecte speciale cu încrustaţii de culori) creează efecte vizuale noi, care permit dansatorilor de exemplu să se mişte în „interiorul" unei picturi în ulei. Graţie acestei abordări revoluţionare programul a câştigat premiul Prix Italia în 1971. Cullberg Ballet primeşte şi o medalie de aur pentru cel mai bun spectacol străin de balet în cadrul Festivalului Paris Autumn din acelaşi an.

 1970 Cullberg Ballet se mută permanent cu sediul pe strada Jungfrugatan din Stockholm. Până în acel moment, compania se mutase dintr-un loc în altul, petrecând chiar o iarnă memorabilă făcând repetiţii la Gröna Lund, unde clădirea era atât de rece încât a fost nevoie să fie instalate nişte radiatoare imense.

 1971 Cullberg Ballet înregistrează un mare succes internaţional, susţinând paisprezece spectacole la Londra şi douăzeci la Paris în anul următor. În doar câţiva ani, compania a ajuns pe o poziţie de frunte în lumea dansului.

 1976 Mats Ek realizează coregrafia primului său spectacol pentru Cullberg Ballet: The Officer's Servant (Sluga Ofiţerului). De asemenea, a mai produs Soweto şi Sf. Gheorghe şi Balaurul, în care dansează rolul principal.

 1978 Marea consacrare pentru Mats Ek vine cu spectacolul The House of Bernarda (Casa Bernardei), care înregistrează un succes extraordinar. Opera are la bază piesa lui Federico Garcia Lorca, Casa Bernardei Alba.

 1982 Mats Ek crează marea sa capodoperă Giselle, spectacol susţinut de Cullberg Ballet de peste 300 de ori în 28 de ţări.

 1985 Mats Ek preia funcţia de director artistic. Acest lucru nu presupune nici un fel de schimbări majore la nivelul companiei, deoarece la momentul respectiv Ek făcea deja de mai mulţi ani coregrafia unor spectacole de balet pentru Cullberg Ballet.

 1987 Mats Ek produce propria versiune a Lacului lebedelor, spectacolul fiind întâmpinat cu urale de către public. La vârsta de 79 de ani, Birgit Cullberg creează ultima sa operă pentru Cullberg Ballet.

 1989 Cullberg Ballet se mută din Jungfrugatan la sediul Riksteatern din Hallunda.

 1993 Carolyn Carlson preia funcţia de director artistic în momentul în care Mats Ek renunţă. Carolyn aduce cu ea improvizaţia, un veritabil nou început pentru companie.

 1995 Lena Wennergren-Juras, membră a companiei încă de la înfiinţarea acesteia, şi Margareta Lidström (dansatoare la Opera Regală Suedeză) preiau funcţia de directori artistici. Relaţia de colaborare cu Mats Ek continuă, dar sunt invitaţi şi alţi coregrafi pentru a lucra pentru această companie.

 2003 Coreograful Johan Inger preia funcţia de director artistic.


Biografii

 Mats Ek
Născut la Malmö, Suedia, pe 18 aprilie 1945.
Studii: Marieborg College, Norrköping, Suedia, studii de artă dramatică, 1965.
Instruire în domeniul baletului: Donya Feuer, Stockholm, 1962-65. Diferiţi profesori din 1973.

Funcţii: 1966-73, producător la Marionett Theatre şi Royal Dramatic Theatre, Stockholm. A debutat ca dansator în 1973 alături de Compania Cullberg Ballet, iar din 1976 a început să facă şi coregrafie. Din 1985 până în 1993 este director artistic al companiei Cullberg Ballet.


 Johan IngerDirector Artistic
Johan Inger s-a născut la Stockholm şi a studiat la Şcola Regală de Balet din Suedia şi la Şcoala Naţională de Balet din Canada. În 1985, Johan Inger s-a alăturat Royal Swedish Ballet, iar în anul 1989 a devenit solist. În anul 1990 a devenit membru al Nederlands Dans Theater (NDT) din Olanda.

Afirmarea oficială a lui Johan Inger în calitate de coreograf a venit cu Mellantid (termenul suedez pentru Interludiu) – prima lucrare pentru NDT II – cu ocazia Festivalului Olandez de Dansuri din anul 1995. Această piesă a fost încununată cu Marele Premiu Philip Morris pe anul 1996 la categoria Dansuri Contemporane. Mellantid a fost urmată de o serie de alte creaţii pentru NDT I, NDT II şi NDT III.

În anul 2001, lucrarea lui, intitulată Mellantid a fost nominalizată la Premiul Britanic Laurence Olivier la categoria 'Cea mai bună nouă producţie de dansuri'. În octombrie 2001, lui Johan Inger i-a fost decernat Premiul Lucas Hoving pentru Producţie aferent pieselor Dream Play şi Walking Mad.

Din anul 2003 – când a preluat conducerea artistică a Cullberg Ballet –şi până în prezent, Johan Inger şi-a continuat activitatea creatoare pentru companie.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus