martie 2018
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2018
În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secţiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2018 aduce în Bucureşti cel mai recent lungmetraj al legendarului Bruno Dumont, unul dintre cei mai provocatori regizori ai ultimelor decenii, de două ori câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Cannes, pentru L'Humanité şi Flandres. După P'tit Quinquin şi Ma Loute, care a putut fi văzut nu demult în sălile de cinema din România, Dumont surprinde din nou cu Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, un musical neconvenţional care rescrie radical povestea Ioanei d'Arc.


Conform prestigioasei publicaţii Cinema Scope, "Situându-se undeva între Monty Python şi Headbangers Ball, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc constituie o sinteză neaşteptată a intereselor disparate şi a obsesiilor cineastului francez. [...] Bruno Dumont este la originea unora dintre cele mai captivante şi vii filme din lume la ora actuală."

Franţa, 1425. În plină desfăşurare a Războiului de 100 de ani, tânăra Jeannette, aflată încă la frageda vârstă de opt ani, îi împărtăşeşte unei prietene că nu mai poate suporta să vadă suferinţa cauzată de englezi. O călugăriţă încearcă să o aducă pe tânăra fată cu picioarele pe pământ, dar ea e ferm hotărâtă să lupte cu arma în mână pentru mântuirea de suflete şi pentru eliberarea Regatului Franţei. Călăuzită de propria credinţă, fetiţa va deveni Ioana d'Arc. Toate aceste întâmplări sunt relatate prin cântec şi dans şi cu îndrăzneală de către Bruno Dumont în cea mai excentrică abordare cinematografică a sa de până acum, rezultatul fiind un musical de epocă combinat cu muzică techno-metal ce nu poate fi etichetat.


După premiera internaţională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera bucureşteană a Jeannette, the Childhood of Joan of Arc are loc în cadrul Galei de deschidere BIEFF 2018, luni, 26 martie 2018, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Ţăranului, cu sprijinul Institutului Francez din Bucureşti şi al distribuitorului Luxbox. Aceasta va fi urmată de încă o proiecţie în cadrul festivalului, joi, 29 martie 2018, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco.


Biletele pentru ambele proiecţii au fost puse în vânzare şi pot fi achiziţionate online în avans, prin Eventbook.ro. De asemenea, au fost puse în vânzare abonamentele şi biletele pentru celelalte proiecţii BIEFF 2018, aici.

"Cu o imagine splendidă, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc emană o frumuseţe primară. Tributar materialismului duo-ului regizoral Straub-Huillet, Dumont distribuie actori neprofesionişti în rolurile principale şi utilizează sunetul diegetic al dialogurilor cântate, creând o combinaţie ameţitoare de naturalism şi artificiu anarhic, pe care o consolidează cu o coloană sonoră compusă de multi-instrumentalistul francez Igorrr şi cu o coreografie tip majorete-întâlnesc-muzica-rock, marcată de izbucniri de plete scuturate. Impetuos, bizar, realmente amuzant şi complet atemporal, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc aduce o contribuţie îndrăzneaţă la canonul filmelor despre Ioana d'Arc, dovedind încă o dată versatilitatea uimitoare a lui Dumont şi viziunea sa intransigentă." (Andréa Picard, Festivalul Internaţional de Film Toronto)


Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

Conectat la pulsul marilor evenimente europene de film, BIEFF 2018 prezintă un program de excepţie, dedicat scurtmetrajelor premiate cu Ursul de Aur la Berlin, Premiul Orizzonti la Veneţia sau Cel mai bun debut la Locarno, printre altele, la cele mai recente ediţii ale acestor festivaluri. Filmele din programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals vor fi difuzate în premieră în România sâmbătă, 31 martie 2018, de la ora 21:00, la Cinema Elvire Popesco, urmând o a doua proiecţie duminică, 1 aprilie 2018, de la 18:30, la Cinema Muzeul Ţăranului.

The Men Behind the Wall - desemnat câştigătorul prestigiosului Urs de Aur pentru Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Berlin cu mai puţin de o lună în urmă - propune o perspectivă unică asupra conflictului israelo-palestinian prin prisma aplicaţiilor de tip Tinder, în contextul în care unei femei (din Israel) îi sunt sugeraţi bărbaţi (palestinieni) care locuiesc de cealaltă parte a barierei. Unde încep frontierele şi unde se termină? Regizoarea Ines Moldavsky porneşte într-un demers personal pentru a afla răspunsul la întrebare, pentru ca apoi să sfideze aceste limite. O abordare unică atât a dezechilibrelor sociale actuale, cât şi a unor intime interacţiuni umane, filmul reliefează absurdul puterii şi al segregării, apoi pe cel al stereotipurilor şi al rolurilor de gen în era digitală.


Câştigător al Marelui Premiu pentru Scurtmetraj (Orizzonti) la Festivalul de Film de la Veneţia 2017, You Will Be Fine, regizat de Céline Devaux, ne arată confuzia şi rătăcirea provocate de o separare, descriind despărţirea unui cuplu cu o doză de existenţialism şi umor franţuzesc. Jean îşi sărbătoreşte ziua, bea şi rememorează weekend-ul oribil care a dus la despărţirea de Mathilde. "Vrei să plec? Aşa o să fac!" Şi astfel, urmare a propriei sale hotărâri, Jean devine victima unui declin accelerat. Într-o altă abordare surprinzătoare, scurtmetrajul trece de la reproşuri acide pe care şi le aruncă cei doi (filmări live-action) la animaţii înfăţişând figuri umane descompuse, siluete fără cap, oameni-pahare sau forme abstracte.


Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2018 de către juriul de scurtmetraj al Berlinale, Burkina Brandemburg Komplex deconstruieşte culturi şi civilizaţii, pe care le reasamblează pentru a obţine o fabulă pertinentă despre ridicolul preconcepţiilor şi al stereotipurilor. Regizorul şi artistul vizual Ulu Braun, unul dintre favoriţii BIEFF, analizează percepţia noastră colectivă asupra Africii, pornind de la imaginea care i-a fost creată în media, rezultatul fiind şi un comentariu asupra consumerismului. Locul acţiunii e un prezumtiv sat african unde locuitorii sunt germani şi o mină în care săpăturile scot la iveală un Ferrari, ca pe o descoperire arheologică. Un "Muzeu al Civilizaţiei Prusace" adăposteşte obiecte tipice pentru societatea de consum occidentală, iar curatoarea, o femeie de culoare, pare să fi rămas singura persoană care mai păstrează vie epoca prusacă.


În Les Intranquilles - câştigătorul Premiului pentru Cel mai bun debut naţional la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno în 2017 - o ceaţă de rău augur se ridică deasupra unei păduri. Magdalena Froger stabileşte astfel starea de spirit pentru întâlnirea spectatorului cu "cei neliniştiţi", trei tineri în uniforme militare care cutreieră un oraş fantomă. În hoinăreala lor, ei traversează o diversitate de peisaje: un oraş părăsit, un teren stâncos, o pădure, cu o vagă intenţie de a ajunge să vadă marea, poate pentru ultima oară. Într-o poveste neconvenţională despre camaraderie, aproape fără dialog cu excepţia unor scurte confesiuni personale, cei trei par a fi legaţi de o disperare tăcută, de o lipsă a tranchilităţii, care îi împinge mai departe către o căutare metafizică. Regizoarea Magdalena Froger va fi prezentă la proiecţia din 31 martie cu sprijinul Swiss Sponsors' Fund şi al Ambasadei Elveţiei.


Mai multe informaţii despre festival sunt disponibile pe site-ul www.bieff.ro şi pe pagina de Facebook a festivalului.


_____

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Ambasada Libanului, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Ambasada Argentinei, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte
Susţinut de: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal - Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Athanor, The Festival Agency, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência - Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Sponsori: Swiss Sponsors' Fund, Cinelab România, Nikon, Noumax, MDV Audio Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Ursus, Jägermeister
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Shift Pub, Lente, Lokal, Sky Tour
Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperişul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe
Partener monitorizare media: ZeList Monitor
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus